.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش مشاور در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی، علوم تجربی و انسانی است که از بین آنها دو گروه به صورت تصادفی انتخاب شد.گروهی که نحت راهنمایی مشاور قرار داشته گروه دیگر از راهنمایی مشاوره بهره نداشته است.روش نمونه برداری این پژوهش بر پایه نمونه برداری چند مرحله انجام گرفته است.بدین صورت که از بین تعداد کل دبیرستانهای شهرستان ابهر ۵ دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب و سپس از بین دبیرستانهای انتخابی از هر دبیرستان یک کلاس تجربی، یک کلاس ریاضی و یک کلاس انسانی به صورت تصادفی انتخاب گردید و از هر کلاس ۱۰ نفر به صورت انتخابی تعیین گردید که ۵ نفر متعلق به گروه A و ۵ نفر متعلق به گروه B می باشند.در مجموع تعداد کل دانش آموزان فارغ التحصیل مورد پژوهش ۱۵۰ نفر می باشند.نمرات دروسی اختصاصی دو گروه مورد مطالعه با استفاده از روش آزمون واریانس دو عاملی بدست آمده است.ابزار اندازه گیری این پژوهش عبارتست از پرونده های تحصیلی دانش آموزانی که توسط مشاوران تنظیم شده است.با مراجعه به پرونده تحصیلی گروه نمونه نمرات دروس اختصاصی استخراج شده و با استفاده از روش آزمون (T) گروههای مستقل دو گروه یعنی گروهی که با کمک مشاوره انتخاب رشته کرده اند و گروهی که شخصاً انتخاب رشته کرده اند با یکدیگر مقایسه شده اند.نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین دانش آموزان در رشته تحصیلی علوم انسانی و علوم تجربی و ریاضی از لحاظ انتخاب رشته با کمک مشاور بیشترصورت میگیرد و در این سه رشته دانش آموزان رشته های ریاضی بیشتر از رشته های انسانی و تجربی با مشورت مشاور انتخاب رشته می کنند.

مقدمه

پس از انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، برای اصلاح یا تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش فعالیتهای پراکنده و متعددی به همت مسئولان فرهنگی کشور و افراد صاحب نظر به صورت خودجوش آغاز شد و بالاخره در پایان سال ۱۳۶۴، شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه پنجاه و نهمین جلسه خود، به پیشنهاد آموزش و پرورش، شورای تغییر بنیادی نظام اموزش و پرورش را مامور انجام بررسی های لازم و ارائه طرح بنیادی نظام آموزش و پرورش ایراد کرد(کلیات نظام جدید۱۳۷۳).

فهرست مطالب

چکیده

فصل اول: مقدمه

هدف تحقیق

فرضیه تحقیق

فصل دوم : «بررسی پیشینة پژوهش»

بررسی پیشینة تحقیق

شکل گیری مشاوره و راهنمایی در آموزش و پرورش

مبانی نظری

الف – هوش آزمایی

ب – عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی

ج – هوش و پیشرفت تحصیلی

ملاکهای هدایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی

آزمونهای استاندارد (ابزاری برای کار

مشاوران)

فصل سوم : روش تحقیق

جامعه آماری و گروه نمونه مورد مطالعه

جدول ۱- توزیع فراوانی دانش آموزان در کلاسهای انتخابی

ابزار پژوهش

اعتبار و روایی ابزار سنجش

روش گردآری اطلاعات

روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم : یافته های پژوهش

یافته های پژوهش

تحلیل داده ها

جدول ۱- جدول توصیفی دانش آموزان شرکت کننده در پژوهش به تفکیک نوع انتخاب و نمودار توصیفی دانش آموزان شرکت کننده.

انتخاب

جدول شمارة ۱- ۴

جدول ۲- ۴ جدول توصیفی تعداد دانش اموزان شرکت کننده در پژوهش به تفکیک رشته و نمودار توصیفی

رشته

جدول شمارة ۲-۴

جدول ۳-۴

جهت آزمون فرضیه تحقیق و مقایسه انتخاب رشته در هر سه گروه علوم انسانی و تجربی و ریاضی با کمک مشاور و بدون کمک مشاور از روش آماری واریانس هر عاملی استفاده گردیده که نتایج آن در جدول آورده شده است:

جدول ۴-۴ نتایج

فصل پنجم: نتایچ پژوهش

بحث نتیجه گیری

محدودیت های پژوهش

پیشنهادها

ضمائم

نمرات خام آزمودنیها برای سه گروه ادبیات – تجربی و ریاضی

گروه دوم علوم تجربی

گروه سوم علوم ریاضی

گروه اول

کمک مشاور علوم انسانی

گروه دوم

کمک مشاور علوم تجربی

گروه سوم

کمک مشاور علوم ریاضی

منابع

منابع

اتکینسون ، ل . ریتا و همکاران ( ۱۳۶۸) . زمینه روان شناسی . جلد ۱ ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران . چاپ اول . تران – انتشارات رشد .

امیر خیابانی ، غلامعلی (۱۳۷۳) . بررسی رابطه هوش و پیشرفت تحصیلی . دانشگاه آزاد اسلامی مرکز کارشناسی ارشد تهران . رساله فوق لیسانس . به راهنمایی افروز ، غلامعلی .

دادار ، احمد رضا (۱۳۷۶) . ارتباط بین نمرات ماتریسهای پیشرونده ریون و نمرات امتحانات کتبی دانش آموزان دختر و پسر پاسه های سون تا پنجم دبستانهای بهبهان . رساله فوق لیسانس به راهنمایی حقیقی ، جمال .

سیف ، علی اکبر (۱۳۷۲) . روان شناسی پرورشی . چاپ سوم . تهران. انتشارات آگاه .

عظیمی ، سید جعفر (۱۳۷۴) . مقایسه میزان رضایت از رشته تحصیلی دانش آموزانی که با توصیه مشاور انتخاب کرده اند با گروهی که بدون کمک مشاور انتخاب رشته کرده اند . دانشگاه تربیت معلم حصارک کرج . رساله فوق لیسانس به راهنمایی رحیمی نژاد .

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی نقش مشاوره , مشاوره تحصیلی , مشاوره تحصیلی دانش آموزان , نقش مشاوره , پیشرفت تحصیلی , پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : دو شنبه 27 بهمن 1393
.

مقدمه:
اوقات فراغت را میتوان مهم ترین و دلپذیرترین اوقات آحاد بشردانست این اوقات مستعد است که برای مؤمنان لحظه های نیایش با معبود،برای عالمان دقایق تعمق و تفکر، برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع باشد.در عین حال برای عده ای نیز اوقات این اوقات به جای فراغت ملال آورترین لحظه هاست.
با اینکه انسان از همان دوران اولیه حضورش در کره عرض۱ برای تأمین مایحتاج خود به ستیز برخاست نوعی اشتغال در زندگی روزمره اش ظاهر شد اما طبیعت این اشتغال و همینطور میزان پرداختن به این اشتغال به شکلی بوده است که می توان اظهار نمود نه تنها موجب خستگی، افسردگی و دلزدگی وی نمی شود که بعضاً خود نوعی تفریح بوده است.در این دوران نیز به لحاظ ویژگی های کارو اشتغال هنوز نمی توان از فراغت به مفهومی که امروز از آن مقصود است سخن گفت زیرا کشاورزی خود کارفرما و صاحب کار خویش بوده لذا با میل و رغبت به کار می پرداخت در تمدن و یونان قدیم داستانهای فیالی و موهوم جشنهای سالانه و ماهانه انواع ورزشهای پهلوانی بازی های المپیک و نمایش نامه های تئاتر موسیقی و شعر وجود داشت.در امپراطوری روم نیز با صورتازه ای از اوقات فراغت روبرو می شویم.

بیان مسئله:
اوقات فراغت را می توان مهمترین و دلپذیرترین اوقات آحاد بشر دانست این اوقات مستعد است که برای مؤمنان لحظه های نیایش با معبود برای عالمان دقایق تعمق و تفکر برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع باشد.در عین حال برای عده ای نیز این اوقات به جای فراغت ملال آورترین لحظه هاست.فعالیتهای اوقات فراغت امروزه از چنان اهمیتی۱ برخوردار است که حتی از آن به مثابه آیینه فرهنگ و جامعه یاد می کنند.به این معنی که چگونگی اوقات فراغت افراد یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگی های فرهنگ آن جامعه است و از این نظرگاه کوشش برای شناسایی چگونگی گذران اوقات فراغت دانش آموزان که به عنوان آینده سازان مملکت هستند اهمیت بسزایی دارد.

 

فهرست مطالب

عنوان      

چکیده

مقدمه

فصل اول

کلیات تحقیق

بیان مسئله

اهداف تحقیق

اهمیت تحقیق و فواید تحقیق

تعریف مفاهیم

پیشرفت تحصیلی

فرضیه

پیشینة تحقیق

حدود و محدوده مطالعاتی

فصل دوم

چارچوب نظری

آراء جامعه شناسان

دیدگاههای فلسفی

آراء روانشناسان

نظریات روانشناسان در باب پیدایش فراغت

عوامل مؤثر بر گذران اوقات فراغت

کارکردهای اوقات فراغت از دیدگاه اسلام

فصل سوم

روش تحقیق

درآمد

جامعة آماری

نمونة آماری

ابزار پژوهش

روش تحلیل داده ها

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم

نتیجه گیری و پیشنهادات

پیشنهادات

منابع

ضمایم

منابع:
۱٫    بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت جوانان . زمستان ۱۳۸۱ از سری کتابهای سازمان ملی جوانان .
۲٫    چگونگی گذراندن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در فصل تابستان _جامعه شهری از سری انتشارات سازمان ملی جوانان.
۳٫    سس و میورد و همکاران،اوقات فراغت،مترجم: دکتر اسانی مهر چاپ و کاوش: تابستان ۱۳۸۰ .
۴٫    مجله خانواده سبز. چاپ: ۱۳۸۰٫
۵٫    اوقات فراغت در اسلام.

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی نحوه گذراندن اوقات , اوقات فراغت , فراغت دانش آموزان , اوقات فراغت ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : دو شنبه 27 بهمن 1393
.

مقدمه

هدف  هرانسانی اگر بالاتر از منافع شخصی بوده و تنها برای نجات خود نباشد وبه فکر کمک ودستگیری همنوع باشد که تکلیف وامر وجدانی  وراه اولیاء الله وهادیان اهم بوده ، به انسان توانایی ومعنویت و استقامت فوق العاده می بخشد وبه حیات معنی و هدف می دهد ( بهاری – ۱۳۷۲ ، ص ۱۹۸ )

 اکثر مردم در طول زندگی دچار مشکلات و هیجانات ، تعارضها و تردید های می شوند که خود به تنهای قادر به رفع آنها نیستند بنابراین نیاز به مشورت با افراد متخصص وآگاهی دارند تا به کمک آنها اقدام به رفع موانع نمودند و از طریق شور و مشورت با این افراد به عمل مشکلات خود بپردازند روند مشاوره رابطه و مبنای ارتباطی را  فراهم می کند  که به واسطه آن امکانات و شناخت خود را کشف می کند در چنین شرایطی عناصری مانند دانش ، مهارت ، تجربه ، آرامش خاطر مشاور است که نتایج مثبت را ممکن می سازد و عدم یا ضعف در هر یک از عناصر مذکور نتیج منفی به بار آورده وسبب هرسودگی شغلی مشاور می شود ( ثنایی ، ۱۳۷۳ )

بنابراین موضوع آسودگی خاطر و آرامش فکری وسلامت جسانی مشاوران و تاثیر آن بر نحوه رفتارشان درمحیط کار و موثر واقع شدن آنها درافزایش یا کاهش نتایج بهینه مقوله ای است که اکثر متخصصان  وروان شناسان بدان اشاره نموده  وبر اهمیت آن اتفاق نظر داشته ومعتقدند که اگر مشاور از آرامش و رضایت خاطر برخوردارنباشد نمی تواند برای دیگران عامل اثر باشد

اگر مشاور به سبب کار مشاوره از لحظار هیجانی فرسوده شود احساس نا امیدی و درماندگی خواهد نمود و بتدریج از لحاظ عاطفی ، ذهنی و جسمی تحلیلفی رفته وخسته می شود و احساس می کند که رویه شدن با مراجع بسیار مشکل است رفته رفته اشتیاقش کم می شود و علائم خستگی جسمی ماننداختلات پوستی ، سردرد ، دل درد و عدم تعادل فشار خون و دردهایی مرموز کمر و گردن به سراغش خواهد آمد و در اثر ضعف جسمی مستعد ابتلا به بیمری های ویروسی و عفونتی مختلف خواهد شد و یبر وآن خستی روانی حادث خواهد شد و مجموعه این فرسودگی شغلی را به همراه خواهد آورد ( گلدارد – ترجمه حسینیان ۱۳۷۶ )

اهمیت وضرورت پژوهش

همه انسانها درزندگی روزمره در معرض انواع فشارهای روانی قرار دارند معلی که در کلاس درس به تعلیم وتعلم مشغول است دانش اموزی که ضمن یادگیری دروس ، خود را برای زندگی آینده وقبول مسئولیت و اشتغال آماده می کند وبالاخره قربانیان وقایع آسیب زا مثل : سیل ، زلزله ، وغیر همگی بارویدادهای استرس انگیزی روبه رو هستند که بهداشت  روانی و جسمی آدمی را تهدید می کنند بنابراین نظریه که تجزیه جزء لاینفک زندگی بشر است لزوم آموزش افراد جامعه در سطح وسیع با هدف کاهش استرس و پیشگیری از آن مطرح می شود

وجود مشکلات عدیده شخصی ، خانوادگی ، اجتماعی ، شغلی ، مدرسه ای و غیره ایجاب می کند تا فعالیتهای حرفه تخصصی مشاوره برای تامین رفع این نیازها رشد وگسترش یابد اگرچه مشاوره حرفه ای جوانان است وارد رشد خود را ادامه می دهد اما تاثیر کلی آن بر جوامع به سرعت روبه افزایش است تعداغد زیادی از افراد جهت یاری خواستن از مشاوران در مورد رفع مشکلات زندگی خود از قلیل : مشکلات خانوادگی ، بی کاری ، اختلاف و مشکلات زناشویی ، عدم اعتماد به نفس ، ضعف در تصمیم گیری ها ، اختلاف جسمی روانی ، طلاق ، مشکلات تحصیلی ، مشکلات برقراری روابط انسانی و  هزاران مشکل دیگر به مشاوران مراجعه می کنند اینجاست که نقش مشاور مشخص می وشد بنابراین حرفه مشاوره اکنون درحال سرزندگی وتوسعه و هب سرمی برد وروز به ورزجوامع مختلف بویزه در مدارس به آن احساس نیاز شده و اهمیت و ضرورت آن بیشتر نمایان می شود

فهرست مطالب

مقدمه

اهمیت و ضرورت پژوهش

بیان مسئله

اهداف پژوهش

هدف جزئی پژوهش

هدف کاربردی

فرضیات تحقیق

تعاریف اصطلاحات و متغیرها

رضایت شغلی

فرسودگی شغلی

فصل دوم

مقدمه

تاریخچه فرسودگی شغلی

شاخص های نگرشی

شاخص های رفتاری

شاخص های روان تنی

شاخص های سازمانی

تاثیر سبک مدیریت در فرسودگی شغلی

روشهای درمان و پیشگیری فرسودگی شغلی

نیازهای مشاور و چگونگی فرسوده شدن او

دیدگاههای مختلف در مورد فشار روانی استرس و اثرات آن

تعریف فشار روانی

تاثیر نقش بر خانواده

چگونگی مهار و کنترل استرس

رابطه بین تنش و سخنهای شخصیتی

مروری بر تحقیقات گذشته

فصل سوم

روش تحقیق

۱-طرح پژوهشی

۲-جامعه آماری

۳-حجم نمونه و روش اندازه گیری

۴-ابزار اندازه گیری

۵-روش اجرا

روایی و پایانی

پایانی

۶-روش های آماری

 روایی و پایایی

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی فرسودگی , بررسی میزان فرسودگی , فرسودگی , فرسودگی بین مشاوران , فرسودگی مشاوران , میزان فرسودگی ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : دو شنبه 27 بهمن 1393
.

مقدمه

هدف  هرانسانی اگر بالاتر از منافع شخصی بوده و تنها برای نجات خود نباشد وبه فکر کمک ودستگیری همنوع باشد که تکلیف وامر وجدانی  وراه اولیاء الله وهادیان اهم بوده ، به انسان توانایی ومعنویت و استقامت فوق العاده می بخشد وبه حیات معنی و هدف می دهد ( بهاری – ۱۳۷۲ ، ص ۱۹۸ )

 اکثر مردم در طول زندگی دچار مشکلات و هیجانات ، تعارضها و تردید های می شوند که خود به تنهای قادر به رفع آنها نیستند بنابراین نیاز به مشورت با افراد متخصص وآگاهی دارند تا به کمک آنها اقدام به رفع موانع نمودند و از طریق شور و مشورت با این افراد به عمل مشکلات خود بپردازند روند مشاوره رابطه و مبنای ارتباطی را  فراهم می کند  که به واسطه آن امکانات و شناخت خود را کشف می کند در چنین شرایطی عناصری مانند دانش ، مهارت ، تجربه ، آرامش خاطر مشاور است که نتایج مثبت را ممکن می سازد و عدم یا ضعف در هر یک از عناصر مذکور نتیج منفی به بار آورده وسبب هرسودگی شغلی مشاور می شود ( ثنایی ، ۱۳۷۳ )

بنابراین موضوع آسودگی خاطر و آرامش فکری وسلامت جسانی مشاوران و تاثیر آن بر نحوه رفتارشان درمحیط کار و موثر واقع شدن آنها درافزایش یا کاهش نتایج بهینه مقوله ای است که اکثر متخصصان  وروان شناسان بدان اشاره نموده  وبر اهمیت آن اتفاق نظر داشته ومعتقدند که اگر مشاور از آرامش و رضایت خاطر برخوردارنباشد نمی تواند برای دیگران عامل اثر باشد

اگر مشاور به سبب کار مشاوره از لحظار هیجانی فرسوده شود احساس نا امیدی و درماندگی خواهد نمود و بتدریج از لحاظ عاطفی ، ذهنی و جسمی تحلیلفی رفته وخسته می شود و احساس می کند که رویه شدن با مراجع بسیار مشکل است رفته رفته اشتیاقش کم می شود و علائم خستگی جسمی ماننداختلات پوستی ، سردرد ، دل درد و عدم تعادل فشار خون و دردهایی مرموز کمر و گردن به سراغش خواهد آمد و در اثر ضعف جسمی مستعد ابتلا به بیمری های ویروسی و عفونتی مختلف خواهد شد و یبر وآن خستی روانی حادث خواهد شد و مجموعه این فرسودگی شغلی را به همراه خواهد آورد ( گلدارد – ترجمه حسینیان ۱۳۷۶ )

اهمیت وضرورت پژوهش

همه انسانها درزندگی روزمره در معرض انواع فشارهای روانی قرار دارند معلی که در کلاس درس به تعلیم وتعلم مشغول است دانش اموزی که ضمن یادگیری دروس ، خود را برای زندگی آینده وقبول مسئولیت و اشتغال آماده می کند وبالاخره قربانیان وقایع آسیب زا مثل : سیل ، زلزله ، وغیر همگی بارویدادهای استرس انگیزی روبه رو هستند که بهداشت  روانی و جسمی آدمی را تهدید می کنند بنابراین نظریه که تجزیه جزء لاینفک زندگی بشر است لزوم آموزش افراد جامعه در سطح وسیع با هدف کاهش استرس و پیشگیری از آن مطرح می شود

وجود مشکلات عدیده شخصی ، خانوادگی ، اجتماعی ، شغلی ، مدرسه ای و غیره ایجاب می کند تا فعالیتهای حرفه تخصصی مشاوره برای تامین رفع این نیازها رشد وگسترش یابد اگرچه مشاوره حرفه ای جوانان است وارد رشد خود را ادامه می دهد اما تاثیر کلی آن بر جوامع به سرعت روبه افزایش است تعداغد زیادی از افراد جهت یاری خواستن از مشاوران در مورد رفع مشکلات زندگی خود از قلیل : مشکلات خانوادگی ، بی کاری ، اختلاف و مشکلات زناشویی ، عدم اعتماد به نفس ، ضعف در تصمیم گیری ها ، اختلاف جسمی روانی ، طلاق ، مشکلات تحصیلی ، مشکلات برقراری روابط انسانی و  هزاران مشکل دیگر به مشاوران مراجعه می کنند اینجاست که نقش مشاور مشخص می وشد بنابراین حرفه مشاوره اکنون درحال سرزندگی وتوسعه و هب سرمی برد وروز به ورزجوامع مختلف بویزه در مدارس به آن احساس نیاز شده و اهمیت و ضرورت آن بیشتر نمایان می شود

فهرست مطالب

مقدمه

اهمیت و ضرورت پژوهش

بیان مسئله

اهداف پژوهش

هدف جزئی پژوهش

هدف کاربردی

فرضیات تحقیق

تعاریف اصطلاحات و متغیرها

رضایت شغلی

فرسودگی شغلی

فصل دوم

مقدمه

تاریخچه فرسودگی شغلی

شاخص های نگرشی

شاخص های رفتاری

شاخص های روان تنی

شاخص های سازمانی

تاثیر سبک مدیریت در فرسودگی شغلی

روشهای درمان و پیشگیری فرسودگی شغلی

نیازهای مشاور و چگونگی فرسوده شدن او

دیدگاههای مختلف در مورد فشار روانی استرس و اثرات آن

تعریف فشار روانی

تاثیر نقش بر خانواده

چگونگی مهار و کنترل استرس

رابطه بین تنش و سخنهای شخصیتی

مروری بر تحقیقات گذشته

فصل سوم

روش تحقیق

۱-طرح پژوهشی

۲-جامعه آماری

۳-حجم نمونه و روش اندازه گیری

۴-ابزار اندازه گیری

۵-روش اجرا

روایی و پایانی

پایانی

۶-روش های آماری

 روایی و پایایی

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی فرسودگی , بررسی میزان فرسودگی , فرسودگی , فرسودگی بین مشاوران , فرسودگی مشاوران , میزان فرسودگی ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : دو شنبه 27 بهمن 1393
.

مقدمه

ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مسائل مهمی است که در زندگی انسانها آثار فراوانی از نظر رشد و ارتقا شخصیت و نیل به کمالات اخلاقی و انسانی و همچنین حفظ بهداشت روانی و افزایش کارائی می تواند داشته باشد . اثرات مطلوب ازدواج منوط به شرایطی است که منجر به رضامندی از زندگی زناشویی و نهایتااز زندگی می شود . شروع و آغاز بودن آدمی روی کره خاکی همراه خانواده بوده است . هر کدام از ادیان الهی صرفنظر از نوع بینش آنها به حهان بدون شک با خانواده همراه بوده است . خانوادخ کانونی است که در تامین ارزشهای اجتماعی چون قدرت ، ثروت ، تقوی و احترام و … برای افراد مؤثر بوده و بهترین وسیله گسترش محبت در میان افراد حامعه است .

خانواده نهادی است که در طی تاریخ و در هر جامعه شکل یا ساخت و کارکرد و کنش معین داشته و اولین و مهمترین کنش آن تامین نیازهای عاطفی اعضاء و ترویج و اشاعه این نیازها از راه ایجاد روابط محبت آمیز و دوستیهای ژرف در میان افراد جامعه است.

اهمیت پژوهش

پیش از هر چیز باید برای سلامت خانواده تلاش کرد چرا که اگر خانواده سالم باشد افراد سالم تحویل اجتماع میدهد و اگر خانواده آشفته و ناسالم باشد ، به افزایش جنایات ، بیماریهای روانی ، الکلسیم ، اعتیاد به مواد مخدر ، فقر اقتصادی و فرهنگی ، جوانان از خود بیگانه و بسیاری ناراحتی های اجتماعی دیگر کمک می نماید. همه ما باید سعی خود را در بهبود و پیشرفت خانواده به کار ببریم تا میزان رضایت مندی زناشویی نیز بالا رفته و مشکلات اجتماعی بهبود یابد.

یکی از مسائل عمده حاضر افزایش سرسام آور طلاق می باشد. بیش از %۶۰ پیوندهای زناشویی در آمریکا به شکست می انجامد . در هر سال حدود ۱ میلیون زن و شوهر از هم جدا شده و متوسط طول ازدواج و زندگی زناشویی در آمریکا ۴/۹ سال است .

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                صفحه

مقدمه…………………………………………………………………………………………………… ۴

موضوع پژوهش……………………………………………………………………………………… ۶

اهمیت پژوهش………………………………………………………………………………………. ۶

اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………. ۷

فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………….. ۸

فرض تحقیق …………………………………………………………………………………………. ۸

تعریف اصطلاحات و مفاهیم …………………………………………………………………….. ۸

مقدمه …………………………………………………………………………………………………. ۱۱

رضایت مندی زناشویی…………………………………………………………………………….. ۱۳

رضایت مندی زناشویی و خانواده………………………………………………………………… ۱۶

سن ازدواج……………………………………………………………………………………………. ۱۷

همسر یابی…………………………………………………………………………………………….. ۱۸

هدف اصلی ازدواج…………………………………………………………………………………. ۲۲

ازدواج و رضامندی زناشویی………………………………………………………………………. ۲۵

مقاصد ازدواج و تاثیر بر رضایت مندی………………………………………………………….. ۲۷

ازدواج به عنوان پدیده ای اجتماعی : …………………………………………………………… ۲۹

آثار و نتایج ازدواج و رضامندی زناشویی در اسلام…………………………………………… ۲۹

عوامل مؤثر بر رضامندی و تحکیم روابط زناشویی……………………………………………. ۳۰

عوامل مؤثر در تحکیم روابط زناشویی : ……………………………………………………….. ۳۵

ازدواج از لحاظ اجتماعی : ……………………………………………………………………….. ۳۷

اشتغال زنان : ………………………………………………………………………………………… ۴۰

یک مشکل در رابطه با شاغل بودن زنان : ……………………………………………………… ۴۰

درگیریها در حیات زناشوئی : …………………………………………………………………… ۴۴

- ناآگاهی از عادات و رسوم اخلاقی و رفتار یکدیگر………………………………………… ۴۵

عوامل موثر در گسیختن رابطه زناشویی : ……………………………………………………… ۴۷

تحقیقات انجام شده در داخل کشور : …………………………………………………………. ۴۸

تحقیقات انجام شده در خارج…………………………………………………………………….. ۵۰

نمونه و جامعه تحقیق……………………………………………………………………………….. ۵۱

روش نمونه گیری : ………………………………………………………………………………… ۵۱

حجم نمونه : ………………………………………………………………………………………… ۵۲

ویژگی های نمونه : ………………………………………………………………………………… ۵۲

ابزار سنجش : ………………………………………………………………………………………. ۵۲

روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………… ۵۷

جدول………………………………………………………………………………………………….. ۵۸

تجزیه وتحلیل………………………………………………………………………………………… ۵۸

خلاصه تحقیق……………………………………………………………………………………….. ۶۰

بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………. ۶۱

محدودیت ها و مشکلات پژوهش………………………………………………………………… ۶۳

پیشنهادات…………………………………………………………………………………………….. ۶۴

در سطح علمی……………………………………………………………………………………….. ۶۶

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی میزان رضایتمندی , رضایت مندی زناشویی , زناشویی زنان , زناشویی زنان شاغل , زناشویی زنان غیرشاغل ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : دو شنبه 27 بهمن 1393
.

مقدمه

ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مسائل مهمی است که در زندگی انسانها آثار فراوانی از نظر رشد و ارتقا شخصیت و نیل به کمالات اخلاقی و انسانی و همچنین حفظ بهداشت روانی و افزایش کارائی می تواند داشته باشد . اثرات مطلوب ازدواج منوط به شرایطی است که منجر به رضامندی از زندگی زناشویی و نهایتااز زندگی می شود . شروع و آغاز بودن آدمی روی کره خاکی همراه خانواده بوده است . هر کدام از ادیان الهی صرفنظر از نوع بینش آنها به حهان بدون شک با خانواده همراه بوده است . خانوادخ کانونی است که در تامین ارزشهای اجتماعی چون قدرت ، ثروت ، تقوی و احترام و … برای افراد مؤثر بوده و بهترین وسیله گسترش محبت در میان افراد حامعه است .

خانواده نهادی است که در طی تاریخ و در هر جامعه شکل یا ساخت و کارکرد و کنش معین داشته و اولین و مهمترین کنش آن تامین نیازهای عاطفی اعضاء و ترویج و اشاعه این نیازها از راه ایجاد روابط محبت آمیز و دوستیهای ژرف در میان افراد جامعه است.

اهمیت پژوهش

پیش از هر چیز باید برای سلامت خانواده تلاش کرد چرا که اگر خانواده سالم باشد افراد سالم تحویل اجتماع میدهد و اگر خانواده آشفته و ناسالم باشد ، به افزایش جنایات ، بیماریهای روانی ، الکلسیم ، اعتیاد به مواد مخدر ، فقر اقتصادی و فرهنگی ، جوانان از خود بیگانه و بسیاری ناراحتی های اجتماعی دیگر کمک می نماید. همه ما باید سعی خود را در بهبود و پیشرفت خانواده به کار ببریم تا میزان رضایت مندی زناشویی نیز بالا رفته و مشکلات اجتماعی بهبود یابد.

یکی از مسائل عمده حاضر افزایش سرسام آور طلاق می باشد. بیش از %۶۰ پیوندهای زناشویی در آمریکا به شکست می انجامد . در هر سال حدود ۱ میلیون زن و شوهر از هم جدا شده و متوسط طول ازدواج و زندگی زناشویی در آمریکا ۴/۹ سال است .

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                صفحه

مقدمه…………………………………………………………………………………………………… ۴

موضوع پژوهش……………………………………………………………………………………… ۶

اهمیت پژوهش………………………………………………………………………………………. ۶

اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………. ۷

فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………….. ۸

فرض تحقیق …………………………………………………………………………………………. ۸

تعریف اصطلاحات و مفاهیم …………………………………………………………………….. ۸

مقدمه …………………………………………………………………………………………………. ۱۱

رضایت مندی زناشویی…………………………………………………………………………….. ۱۳

رضایت مندی زناشویی و خانواده………………………………………………………………… ۱۶

سن ازدواج……………………………………………………………………………………………. ۱۷

همسر یابی…………………………………………………………………………………………….. ۱۸

هدف اصلی ازدواج…………………………………………………………………………………. ۲۲

ازدواج و رضامندی زناشویی………………………………………………………………………. ۲۵

مقاصد ازدواج و تاثیر بر رضایت مندی………………………………………………………….. ۲۷

ازدواج به عنوان پدیده ای اجتماعی : …………………………………………………………… ۲۹

آثار و نتایج ازدواج و رضامندی زناشویی در اسلام…………………………………………… ۲۹

عوامل مؤثر بر رضامندی و تحکیم روابط زناشویی……………………………………………. ۳۰

عوامل مؤثر در تحکیم روابط زناشویی : ……………………………………………………….. ۳۵

ازدواج از لحاظ اجتماعی : ……………………………………………………………………….. ۳۷

اشتغال زنان : ………………………………………………………………………………………… ۴۰

یک مشکل در رابطه با شاغل بودن زنان : ……………………………………………………… ۴۰

درگیریها در حیات زناشوئی : …………………………………………………………………… ۴۴

- ناآگاهی از عادات و رسوم اخلاقی و رفتار یکدیگر………………………………………… ۴۵

عوامل موثر در گسیختن رابطه زناشویی : ……………………………………………………… ۴۷

تحقیقات انجام شده در داخل کشور : …………………………………………………………. ۴۸

تحقیقات انجام شده در خارج…………………………………………………………………….. ۵۰

نمونه و جامعه تحقیق……………………………………………………………………………….. ۵۱

روش نمونه گیری : ………………………………………………………………………………… ۵۱

حجم نمونه : ………………………………………………………………………………………… ۵۲

ویژگی های نمونه : ………………………………………………………………………………… ۵۲

ابزار سنجش : ………………………………………………………………………………………. ۵۲

روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………… ۵۷

جدول………………………………………………………………………………………………….. ۵۸

تجزیه وتحلیل………………………………………………………………………………………… ۵۸

خلاصه تحقیق……………………………………………………………………………………….. ۶۰

بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………. ۶۱

محدودیت ها و مشکلات پژوهش………………………………………………………………… ۶۳

پیشنهادات…………………………………………………………………………………………….. ۶۴

در سطح علمی……………………………………………………………………………………….. ۶۶

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی میزان رضایتمندی , رضایت مندی زناشویی , زناشویی زنان , زناشویی زنان شاغل , زناشویی زنان غیرشاغل ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : پنج شنبه 23 بهمن 1393
.

چکیده ی تحقیق:

در این تحقیق سعی شده تا با بررسی و مشخص نمودن کارکرد های اساسی مسجد که سبب شده در طول تاریخ نقشی سرنوشت ساز هم ازجهات اجتماعی ، سیاسی و هم در زمینه ی تربیت نسل جوان داشته باشد مشخص شود و سپس به بیان ضعف امروزی مساجد که سبب دوری نسل جوان امروزی از مسجد شده پرداخته شده تا با تکیه بر تحقیقاتی که در گذشته در این زمینه انجام شده بتوان پاسخ گوی سؤالاتی از این دست بود :

آیا مساجد تنوانسته اند تبلیغات گسترده برای جذب جوانان منطقه انجام دهند تا پس از آن بتوانند برنامه های فرهنگی را اجرا کنند ؟

آیا متولیان فرهنگی مساجد(امام جماعت،بسیج مسجد،هیأت امنای مسجد) توانسته اند برنامه هایی را طرح ریزی و اجرا کنند که هم جوانان را به مسجد جذب کندوهم بتواند پاسخ گوی مسایل روز و اساسی آنان نیز باشد ؟
آیا مساجد توانسته اند از نیروهای متخصص و نخبه ی خود که برای جوانان جذاب باشند بهره برده و به حل و فصل معضلات فرهنگی جوانان بپردازند ؟

در فصل اول تحقیق پس از بیان مسأله به ترتیب اهداف تحقیق ،اهمیت و ضرورت تحقیق ،سؤال و فرضیه تحقیق ، متغیر های تحقیق و تعاریف و مفهوم های اولیه پرداخته شده است .

در فصل دوم تحقیق سوابق نظری و عملی تحقیق تا جایی که مقدور بوده از منابع مختلفی نظیر مقالات ، کتابها وسایت های علمی تهیه شده است .

در فصل سوم روش تحقیق ، جامعه ی آماری ، حجم نمونه ، شیوه ی نمونه گیری ابزار جمع آوری اطلاعات و روش آماری در تجزیه و تحلیل اطلاعات ذکر شده است .

در فصل چهارم اطلاعاتی که از طریق پرسشنامه به دست آمده اند با استفاده از نمودار توصیف شده اند و سپس با استفاده از آزمون خی دو فرضیه ها آزمون شده اند و اطلاعات به دست آمده از آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .

در فصل پنجم نتایج اصلی تحقیق و یافته های فرعی از تحلیل پرسشنامه به دست آمده اند ذکر شده و سپس به جمع بندی نتایج پرداخته شده است در آخر هم محدودیت ها و موانع فرا روی تحقیق و همچن ینتوصیه به پژوهشگران دیگر ذکر شده است

البته در پایان تحقیق نیز منابع و مآخذ و همچنین یک نسخه از پرسشنامه به عنوان ضمیمه در تحقیق قرار داده شده است .

فهرست………………………………………………………………………………………………………..صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………….۷

       مقدمه………………………………………………………………………………………………………….۷

      توصیف موضوع مسأله…………………………………………………………………………………….۹

      اهداف و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………………..۱۱

      فرضیه………………………………………………………………………………………………………. ۱۳

      تعیین و تعریف مفهومیوعملیاتی متغیرها…………………………………………………………..۱۴

فصل دوم : پیشینه ی تحقیق………………………………………………………………………………۱۸

فصل سوم : چگونگی انجام تحقیق……………………………………………………………………..۷۰

        روش تحقیق…………………………………………………………………………………………..۷۰

       جامعه ی آماری……………………………………………………………………………………….۷۰

       تعداد نمونه……………………………………………………………………………………………..۷۰

       شیوه ی نمونه گیری………………………………………………………………………………..۷۰

       ابزار جمعآوری اطلاعات……………………………………………………………………………۷۰

       روش آماری…………………………………………………………………………………………….۷۰

فصل چهارم : توصیف و تجزیه و تحلیل آماری…………………………………………………۷۲

         تحلیل پرسشنامه…………………………………………………………………………………۷۲

         آزمون فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………۹۰

فصل پنجم:یافته های تحقیق………………………………………………………………………..۹۶

          نتایج اصلی تحقیق……………………………………………………………………………..۹۶

          یافته های فرعی تحقیق……………………………………………………………………..۹۷

          جمع بندی………………………………………………………………………………………..۹۸

          محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………۹۹

منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………..۱۰۰

ضمائم……………………………………………………………………………………………………….۱۰۲

منابع و آخذ:

پرستشگاه در عهد سنت و تجدد، باقی ،عمادالدین ،تهران، سرایی، ۱۳۸۱،  مجموعه مقالات

قلیچ خانی ،علی اکبر ،شیوه هاو عوامل جذب جوانان به مسجد ، نشریه فروغ مسجد

کتاب پی دی اف آقای  محمد سحر خوان

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: تأثیرفعالیت های فرهنگی , تاثیر فعالیتها ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : پنج شنبه 23 بهمن 1393
.

چکیدة تحقیق:

در این پژوهش به منظور مطالعه میزان اضطراب در تیپ شخصیتی ‎A و ‎B، ۲۰ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت معلم تهران (۱۰ نفر تیپ شخصیتی ‎A و ۱۰ نفر تیپ شخصیتی ‎B) را با کمک مقیاس تیپ‎شناسی شخصیت ‎A و ‎B اسپنسر رانوس (که دارای ۲۵ سؤال به صورت بلی‎- خیر ‎- نمی‎دانم) و نیز براساس آزمون اضطراب‎سنج کتل مورد بررسی قرار گرفتند.

مطابق اغلب یافته‎های مطالعاتی پیشین، یافته‎های پژوهش حاضر نشان می‎دهند که در کل آزمودنیهای تیپ شخصیتی ‎A اضطراب بالاتری را از افراد تیپ شخصیتی ‎B تجربه می‎کنند (با اختلاف میانگین = ۸/۲)

همچنین برحسب نتایج آزمون تحلیل آماری ‎t استودنت در درجه آزادی ۱۸ = d.f و در سطح ‎۰۵/۰ =  در جهت بررسی فرضیه ۲ سویة تحقیق «که بین میزان اضطراب تیپ شخصیتی ‎A و ‎B تفاوت معنی‎داری وجود دارد»، یافته‎ها بیانگر تفاوت معنی‎داری بین میزان اضطراب در ۲ تیپ شخصیتی ‎A و ‎B می‎باشند که این یافته‎ها در این پژوهش با یافته‎ها و نتایج تحقیقات مشابه (نظیر تحقیقات فریدمن و روزنمن  (۱۹۷۴) یا تحقیقات پرایس (۱۹۸۳)) هماهنگی قابل ملاحظه‎ای را نشان می‎دهند.

فهرست مطالب
عنوان     صفحه
- چکیده تحقیق
فصل اول
- مقدمه
- بیان مسأله
- ضرورت و اهمیت تحقیق
- فرضیات یا سؤالات  تحقیق
- روش تحقیق
- جامعه پژوهش
- حجم نمونه
- تعریف واژه‎ها و اصطلاحات
الف: تعریف نظری
ب: تعریف عملیاتی
فصل دوم

عنوان     صفحه
«پیشینة تحقیق»
بخش اول:
- تعریف اضطراب و انواع آن
- شدت اضطراب
- علل و انگیزه‎های اضطراب
- شیوع اضطراب
- اضطراب از دیدگاه مکاتب روانشناسی
بخش دوم:
- تعریف تیپهای شخصیتی (مفهوم الگوهای رفتاری ‎A و ‎B و توسعة آن)
- تیپ شخصیتی ‎A و بیماریهای جسمی
- رابطه الگوی رفتاری ‎A و ‎B با رفتارها و متغیرهای دیگر
بخش سوم:
- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
- تحقیقات انجام شده در ایران

عنوان     صفحه
فصل سوم:
- روش تحقیق
- جامعه پژوهش
- نمونه پژوهش
- روش نمونه‎گیری
- ابزار اندازه‎گیری
- روایی و پایایی ابزار اندازه‎گیری
- روش آماری
فصل چهارم
- تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‎ها
- جداول آماری
- آزمون فرضیه
فصل پنجم
بحث و نتیجه‎گیری

عنوان     صفحه
بررسی نتایج
میزان تعمیم‎پذیری یافته‎های پژوهش به جامعه آماری
- محدودیتهای تحقیق
- پیشنهادات
- ضمائم
- منابع

منابع فارسی

- دادستان ‎- پریرخ ‎- روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی،‌ تهران، انتشارات ژرف، ۱۳۷۹٫

- بیرجندی، پروین، روانشناسی رفتار غیرعادی،‌ تهران، انتشارات دهخدا، ۱۳۷۸٫

- شاملو، سعید، بهداشت روانی،‌ تهران، انتشارات رشد، ۱۳۶۹٫

- پورافکاری، نصرت‎ا‎…، نشانه‎های بیماری روانی، تبریز، انتشارات تابش، ۱۳۷۵٫

- کاپلان، هارولد، سادوک، بنیامین، ۱۹۸۸، خلاصه روانپزشکی، ترجمه پورافکاری، نصرت‎ا‎…، تبریز، انتظارات ذوقی، ۱۳۷۹٫

- حسینی، سید ابوالقاسم، روشهای پیشگیری از اختلالات واکنشی و روانی، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۶۵٫

- روزنهان، دیوید.ال، سلیگمن، مارتین. ای.پی، آسیب‎شناسی روانی، ترجمه سید محمدی، یحیی (جلد اول)، نشر ساوالان، ۱۳۸۱

دانلود فایل

 



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: اضطراب در تیپها , اضطراب در تیپهای شخصیتی , بررسی میزان اضطراب , تیپهای شخصیتی , میزان اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : پنج شنبه 23 بهمن 1393
.

چکیدة تحقیق:

در این پژوهش به منظور مطالعه میزان اضطراب در تیپ شخصیتی ‎A و ‎B، ۲۰ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت معلم تهران (۱۰ نفر تیپ شخصیتی ‎A و ۱۰ نفر تیپ شخصیتی ‎B) را با کمک مقیاس تیپ‎شناسی شخصیت ‎A و ‎B اسپنسر رانوس (که دارای ۲۵ سؤال به صورت بلی‎- خیر ‎- نمی‎دانم) و نیز براساس آزمون اضطراب‎سنج کتل مورد بررسی قرار گرفتند.

مطابق اغلب یافته‎های مطالعاتی پیشین، یافته‎های پژوهش حاضر نشان می‎دهند که در کل آزمودنیهای تیپ شخصیتی ‎A اضطراب بالاتری را از افراد تیپ شخصیتی ‎B تجربه می‎کنند (با اختلاف میانگین = ۸/۲)

همچنین برحسب نتایج آزمون تحلیل آماری ‎t استودنت در درجه آزادی ۱۸ = d.f و در سطح ‎۰۵/۰ =  در جهت بررسی فرضیه ۲ سویة تحقیق «که بین میزان اضطراب تیپ شخصیتی ‎A و ‎B تفاوت معنی‎داری وجود دارد»، یافته‎ها بیانگر تفاوت معنی‎داری بین میزان اضطراب در ۲ تیپ شخصیتی ‎A و ‎B می‎باشند که این یافته‎ها در این پژوهش با یافته‎ها و نتایج تحقیقات مشابه (نظیر تحقیقات فریدمن و روزنمن  (۱۹۷۴) یا تحقیقات پرایس (۱۹۸۳)) هماهنگی قابل ملاحظه‎ای را نشان می‎دهند.

فهرست مطالب
عنوان     صفحه
- چکیده تحقیق
فصل اول
- مقدمه
- بیان مسأله
- ضرورت و اهمیت تحقیق
- فرضیات یا سؤالات  تحقیق
- روش تحقیق
- جامعه پژوهش
- حجم نمونه
- تعریف واژه‎ها و اصطلاحات
الف: تعریف نظری
ب: تعریف عملیاتی
فصل دوم

عنوان     صفحه
«پیشینة تحقیق»
بخش اول:
- تعریف اضطراب و انواع آن
- شدت اضطراب
- علل و انگیزه‎های اضطراب
- شیوع اضطراب
- اضطراب از دیدگاه مکاتب روانشناسی
بخش دوم:
- تعریف تیپهای شخصیتی (مفهوم الگوهای رفتاری ‎A و ‎B و توسعة آن)
- تیپ شخصیتی ‎A و بیماریهای جسمی
- رابطه الگوی رفتاری ‎A و ‎B با رفتارها و متغیرهای دیگر
بخش سوم:
- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
- تحقیقات انجام شده در ایران

عنوان     صفحه
فصل سوم:
- روش تحقیق
- جامعه پژوهش
- نمونه پژوهش
- روش نمونه‎گیری
- ابزار اندازه‎گیری
- روایی و پایایی ابزار اندازه‎گیری
- روش آماری
فصل چهارم
- تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‎ها
- جداول آماری
- آزمون فرضیه
فصل پنجم
بحث و نتیجه‎گیری

عنوان     صفحه
بررسی نتایج
میزان تعمیم‎پذیری یافته‎های پژوهش به جامعه آماری
- محدودیتهای تحقیق
- پیشنهادات
- ضمائم
- منابع

منابع فارسی

- دادستان ‎- پریرخ ‎- روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی،‌ تهران، انتشارات ژرف، ۱۳۷۹٫

- بیرجندی، پروین، روانشناسی رفتار غیرعادی،‌ تهران، انتشارات دهخدا، ۱۳۷۸٫

- شاملو، سعید، بهداشت روانی،‌ تهران، انتشارات رشد، ۱۳۶۹٫

- پورافکاری، نصرت‎ا‎…، نشانه‎های بیماری روانی، تبریز، انتشارات تابش، ۱۳۷۵٫

- کاپلان، هارولد، سادوک، بنیامین، ۱۹۸۸، خلاصه روانپزشکی، ترجمه پورافکاری، نصرت‎ا‎…، تبریز، انتظارات ذوقی، ۱۳۷۹٫

- حسینی، سید ابوالقاسم، روشهای پیشگیری از اختلالات واکنشی و روانی، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۶۵٫

- روزنهان، دیوید.ال، سلیگمن، مارتین. ای.پی، آسیب‎شناسی روانی، ترجمه سید محمدی، یحیی (جلد اول)، نشر ساوالان، ۱۳۸۱٫

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: اضطراب در تیپها , اضطراب در تیپهای شخصیتی , بررسی میزان اضطراب , تیپهای شخصیتی , میزان اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : پنج شنبه 23 بهمن 1393
.

مقدمه

تغییر روش‌های سنتی تولید به روش‌های جدید و مبتنی بر اصول علمی ، یکی از مهمترین عوامل دستیابی به توسعه کشاورزی است که این مهم با همکاری محققان، مروجان و کشاورزان حاصل می‌گردد. پارسل و اندرسون (۱۹۹۷) ، فقدان تکنولوژی لازم و مناسب برای بسیاری از سیستم‌های معمول زراعی را به خاطر ارتباط ضعیف بین محققان، مروجان و کشاورزان می دانند. ریل وساندز (۱۹۸۹) نقش کشاورزان را حتی بالاتر از همکاری در آزمایش‌های داخل مزرعه یا آنفارم می‌دانند و اعتقاد دارند که ارتباط با کشاورزان باید در حدی باشد که اطمینان بدهد تحقیقات انجام گرفته در راستای نیازها  و رفع مشکلات کشاورزان است. اگبامو (۲۰۰۰) و ماندی (۱۹۹۲)، برای ترویج دو نقش ارتباطی و تسهیلگری در خصوص تعیین نیازهای فنی و تحقیقاتی کشاورزان، اجرای تحقیقات تطبیقی در مزارع کشاورزان، ارزیابی مشارکتی و انجام بعضی فعالیتهای گروهی و مشترک با همکاری محققان و کشاورزان قایلند (Agbamu,2000)  و .(Mundy, 1992)

فهرست مطالب:

چکیده

مقدمه

فرضیه‌های پژوهش

اهداف پژوهش

مواد و روشها

نتایج و بحث

مقایسه دو گروه کشاورزان همکار و غیر همکار پروژه‌ها

مقایسه پروژه‌های انتقال یافته‌ها از نظر برخی از متغیرها

همبستگی بعضی از متغیر‌ها و ویژگی‌های کشاورزان مورد مطالعه
با میزان عملکرد گندم آبی

تحلیل رگرسیون

منابع‌

منابع‌

۱- اقبالیان‌، پری‌، (۱۳۸۱)، بررسی‌ مقایسه‌ای‌ میزان‌ موفقیت‌ برنامه‌های‌ انتقال‌ یافته‌های‌ تحقیقاتی‌ ازدیدگاه‌ کارکنان‌ ترویج‌ مجری‌ طرح‌ها، پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشگاه‌ تهران‌.

۲- سوان‌ سون‌، برتون‌ و دیگران‌ (۱۳۸۱)، بهبود ترویج‌ کشاورزی‌، ترجمه‌ غلامحسین‌ صالح‌ نسب‌،انتشارات‌ معاونت‌ ترویج‌ و نظام‌ بهره‌برداری‌، وزارت‌ جهاد کشاورزی‌.

۳- کرمی‌ دهکردی‌، اسماعیل‌، (۱۳۷۷)، گرایش‌ محققان‌ پیرامون‌ مشارکت‌ با کارکنان‌ ترویج‌ کشاورزی‌،پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشگاه‌ تربیت‌ مدرس‌.

۴- کرمی‌، عزت‌ ا…، (۱۳۷۱)، «نیاز به‌ نظام‌ تحقیقات‌ و ترویج‌ مزرعه‌ای‌ در ایران‌»، مجموعه‌ مقالات‌ششمین‌ سمینار علمی‌ ترویج‌ کشاورزی‌ کشور، انتشارات‌ سازمان‌ تحقیقات‌، آموزش‌ و ترویج‌ کشاورزی‌.

۵- کلانتری‌، خلیل‌ و مجید میرگوهر، (۱۳۸۲)، «بررسی‌ عوامل‌ مؤثر بر سطح‌ و میزان‌ کاربرد دانش‌ فنی‌و نقش‌ آنها در عملکرد زراعت‌ گندم‌»، فصلنامه‌ اقتصاد کشاورزی‌ و توسعه‌، شماره‌ ۴۰٫

۶- کلانتری‌، خلیل‌، (۱۳۸۲)، پردازش‌ و تحلیل‌ داده‌ها در تحقیقات‌ اجتماعی‌ – اقتصادی‌، نشرشریف‌.

۷- کمیته بازنگری‌ طرح‌های‌ تحقیق‌ ترویجی‌ و انتقال‌ یافته‌ها، (۱۳۷۷)، دستورالعمل‌ برنامه‌های‌ انتقال‌یافته‌ها، سازمان‌ تحقیقات‌، آموزش‌ و ترویج‌، وزارت‌ کشاورزی‌.

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی میزان اثربخشی , میزان اثربخشی ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : پنج شنبه 23 بهمن 1393
.

اهمیت و ضرورت تحقیق

تکنولوژی آموزشی برای گسترش آموزش و پرورش و آموزش عالی نقش بسیار مؤثر، کارساز و انکارناپذیری دارد.با گسترش تکنولوژی و وسایل کمک آموزشی از جمله تلویزیون، ویدئو، میکروسکوپ ساده و الکتریکی و ایستگاههای آموزش فیزیک و وسایل آزمایشگاهی در مدرسه و دانشگاه ، امکان آموزش دانش آموز و دانشجو را می توان بسیار بالا برد.

به عبارت دیگر ، بدون بهرهگیری از این ابزارها و امکانات آموزشی ، رشد و توسعه با معیارهایی که اکنون در جهان مطرح است ناممکن خواهد بود و این سؤال مطرح می شود که آیا می توان دانش آموزان را فقط با کتاب و معلم یعنی تنها از راه تئوری آموزش داد.

در شرح تکنولوژی آموزشی می توان گفت وقتی قرار است دانش و تکنیک بار دیگر جهان را متحول کند، ما که خود را در راه تئسعه می دانیم و مدام از ضرورت تحقیق هدفهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن داد سخن می دهیم چگونه می توانیم نقش تکنولوژی آموزشی را در تحول نظام آموزشی نادیده بگیریم و هم ابعاد و مفاهیم آن را بشناسیم . از طرفی نتایج به دست آمده از پژوهش های علمی نشان می دهد که دستاوردهای آموزشی از نظر زمانی دچار عقب ماندگی روز افزونی است و یگانه راه حل موجود توسعه هم جانب آموزش و پرورش است ، و در این راستا همگام با تغییر نیازهای آموزشی و اجتماعی فراگیران و رشد سریع جامعه، باید برنامه ها ، روشها و وسایل آموزشی نیز دگرگون می شوند ولی متأسفانه نظام آموزشی، مطابق با این تغییر و نیازهای متعدد آموزشی فراگیران پیش نمی رود.

تجربة شخصی در مدارس بیانگر این واقعیت است که اکثر معلمان نمی توانند و نمی خواهخند در فرایند تدریس به گونه ای سیستماتیک و از روی برنامه های از قبل تعیین شده بر خورد نمایند، به بیان روشن آنها تقریباَ در هر درسی و در هر کلاسی به ارائة مطالب و اطلاعات آن هم به روش سخنرانی و با استفاده از حداکثر گچ و تخته کلاس می پردازند در یک بررسی ساده در سال

 ۷۸-۷۷ از تعداد ۲۷ مدرسة راهنمایی در شهر تهران که مورد بازدید قرار گرفتند، مشخص شد که در ۱۹ مدرسه مورد بازدید و سایلی از قبیل اورهد، پروژکتور، اسلاید، فیلم استریپ موجود بوده، ولی از حدود ۷ سال پیش به این سو به جز در موارد محدود عملاَ مورد استفاده قرار نگرفته اند در حالی که تکنولوژی آموزشی می تواند بازده آموزش را از لحاظ کمی و کیفی افزایش دهد و به آموزگار کمک کند تا از وقت محدود خود که در اختیار دارد حداکثر بهره را ببرد مثلاَ: به کارگیری اصول تکنولوژی در یکی از مراکز آموزشی توانسته است زمان لازم آموزش افراد را ۲۸% کاهش دهد، و در مجموع چیزی در حدود کل وقت لازم برای آموزش ۲۳۵ نفر از افراد یک لشگر صرفه جویی کند.(پازوکی ۱۳۷۱)

فهرست مطالب

فصل اول:(بیان مسأله و طرح پژوهش)
مقدمه
بیان مسأله
اهداف تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق
سؤالات ویژۀ تحقیق
تعریف عملیاتی واژه ها
فصل دوم : « پیشینه و ادبیات تحقیق»
دلایل مقاومت معلمان در برابر تکنولوژی آموزشی
گذری بر تحقیقات صورت گرفته
ادبیات تحقیق
تاریخچة تکنولوژی آموزشی در جهان
تاریخچة تکنولوژی آموزشی در ایران
طراحی منظم آموزشی
تعریف طراحی منظم آموزشی
جایگاه طراحی آموزشی
الگوی طراحی منظم آموزشی
مواد و وسایل کمک آموزشی
نقش مواد و وسایل آموزشی در تدریس و یادگیری
تکنولوژیست آموزشی کیست و چه می کند
وظایف عمومی تکنولوژیست آموزشی از نظر میچل
زمینه هایی که تکنولوژیست های آموزشی در آن فعالیت می کنند
ادبیات تحقیق
تاریخچه تکنولوژی آموزشی درجهان۱
طراحی منظم آموزشی:
موادووسایل کمک آموزشی
نقش موادووسایل آموزشی در تدریس ویادگیری
تکنولوژیست آموزشی کیست وچه می کند؟
فصل سوم : ( متدلوژی یا روش اجرا )
مقدمه
نوع تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری
ابزار گرد آوری اطلاعات
روش آماری جهت تحلیل داده ها.
روش انجام آزمون
فصل چهارم :(تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش)
مقدمه
الف: (تجزیه وتحلیل توصیفی داده ها)
ب:(تجزیه وتحلیل سوالات ویژه تحقیق)
جدول(۲-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از چارت، پوستر، نموداربر حسب جنس
جدول(۳-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از تابلوگچی، تابلوالکتریکی برحسب جنس
جدول(۴-۴)توزیع فراوانی میزان استفاده از انواع نقشه، مسطح، دیواری، برجسته، مصور، اطلس ها بر حسب جنس
جدول(۵-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده ازکاریکاتور، عکس، تصویر بر حسب جنس
جدول(۶-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از فیلم، استریپ، اسلاید، منظره نما، فیلم، CDتصویری بر حسب جنس
جدول(۷-۴ )توزیع فراوانی میزان استفاده از مدل، ماکت، نمونه بر حسب جنس
جدول(۸-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از ماشین حساب، ماشین آلات برنامه ای، کامپیوتر بر حسب جنس
جدول(۹-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از کتاب، نشریات ادواری و بروشور بر حسب میزان تحصیلات
جدول(۱۰-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از چارت، پوستر، نموداربر حسب میزان تحصیلاتجدول(۱۱-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از تابلوگچی، تابلوالکتریکی برحسب میزان تحصیلاتجدول(۱۲-۴)توزیع فراوانی میزان استفاده از انواع نقشه، مسطح، دیواری، برجسته، مصور، اطلس ها
بر حسب میزان تحصیلاتجدول(۱۳-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده ازکاریکاتور، عکس، تصویر بر حسب میزان تحصیلات
جدول(۱۴-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از فیلم، استریپ، اسلاید، منظره نما، فیلم، CDتصویری بر حسب میزان تحصیلات
جدول(۱۵-۴ )توزیع فراوانی میزان استفاده از مدل، ماکت، نمونه بر حسب میزان تحصیلات
جدول(۱۶-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از ماشین حساب، ماشین آلات برنامه ای، کامپیوتر بر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از کتاب، نشریات ادواری و بروشور بر حسب جنس
نمودار(۲-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از چارت، پوستر، نموداربر حسب جنس
نمودار(۳-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از تابلوگچی، تابلوالکتریکی برحسب جنس
نمودار(۴-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از انواع نقشه، مسطح، دیواری، برجسته، مصور، اطلس بر حسب جنس
نمودار(۵-۴)جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده ازکاریکاتور، عکس، تصویر بر حسب جنس
نمودار(۶-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از فیلم، استریپ، اسلاید، منظره نما، فیلم، CDتصویری بر حسب جنس
نمودار(۷-۴ )جمع درصدتوزیع فراوانی میزان استفاده از مدل، ماکت، نمونه بر حسب جنس
نمودار(۸-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از ماشین حساب، ماشین آلات برنامه ای، کامپیوتر بر حسب جنس
نمودار(۹-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از کتاب، نشریات ادواری و بروشور بر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۰-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از چارت، پوستر، نموداربر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۱-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از تابلوگچی، تابلوالکتریکی برحسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۲-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از انواع نقشه، مسطح، دیواری، برجسته، مصور، اطلس هابر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۳-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده ازکاریکاتور، عکس، تصویر بر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۴-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از فیلم، استریپ، اسلاید، منظره نما، فیلم، CDتصویری بر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۵-۴ ) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از مدل، ماکت، نمونه بر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۶-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از ماشین حساب، ماشین آلات برنامه ای، کامپیوتر بر حسب میزان تحصیلات
جدول (۱۷-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه بر حسب تأثیر عوامل مختلف بر بهره گیری از تکنولوژی آموزشی
نمودار(۱۷-۴) بی علاقگی معلمان در به کارگیری وسایل کمک آموزشی
نمودار(۱۸-۴) فقدان کلاسهای ضمن خدمت مفید برای آشنایی معلمان با تکنولوژی جدید
نمودار(۱۹-۴) شیوه امتحانات و ارزشیابی درسی دانش آموزان که تاکید بر محفوظات دارد
نمودار(۲۰-۴) بودجه تخصیصی آموزش و پرورش برای تهیه وسایل کمک آموزشی که در اختیار مدیران قرار دارد
نمودار(۲۱-۴) عدم آگاهی معلم از نقش رسانه ها در فرایند تدریس
نمودار(۲۲-۴)عدم همکاری مدیر مدرسه در خصوص استفاده از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی
نمودار(۲۳-۴)عدم همکاری راهنمایان تعلیماتی
نمودار(۲۴-۴) عدم دسترسی معلمان به رسانه ها و کمبود وسایل کمک آموزشی
نمودار(۲۵-۴) بی توجهی دست اندر کاران مدارس به تشویق، ترغیب معلمان در استفاده از رسانه ها و وسلیل کمک آموزشی در آموزش
نمودار(۲۶-۴) شیوه ارزشیابی نادرست از عملکرد معلمان
نمودار(۲۷-۴) نبود نظارت مسئولان در استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی
نمودار(۲۸-۴) کمبود مدیران متخصص در رابطه با هدایت معلمان به استفاده از رسانه ها
نمودار(۲۹-۴) کمبود وقت برای تدریس کتب درسی
نمودار(۳۰-۴)تأکید مدیر مدرسه بر نظم سنتی در کلاسها
فصل پنجم:
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق
پیشنهادهای محقق
خلاصه پژوهش
مهمترین یافته های تحقیق
فهرست منابع
ضمائم و پیوستها
- معرفی نامه اداره کل آموزش و پرورش استان تهران
- نمونه پرسش نامه
نتایج آزمون مجذور کای برای پاسخ های نمونه آماری

منابع

  1. والتر، ای ویتیچ ، چارلز اف شولر، تکنولوژی آمکوزشی(ماهیت و کاربرد) ترجمه ایرج اعتماد شیراز، رهگشا، ۱۳۷۳ص۹
  2. فردانش هاشم، مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، تهران، سمت، ۱۳۷۳
  3. علی آبادی خدیجه، مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران، پیام نور، ۱۳۷۵
  4. پازوکی ایرج، سلسله مباحثی در تکنولوژی و تکنولوژی آموزشی، تهران، انیس، ۱۳۷۰
  5. احدیان محمد، مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران، آییژ، ۱۳۷۸
  6. امیر شعبانی عباس، سلسله مباحثی در تکنولوژی و تکنولوژی آموزشی، تهران، انیس،۱۳۷۱
  7. مجدفر مرتضی، سلسله مباحثی در تکنولوژی و تکنولوژی آموزشی، تهران، انیس،۱۳۷۶

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی موانع بهره گیری , تکنولوژی آموزش , فرآیند تدریس , فرآیند یادگیری ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : چهار شنبه 22 بهمن 1393
.

فایده و اهمیت و هدف پژوهش

اصطلاحات سلطه گری و سلطه پذیری کلماتی نیستند که ما بخواهیم به سادگی از آنها عبور کنیم . آنها همواره دو روی سکه هستند . به همان نسبت که ما در قدیم هیتلر ، ناپلئون ، نادر شاه و رضاخان را داشته ایم ، که با اعمال خشونت سعی در جلب و اطاعت و زورگویی به زیردستان بوده اند . امروزه نیز در قالب ها و به اشکال دیگری این مفاهیم را در زندگی روزمرة خود داریم .

ولی آنقدر گرفتار و دچار مشغله فکری هستیم که وجود آنها را به شرایط زمان و موقعیت مکانی ربط می دهیم . یا اینکه به سادگی از کنار آنها می گذریم.

فهرست مطالب

عنوان

فصل اول: طرح تحقیق

۱ـ مقدمه

۲ـ موضوع پژوهش

۳ـ فایده و اهمیت و هدف پژوهش

۴ـ فرضیه پژوهش

۵ـ هدف و فایده تحقیق

۶ـ تعاریف عملیاتی

فصل دوم:

۱ـ مقدمه

۲ـ پیشینه تحقیق

                    ۱ـ بخش اول :

                      سلطه گر کیست؟ سلطه پذیر کیست؟

                    سلطه گری و سلطه پذیری از دیدگاه روان تحلیلی

                       //               //               // فروید

                        //               //               // یونگ

                        //              //                // اریک فروم

                       //                //              // راسل

                       //                //              // آدلر

                        //               //              //  هورنای

                        //                //              // ملانی کلاین

                     سلطه گری و سلطه پذیری از دیدگاه آیسنگ

                           //                //          //  مانس اشپربر

                   بخش دوم :

                   همرنگی و همنوایی اجتماعی و نقش آن در سلطه گری و سلطه

                   پذیری

                   متابعت و فرمانبرداری و نقش آنی

                  متابعت

                  همانند سازی

                  درونی کردن

                 توالی دام گستری

                 محظوری اخلاقی موفقیت

                قدرت و ایدئولوژی قدرت تسلط

 فصل سوم:

۱ـ روش و ابزار تحقیق

۲ـ جامعه آماری

۳ـ نمونه آماری

۴ـ ابزار (پرسشنامه)

فصل چهارم:

۱ـ روش تجزیه و تحلیل داده ها

۲ـ محدودیت های پژوهش

۳ـ پیشنهادات

۴ـ فهرست منابع

فهرست منابع

۱ـ ارونسون ، الیوت ، روان شناس اجتماعی ، ترجه دکتر حسین شکر شکن ، انتشارات رشد ۱۳۶۸

۲ـ از کمپ ، استوارت ،‌روان شناس اجتماعی کاربردی ، فرهاد ماهر ،‌انتشارات آستان قدس ، ۱۳۶۹

۳ـ استوار آنتونی ، نسل کشی و انگیزه ویرانگری در استان ، ترجمه پروین بلورچی نشر روایت ، ۱۳۷۳

۴ـ اشپر بر ، مانس نقد و تحلیل جباریت ترجمه کریم قصیم انتشارات دماند ، ۱۳۶۳

۵ـ انکینسون ، هیلگارد ، زمینه روان شناسی ترجمه محمد نقی براهنی و دیگران انتشارات رشد ، ۱۳۷۲

۶ـ پروین لارنس ای ، روان شناسی شخصیت (نظریه تحقیق) ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور انتشارات رسا ، ۱۳۷۴

۷ـ دلاور ، علی روشهای آماری در روان شناسی و علوم تربیتی ، انتشارات دانشگاه پیام نور ، ۱۳۷۶

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: خصیصه سلطه گری , سلطه پذیری , سلطه پذیری در زنان , سلطه پذیری در زنان شاغل , سلطه پذیری در زنان غیرشاغل ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : چهار شنبه 22 بهمن 1393
.

خلاصه پژوهش

پژوهش فوق بررسی مقایسه ای هوش هیجانی کودکان کار و خیابان و کودکان عادی شهر تهران که سن آنها بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و به صورت در دسترس مورد سنجش قرار گرفته اند. محقق در این پژوهش با توجه به الگوی مایرو سالوری (۱۹۹۰) مصاحبه‌ای را به صورت ساخت وار و باز پاسخ طراحی کرده که شامل پنج حیطه بود (خودانگیزی، خودآگاهی ادارة هیجانها هم حسی و تنظیم روابط). برای تجزیه و تحلیل از روش مانوتینی یو که روش های ناپاراستریک است استفاده شده و چون روش متقنی برای جمع نمرات کسب شده یافته نشد نمرات دو گروه در پنج حیطه با هم مقایسه شد. و در آخر تفاوت معناداری بین هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان کار و خیابان دیده نشد.

هدف پژوهش:

یکی از بزرگ ترین چالشهای بشری توسعه روابط معنی دار و رضایت در زندگی است. مادامی که فرد به نیازهای هیجانی خود و دیگران توجهی نکند. ارتباط موثری با افراد نخواهد داشت. اگر فردی درک هیجانی خوبی داشته باشد. می تواند از تغییرات روحیه و درک احساسها بهره میبرد و از چنین درکی برای اداره کردن و کنار آمدن با هیجانها استفاده کند. (پتن به نقل از اعتصامی ۸۲)

با توجه به اهمیت و تأثر وش هیجانی در زندگی و پیشرفت افراد. در این تحقیق بر آن شدیم تا هوش هیجانی را در کودکان کار و خیابان و کودکان عادی مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.

فهرست مطالب

خلاصه پژوهش        ۵

فصل اول  ۶

فرضیه پژوهش        ۶

تعریف نظری متغیرهای پژوهشی: ۷

کودک خیابانی         ۷

هوش هیجانی         ۷

کودک عادی:          ۸

هدف پژوهش:         ۸

اهمیت موضوع پژوهش            ۱۰

فـصل دوم ۱۱

پیشـینه    ۱۱

نظریه پردازان          ۱۸

دیدگاه توانایی (پردازش اطلاعات) ۱۹

۲-تنظیم هیجان در خود و دیگران ۱۹

۳-بهره برداری از هیجان:          ۲۰

شاخه دوم: ۲۲

شاخه سوم:            ۲۳

تنظیم هوشمندانه هیجان:         ۲۴

مدل هوش هیجانی بار- آن       ۲۹

یافته های اصلی در مورد افراد با هوش هیجانی بالا:      ۳۳

کودک خیابانی و پیشینه تاریخی آن:          ۳۳

پیشینه کودک خیابانی و کار       ۳۶

تعریف واژه کودک خیابانی         ۳۶

عوامل بروز پدیده کودک خیابانی   ۳۷

دیدگاه مندلوچ:         ۴۰

دیدگاه استرلینگ:      ۴۰

دیدگاه السون           ۴۲

دیدگاه فانیت:          ۴۲

فصل سوم  ۴۴

طرح پژوهش:          ۴۵

ابزار پژوهش           ۴۵

روش اجرا  ۴۶

روش نمره گذاری      ۴۶

روش تجزیه وتحلیل:  ۴۷

فصل چهارم            ۴۸

شاخص آماری         ۴۹

گروه       ۴۹

کودکان عادی          ۴۹

شاخص آماری         ۵۱

گروه       ۵۱

کودکان عادی          ۵۱

شاخص آماری         ۵۲

گروه       ۵۲

کودکان عادی          ۵۲

شاخص آماری         ۵۳

گروه       ۵۳

کودکان عادی          ۵۳

شاخص آماری         ۵۴

گروه       ۵۴

کودکان عادی          ۵۴

فصل پنجم ۵۵

بحث و نتیجه گیری:  ۵۶

پیشنهادات برای تحقیقات آتی     ۵۷

محدودیت های پژوهش           ۵۸

فهرست منابع          ۵۹

مجلات مقالات منبرنامه ها       ۶۰

نمونه تست            ۶۱

هم حسی  ۶۱

تنظیم روابط           ۶۱

فهرست منابع

حسین وفایی صنعتی بررسی واعتبار وپرسشنامه هوش هیجانی «دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی پایان نامه کارشناسی ارشد » چاپ نشده واحد مرکز ۱۳۸۱

کلمن-دانیل .هوش عاطفی (ترجمه حمید رضا بلوچ) تهران جیحون ۱۳۷۹ دماس احمد هوش هیجانی  فصل نامه تعلیم وتربیت ۱۳۸۱

عبادی –شیرین –حقوق کودک         تهران انتشارات کانون ۱۳۷۶

کلمن- دانیل   هوش هیجانی توانایی محبت کردن ومحبت دیدن (نسرین پارسا تهران انتشارات رشد ۱۳۸۰)

محی الدین بناب.مهدی روان شناسی انگیزش و هیجان ،تهران نشر راه ۱۳۷۴

معین. محمد. فرهنگ فارسی جلد سوم         تهران   انتشارات امیرکبیر

کوئن بروس مبنای جامعه شناسی علامعباس توسلی ورضا فاصل تهران انتشارات سمت ۱۳۸۲

فرجی ذبیح الله انگیزش و هیجان تهران        نشر میترا

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: هوش هیجان , هوش کودکان , هوش کودکان عادی , هوش کودکان خیابانی ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : چهار شنبه 22 بهمن 1393
.

چکیده پژوهش

پژوهش حاضر به بررسی عوامل زیستی مؤثر در بروز سوء مصرف مواد پرداخته است. به همین منظور در کنار سؤال اصلی مبنی بر «مقایسه تأثیر عوامل زیستی مؤثر در بروز رفتار سوء مصرف مواد در بین افراد معتاد و غیرمعتاد»، یک سؤال دیگر با توجه به متغیرهای سن، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل در افراد معتاد تهیه و مورد بررسی قرار گرفت.

روش پژوهش توصیفی از نوع علمی، مقایسه‌ای وجامعه آماری شامل کلیه افراد معتاد مستقر در زندان مرکزی اصفهان در سال ۱۳۸۷ و همچنین دانشجویان به عنوان گروه شاهد بوده است. نمونه پژوهش شامل ۶۰ نفر از معتادین و ۶۰ نفر از افراد عادی بوده که گروه معتادین به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده و گروه غیرمعتاد به وسیله روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده است. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه ۶۰ سؤالی‌ گری و ویلسون بوده است که از روایی و پایایی مناسبی در تحقیقات قبلی برخوردار بوده است. داده‌ها با استفاده از روش‌های آزمون T و آزمون F مورد بررسی قرار گرفت که عمده‌ترین نتایج آن به شرح زیر می‌باشد:

- تفاوت معناداری بین عوامل زیستی گرایش به سوءمصرف مواد در افراد معتاد و غیرمعتاد وجود دارد.

- بین عوامل مؤثر بر سوءمصرف مواد مخدر در افراد معتاد و غیرمعتاد بر اساس متغیرهای سن، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل تفاوت معناداری وجود داشت.

فهرست مطالب

عنوان مطالب………………………………………………………. صفحه

فصل اول کلیات پژوهش

۱-۱ مقدمه………………………………………………………………………………………. ۱۴

۲-۱ بیان مساله……………………………………………………………………………….. ۱۶

۳-۱ اهمیت و ضرورت مساله……………………………………………………………. ۱۸

۴-۱ اهداف پژوهش…………………………………………………………………………. ۲۰

۵-۱ فرضیه‌های پژوهش………………………………………………………………….. ۲۱

۶-۱ تعریف اصطلاحات…………………………………………………………………….. ۲۱

الف: تعریف نظری……………………………………………………………………………. ۲۱

ب: تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………. ۲۱

فصل دوم: پیشینه پژوهش

- مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۲۵

۱-۲ مباحث نظری……………………………………………………………………………. ۲۵

۲-۲ سوء مصرف مواد یک بیماری مغزی است…………………………………… ۲۶

۳-۲ سوء مصرف مواد فقط یک بیماری مغزی نیست…………………………… ۲۷

۴-۲ اصطلاح شناسی……………………………………………………………………….. ۲۹

۵-۲ سوء مصرف و وابستگی به مواد………………………………………………… ۳۰

۶-۲ اعتیاد………………………………………………………………………………………. ۳۰

۱-۶-۲ همه‌گیری شناسی………………………………………………………………….. ۳۱

۲-۶-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………… ۳۲

۳-۶-۲ عامل سایکو دینامیک……………………………………………………………… ۳۲

۴-۶-۲ نظریات رفتاری…………………………………………………………………….. ۳۳

۵-۶-۲ وراثت چیست؟……………………………………………………………………… ۳۴

۶-۶-۲ عوامل ژنتیک………………………………………………………………………… ۳۶

۷-۶-۲ عوامل عصبی- شیمیایی………………………………………………………… ۳۶

۸-۶-۲ ابتلای همزمان……………………………………………………………………… ۳۷

۹-۶-۲ اختلالات شخصیت ضد اجتماعی…………………………………………….. ۳۸

۱۰-۶-۲ افسردگی و خودکشی …………………………………………………………. ۳۸

۷-۲ اختلالات وابسته به الکل…………………………………………………………….. ۳۹

۱-۷-۲ همه‌گیری شناسی………………………………………………………………….. ۴۰

۲-۷-۲ فعالیت‌های الکتروفیزیولوژیکی………………………………………………… ۴۰

۳-۷-۲ شیمی حیاتی یا زیست شیمی………………………………………………….. ۴۲

۴-۷-۲ آسیب‌پذیری زیستی نسبت به الکلیسم………………………………………. ۴۳

۵-۷-۲ عوامل شخصیتی و روان شناختی…………………………………………… ۴۷

۶-۷-۲ درمان و بازپروری……………………………………………………………….. ۴۹

۸-۲ اختلالات وابسته به آمفتامین (یا شبه آمفتامین)…………………………….. ۵۰

۱-۸-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………… ۵۱

۲-۸-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………… ۵۱

۳-۸-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از آمفتامین………………………………………… ۵۲

۴-۸-۲ درمان و بازتوانی…………………………………………………………………. ۵۳

۹-۲ اختلالات وابسته به کافئین………………………………………………………….. ۵۴

۱-۹-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………… ۵۵

۲-۹-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………… ۵۵

۳-۹-۲ ژنتیک و مصرف کافئین…………………………………………………………. ۵۶

۴-۹-۲ کافئین به عنوان یک ماده مورد سوء مصرف…………………………… ۵۶

۵-۹-۲ عوارض نامطلوب …………………………………………………………………. ۵۷

۶-۹-۲ درمان…………………………………………………………………………………. ۵۸

۱۰-۲ اختلالات وابسته به حشیش………………………………………………………. ۵۹

۱-۱۰-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۶۰

۱-۱-۱۰-۲ شیوع و روندهای اخیر……………………………………………………. ۶۰

۲-۱-۱۰-۲ نوروفارماکولوژی…………………………………………………………… ۶۱

۳-۱۰-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از حشیش………………………………………… ۶۲

۴-۱۰-۲ اختلال اضطرابی ناشی از حشیش…………………………………………. ۶۳

۵-۱۰-۲ درمان و بازتوانی……………………………………………………………….. ۶۳

۱۱-۲ اختلال وابسته به کوکائین………………………………………………………… ۶۶

۱-۱۱-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۶۶

۲-۱۱-۲ هم ابتلائی………………………………………………………………………….. ۶۷

۳-۱۱-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………. ۶۷

۱-۳-۱۱-۲ عوامل ژنتیک …………………………………………………………………. ۶۷

۲-۳-۱۱-۲ عوامل اجتماعی و فرهنگی ………………………………………………. ۶۸

۳-۳-۱۱-۲ یادگیری و شرطی شدن…………………………………………………… ۶۸

۴-۳-۱۱-۲ عوامل دارویی………………………………………………………………… ۶۹

۴-۱۱-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۶۹

۵-۱۱-۲ سوء مصرف کوکائین و وابستگی بر آن………………………………… ۷۱

۶-۱۱-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از کوکائین ……………………………………… ۷۱

۷-۱۱-۲ اختلال خلقی ناشی از کوکائین …………………………………………….. ۷۲

۸-۱۱-۲ اختلال اضطرابی ناشی از کوکائین ………………………………………. ۷۲

۹-۱۱-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۷۲

۱-۹-۱۱-۲ اثرات بر عروق مغزی……………………………………………………… ۷۳

۲-۹-۱۱-۲ اثرات قلبی……………………………………………………………………… ۷۳

۳-۹-۱۱-۲ حملات تشنجی………………………………………………………………… ۷۴

۱۰-۱۱-۲ درمان و بازتوانی……………………………………………………………… ۷۴

۱۲-۲ اختلالات وابسته به مواد توهم زا……………………………………………… ۷۶

۱-۱۲-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۷۷

۲-۱۲-۲ مصرف داروهای توهم زا……………………………………………………. ۷۷

۳-۱۲-۲ آثار روان شناختی………………………………………………………………. ۷۸

۴-۱۲-۲ مکانیزمهای نوروفیزیولوژیکی………………………………………………. ۷۹

۵-۱۲-۲ اختلالات سایکوتیک ناشی از مواد توهم زا…………………………….. ۸۰

۶-۱۲-۲ اختلال خلقی ناشی از مواد توهم زا………………………………………. ۸۱

۷-۱۲-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۸۱

۱۳-۲ اختلالات مربوط به مواد استنشاقی…………………………………………… ۸۲

۱-۱۳-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۸۳

۲-۱۳-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۸۴

۳-۱۳-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۸۵

۱۴-۲ اختلالات مربوط به نیکوتین……………………………………………………… ۸۵

۱-۱۴-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۸۷

۲-۱۴-۲ بیماران روانی…………………………………………………………………….. ۸۸

۳-۱۴-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۸۸

۴-۱۴-۲ سبب یابی وابستگی به نیکوتین……………………………………………… ۸۹

۵-۱۴-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۹۰

۶-۱۴-۲ مزایای بهداشتی ترک سیگار………………………………………………… ۹۰

۷-۱۴-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۹۱

۱-۷-۱۴-۲ درمانهای روان شناختی………………………………………………….. ۹۱

۲-۷-۱۴-۲ درمانهای روانی- دارویی………………………………………………… ۹۲

۱۵-۲ اختلالات مربوط به مواد شبه افیونی (اپیوتید)…………………………….. ۹۳

۱-۱۵-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۹۵

۲-۱۵-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۹۶

۳-۱۵-۲ هم ابتلائی………………………………………………………………………….. ۹۷

۴-۱۵-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………. ۹۸

۱-۴-۱۵-۲ عوامل روانی- اجتماعی…………………………………………………… ۹۸

۲-۴-۱۵-۲ عوامل ژنتیک و زیستی…………………………………………………….. ۹۸

۳-۴-۱۵-۲ نظریه روانپویشی……………………………………………………………. ۹۹

۱۶-۲ اختلالات مربوط به فن سیکلیدین (یا شبه فن سیکلیدین)……………….. ۱۰۰

۱-۱۶-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۱۰۰

۲-۱۶-۲ نورفارماکولوژی………………………………………………………………… ۱۰۰

۳-۱۶-۲ اختلال خلقی ناشی از فن سیکلیدین……………………………………….. ۱۰۱

۴-۱۶-۲ اختلالات اضطرابی ناشی از فن سیکلیدین………………………………. ۱۰۱

۵-۱۶-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۱۰۱

۲-۲ پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………. ۱۰۲

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………………. ۱۰۵

۱-۳ روش تحقیق…………………………………………………………………………….. ۱۰۵

۲-۳ جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………….. ۱۰۵

۳-۳ ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………… ۱۰۵

۴-۳ تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………. ۱۰۶

۵-۳ روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها ……………………………………………….. ۱۰۶

۶-۳ تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه…………………………………………………. ۱۰۷

۷-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………….. ۱۰۸

فصل چهارم: یافته های پژوهش

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………… ۱۲۱

۱-۵ چه کسی مسئول پیشگیری از اعتیاد است؟…………………………………… ۱۲۱

۲-۵ محدودیت های پژوهش……………………………………………………………… ۱۲۴

۳-۵ پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………. ۱۲۴

پیشنهادهایی به والدین……………………………………………………………………… ۱۲۴

پیشنهادهایی به مسوولین …………………………………………………………………. ۱۲۵

۴-۵ محدود کردن دسترسی به دارو………………………………………………….. ۱۲۷

۵-۵ آموزش و پیشگیری………………………………………………………………….. ۱۲۸

۶-۵ بهبود درمان و پژوهش……………………………………………………………… ۱۲۹

۷-۵ توصیه های محافظت کننده………………………………………………………… ۱۳۰

۸-۵ فهرست منابع:…………………………………………………………………………… ۱۳۳

منابع فارسی……………………………………………………………………………………. ۱۳۴

منابع خارجی…………………………………………………………………………………… ۱۳۵

ضمیمه ………………………………………………………………………………………….. ۱۳۶

فهرست جداول

عنوان مطالب                                                                                                  صفحه

۱- جدول شماره (۱-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین………. ۱۱۰

۲- جدول شماره (۲-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس سن    ۱۱۱

۳- جدول شماره (۳-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس وضعیت تأهل ۱۱۱

۴- جدول شماره (۴-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین بر اساس شغل           ۱۱۲

۵- جدول شماره (۵-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس سطح تحصیلات        ۱۱۲

۶- جدول شماره (۶-۴) نتایج آزمون t مستقل مقایسه مولفه های عوامل زیستی گرایش به اعتیاد در بین افراد معتاد و غیرمعتاد……………………………………………………………………………………………….. ۱۱۳

۷- جدول شماره (۷-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین گروه معتادین و غیرمعتادین در مولفه های عوامل زیستی گرایش به سوء مصرف مواد………………………………………………………………………. ۱۱۴

۸- جدول شماره (۸-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین براساس سن ………………………………………………………………….. ۱۱۵

۹- جدول شماره (۹-۴) نتایج آزمون تعقیبی LSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس سن معتادین        ۱۱۶

۱۰- جدول شماره (۱۰-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین براساس میزان تحصیلات………………………………………….. ۱۱۷

۱۱- جدول شماره (۱۱-۴) نتایج آزمون تعقیبی LSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس سطح تحصیلات ۱۱۷

۱۲- جدول شماره (۱۲-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین بر اساس ………………………………………………………………… ۱۱۸

۱۳- جدول شماره (۱۳-۴) نتایج آزمون تعقیبی CSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس شغل    ۱۱۹

۱۴- جدول شماره (۱۴-۴) نتایج آزمون f تفاوت میانگین گروه معتادین مجرد و متأهل در مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد …………………………………………………………. ۱۱۹

منابع فارسی:

۱- اسعدی، سید حسن( ۱۳۷۴). تحقیقی کاربردی درباره پیشگیری از مصرف نابجای مواد مخدر، روان‌گردان، الکل توتون. تهران: انجمن اولیا مربیان.

۲- اسحاقیان، مهدی (۱۳۷۹). می‌خواهم پژوهشگر شوم. جزوه آموزشی دوره اقدام پژوهش مرکز آموزش نیروی انسانی اصفهان.

۳- ایزدی، افسانه (۱۳۸۰). اعتیاد و جوانان، پایان نامه کارشناسی رشته روان‌شناسی دانشگاه پیام نور زرین شهر.

۴- بنجامین جی سادوک، ویرجینیا، ای سادوک. خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی: ترجمه حسن رفیعی، فرزین رضاعی، ۱۳۸۲٫ تهران: ارجمند.

۵- دلاور، علی (۱۳۷۶). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.

۶- روزنهان، دیوید ال. سیلکمن، مارتین ای.پی. روان‌شناسی نابهنجاری آسیب‌شناسی روانی، ترجمه یحیی سید (۱۳۸۰). تهران: ساوالان.

۷- رئوفی، مریم، رضوی، ماریا (۱۳۷۸). راهنمای پیشگیری اعتیاد، تهران: مولفین.

۸- رمضانی، فرزانه. بررسی عوامل زیستی سوء مصرف مواد در معتادین مرد استان اصفهان، پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی، دانشگاه پیام نور زرین شهر.

منابع خارجی:

۱- Alan.leshner.(1997). Addiction is a Brain Disease and it matters national in statute of justice journal U.S.A

2- Cloninger. (1988). Heterogeneity and the Classification of Alcholism advances in Alcohol and substance Albuse. U.S.A

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی عوامل تاثیر زیستی , عوامل زیستی , بروز سوء مصرف مواد ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : چهار شنبه 22 بهمن 1393
.

چکیده پژوهش

پژوهش حاضر به بررسی عوامل زیستی مؤثر در بروز سوء مصرف مواد پرداخته است. به همین منظور در کنار سؤال اصلی مبنی بر «مقایسه تأثیر عوامل زیستی مؤثر در بروز رفتار سوء مصرف مواد در بین افراد معتاد و غیرمعتاد»، یک سؤال دیگر با توجه به متغیرهای سن، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل در افراد معتاد تهیه و مورد بررسی قرار گرفت.

روش پژوهش توصیفی از نوع علمی، مقایسه‌ای وجامعه آماری شامل کلیه افراد معتاد مستقر در زندان مرکزی اصفهان در سال ۱۳۸۷ و همچنین دانشجویان به عنوان گروه شاهد بوده است. نمونه پژوهش شامل ۶۰ نفر از معتادین و ۶۰ نفر از افراد عادی بوده که گروه معتادین به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده و گروه غیرمعتاد به وسیله روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده است. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه ۶۰ سؤالی‌ گری و ویلسون بوده است که از روایی و پایایی مناسبی در تحقیقات قبلی برخوردار بوده است. داده‌ها با استفاده از روش‌های آزمون T و آزمون F مورد بررسی قرار گرفت که عمده‌ترین نتایج آن به شرح زیر می‌باشد:

- تفاوت معناداری بین عوامل زیستی گرایش به سوءمصرف مواد در افراد معتاد و غیرمعتاد وجود دارد.

- بین عوامل مؤثر بر سوءمصرف مواد مخدر در افراد معتاد و غیرمعتاد بر اساس متغیرهای سن، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل تفاوت معناداری وجود داشت.

فهرست مطالب

عنوان مطالب………………………………………………………. صفحه

فصل اول کلیات پژوهش

۱-۱ مقدمه………………………………………………………………………………………. ۱۴

۲-۱ بیان مساله……………………………………………………………………………….. ۱۶

۳-۱ اهمیت و ضرورت مساله……………………………………………………………. ۱۸

۴-۱ اهداف پژوهش…………………………………………………………………………. ۲۰

۵-۱ فرضیه‌های پژوهش………………………………………………………………….. ۲۱

۶-۱ تعریف اصطلاحات…………………………………………………………………….. ۲۱

الف: تعریف نظری……………………………………………………………………………. ۲۱

ب: تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………. ۲۱

فصل دوم: پیشینه پژوهش

- مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۲۵

۱-۲ مباحث نظری……………………………………………………………………………. ۲۵

۲-۲ سوء مصرف مواد یک بیماری مغزی است…………………………………… ۲۶

۳-۲ سوء مصرف مواد فقط یک بیماری مغزی نیست…………………………… ۲۷

۴-۲ اصطلاح شناسی……………………………………………………………………….. ۲۹

۵-۲ سوء مصرف و وابستگی به مواد………………………………………………… ۳۰

۶-۲ اعتیاد………………………………………………………………………………………. ۳۰

۱-۶-۲ همه‌گیری شناسی………………………………………………………………….. ۳۱

۲-۶-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………… ۳۲

۳-۶-۲ عامل سایکو دینامیک……………………………………………………………… ۳۲

۴-۶-۲ نظریات رفتاری…………………………………………………………………….. ۳۳

۵-۶-۲ وراثت چیست؟……………………………………………………………………… ۳۴

۶-۶-۲ عوامل ژنتیک………………………………………………………………………… ۳۶

۷-۶-۲ عوامل عصبی- شیمیایی………………………………………………………… ۳۶

۸-۶-۲ ابتلای همزمان……………………………………………………………………… ۳۷

۹-۶-۲ اختلالات شخصیت ضد اجتماعی…………………………………………….. ۳۸

۱۰-۶-۲ افسردگی و خودکشی …………………………………………………………. ۳۸

۷-۲ اختلالات وابسته به الکل…………………………………………………………….. ۳۹

۱-۷-۲ همه‌گیری شناسی………………………………………………………………….. ۴۰

۲-۷-۲ فعالیت‌های الکتروفیزیولوژیکی………………………………………………… ۴۰

۳-۷-۲ شیمی حیاتی یا زیست شیمی………………………………………………….. ۴۲

۴-۷-۲ آسیب‌پذیری زیستی نسبت به الکلیسم………………………………………. ۴۳

۵-۷-۲ عوامل شخصیتی و روان شناختی…………………………………………… ۴۷

۶-۷-۲ درمان و بازپروری……………………………………………………………….. ۴۹

۸-۲ اختلالات وابسته به آمفتامین (یا شبه آمفتامین)…………………………….. ۵۰

۱-۸-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………… ۵۱

۲-۸-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………… ۵۱

۳-۸-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از آمفتامین………………………………………… ۵۲

۴-۸-۲ درمان و بازتوانی…………………………………………………………………. ۵۳

۹-۲ اختلالات وابسته به کافئین………………………………………………………….. ۵۴

۱-۹-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………… ۵۵

۲-۹-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………… ۵۵

۳-۹-۲ ژنتیک و مصرف کافئین…………………………………………………………. ۵۶

۴-۹-۲ کافئین به عنوان یک ماده مورد سوء مصرف…………………………… ۵۶

۵-۹-۲ عوارض نامطلوب …………………………………………………………………. ۵۷

۶-۹-۲ درمان…………………………………………………………………………………. ۵۸

۱۰-۲ اختلالات وابسته به حشیش………………………………………………………. ۵۹

۱-۱۰-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۶۰

۱-۱-۱۰-۲ شیوع و روندهای اخیر……………………………………………………. ۶۰

۲-۱-۱۰-۲ نوروفارماکولوژی…………………………………………………………… ۶۱

۳-۱۰-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از حشیش………………………………………… ۶۲

۴-۱۰-۲ اختلال اضطرابی ناشی از حشیش…………………………………………. ۶۳

۵-۱۰-۲ درمان و بازتوانی……………………………………………………………….. ۶۳

۱۱-۲ اختلال وابسته به کوکائین………………………………………………………… ۶۶

۱-۱۱-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۶۶

۲-۱۱-۲ هم ابتلائی………………………………………………………………………….. ۶۷

۳-۱۱-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………. ۶۷

۱-۳-۱۱-۲ عوامل ژنتیک …………………………………………………………………. ۶۷

۲-۳-۱۱-۲ عوامل اجتماعی و فرهنگی ………………………………………………. ۶۸

۳-۳-۱۱-۲ یادگیری و شرطی شدن…………………………………………………… ۶۸

۴-۳-۱۱-۲ عوامل دارویی………………………………………………………………… ۶۹

۴-۱۱-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۶۹

۵-۱۱-۲ سوء مصرف کوکائین و وابستگی بر آن………………………………… ۷۱

۶-۱۱-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از کوکائین ……………………………………… ۷۱

۷-۱۱-۲ اختلال خلقی ناشی از کوکائین …………………………………………….. ۷۲

۸-۱۱-۲ اختلال اضطرابی ناشی از کوکائین ………………………………………. ۷۲

۹-۱۱-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۷۲

۱-۹-۱۱-۲ اثرات بر عروق مغزی……………………………………………………… ۷۳

۲-۹-۱۱-۲ اثرات قلبی……………………………………………………………………… ۷۳

۳-۹-۱۱-۲ حملات تشنجی………………………………………………………………… ۷۴

۱۰-۱۱-۲ درمان و بازتوانی……………………………………………………………… ۷۴

۱۲-۲ اختلالات وابسته به مواد توهم زا……………………………………………… ۷۶

۱-۱۲-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۷۷

۲-۱۲-۲ مصرف داروهای توهم زا……………………………………………………. ۷۷

۳-۱۲-۲ آثار روان شناختی………………………………………………………………. ۷۸

۴-۱۲-۲ مکانیزمهای نوروفیزیولوژیکی………………………………………………. ۷۹

۵-۱۲-۲ اختلالات سایکوتیک ناشی از مواد توهم زا…………………………….. ۸۰

۶-۱۲-۲ اختلال خلقی ناشی از مواد توهم زا………………………………………. ۸۱

۷-۱۲-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۸۱

۱۳-۲ اختلالات مربوط به مواد استنشاقی…………………………………………… ۸۲

۱-۱۳-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۸۳

۲-۱۳-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۸۴

۳-۱۳-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۸۵

۱۴-۲ اختلالات مربوط به نیکوتین……………………………………………………… ۸۵

۱-۱۴-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۸۷

۲-۱۴-۲ بیماران روانی…………………………………………………………………….. ۸۸

۳-۱۴-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۸۸

۴-۱۴-۲ سبب یابی وابستگی به نیکوتین……………………………………………… ۸۹

۵-۱۴-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۹۰

۶-۱۴-۲ مزایای بهداشتی ترک سیگار………………………………………………… ۹۰

۷-۱۴-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۹۱

۱-۷-۱۴-۲ درمانهای روان شناختی………………………………………………….. ۹۱

۲-۷-۱۴-۲ درمانهای روانی- دارویی………………………………………………… ۹۲

۱۵-۲ اختلالات مربوط به مواد شبه افیونی (اپیوتید)…………………………….. ۹۳

۱-۱۵-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۹۵

۲-۱۵-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۹۶

۳-۱۵-۲ هم ابتلائی………………………………………………………………………….. ۹۷

۴-۱۵-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………. ۹۸

۱-۴-۱۵-۲ عوامل روانی- اجتماعی…………………………………………………… ۹۸

۲-۴-۱۵-۲ عوامل ژنتیک و زیستی…………………………………………………….. ۹۸

۳-۴-۱۵-۲ نظریه روانپویشی……………………………………………………………. ۹۹

۱۶-۲ اختلالات مربوط به فن سیکلیدین (یا شبه فن سیکلیدین)……………….. ۱۰۰

۱-۱۶-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۱۰۰

۲-۱۶-۲ نورفارماکولوژی………………………………………………………………… ۱۰۰

۳-۱۶-۲ اختلال خلقی ناشی از فن سیکلیدین……………………………………….. ۱۰۱

۴-۱۶-۲ اختلالات اضطرابی ناشی از فن سیکلیدین………………………………. ۱۰۱

۵-۱۶-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۱۰۱

۲-۲ پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………. ۱۰۲

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………………. ۱۰۵

۱-۳ روش تحقیق…………………………………………………………………………….. ۱۰۵

۲-۳ جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………….. ۱۰۵

۳-۳ ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………… ۱۰۵

۴-۳ تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………. ۱۰۶

۵-۳ روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها ……………………………………………….. ۱۰۶

۶-۳ تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه…………………………………………………. ۱۰۷

۷-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………….. ۱۰۸

فصل چهارم: یافته های پژوهش

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………… ۱۲۱

۱-۵ چه کسی مسئول پیشگیری از اعتیاد است؟…………………………………… ۱۲۱

۲-۵ محدودیت های پژوهش……………………………………………………………… ۱۲۴

۳-۵ پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………. ۱۲۴

پیشنهادهایی به والدین……………………………………………………………………… ۱۲۴

پیشنهادهایی به مسوولین …………………………………………………………………. ۱۲۵

۴-۵ محدود کردن دسترسی به دارو………………………………………………….. ۱۲۷

۵-۵ آموزش و پیشگیری………………………………………………………………….. ۱۲۸

۶-۵ بهبود درمان و پژوهش……………………………………………………………… ۱۲۹

۷-۵ توصیه های محافظت کننده………………………………………………………… ۱۳۰

۸-۵ فهرست منابع:…………………………………………………………………………… ۱۳۳

منابع فارسی……………………………………………………………………………………. ۱۳۴

منابع خارجی…………………………………………………………………………………… ۱۳۵

ضمیمه ………………………………………………………………………………………….. ۱۳۶

فهرست جداول

عنوان مطالب                                                                                                  صفحه

۱- جدول شماره (۱-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین………. ۱۱۰

۲- جدول شماره (۲-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس سن    ۱۱۱

۳- جدول شماره (۳-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس وضعیت تأهل ۱۱۱

۴- جدول شماره (۴-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین بر اساس شغل           ۱۱۲

۵- جدول شماره (۵-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس سطح تحصیلات        ۱۱۲

۶- جدول شماره (۶-۴) نتایج آزمون t مستقل مقایسه مولفه های عوامل زیستی گرایش به اعتیاد در بین افراد معتاد و غیرمعتاد……………………………………………………………………………………………….. ۱۱۳

۷- جدول شماره (۷-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین گروه معتادین و غیرمعتادین در مولفه های عوامل زیستی گرایش به سوء مصرف مواد………………………………………………………………………. ۱۱۴

۸- جدول شماره (۸-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین براساس سن ………………………………………………………………….. ۱۱۵

۹- جدول شماره (۹-۴) نتایج آزمون تعقیبی LSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس سن معتادین        ۱۱۶

۱۰- جدول شماره (۱۰-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین براساس میزان تحصیلات………………………………………….. ۱۱۷

۱۱- جدول شماره (۱۱-۴) نتایج آزمون تعقیبی LSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس سطح تحصیلات ۱۱۷

۱۲- جدول شماره (۱۲-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین بر اساس ………………………………………………………………… ۱۱۸

۱۳- جدول شماره (۱۳-۴) نتایج آزمون تعقیبی CSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس شغل    ۱۱۹

۱۴- جدول شماره (۱۴-۴) نتایج آزمون f تفاوت میانگین گروه معتادین مجرد و متأهل در مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد …………………………………………………………. ۱۱۹

منابع فارسی:

۱- اسعدی، سید حسن( ۱۳۷۴). تحقیقی کاربردی درباره پیشگیری از مصرف نابجای مواد مخدر، روان‌گردان، الکل توتون. تهران: انجمن اولیا مربیان.

۲- اسحاقیان، مهدی (۱۳۷۹). می‌خواهم پژوهشگر شوم. جزوه آموزشی دوره اقدام پژوهش مرکز آموزش نیروی انسانی اصفهان.

۳- ایزدی، افسانه (۱۳۸۰). اعتیاد و جوانان، پایان نامه کارشناسی رشته روان‌شناسی دانشگاه پیام نور زرین شهر.

۴- بنجامین جی سادوک، ویرجینیا، ای سادوک. خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی: ترجمه حسن رفیعی، فرزین رضاعی، ۱۳۸۲٫ تهران: ارجمند.

۵- دلاور، علی (۱۳۷۶). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.

۶- روزنهان، دیوید ال. سیلکمن، مارتین ای.پی. روان‌شناسی نابهنجاری آسیب‌شناسی روانی، ترجمه یحیی سید (۱۳۸۰). تهران: ساوالان.

۷- رئوفی، مریم، رضوی، ماریا (۱۳۷۸). راهنمای پیشگیری اعتیاد، تهران: مولفین.

۸- رمضانی، فرزانه. بررسی عوامل زیستی سوء مصرف مواد در معتادین مرد استان اصفهان، پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی، دانشگاه پیام نور زرین شهر.

منابع خارجی:

۱- Alan.leshner.(1997). Addiction is a Brain Disease and it matters national in statute of justice journal U.S.A

2- Cloninger. (1988). Heterogeneity and the Classification of Alcholism advances in Alcohol and substance Albuse. U.S.A.

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: عوامل تاثیر زیستی , مصرف مواد , تاثیر زیستی در مصرف مواد ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : چهار شنبه 22 بهمن 1393
.

طرح مساله:

معلم در هر رده ای که باشد بر وی لازم است یک فرد اجتماعی و نمونه باشد بدین معنی سعی کند روح انضباط را در میام دانش آموزان ودانشجویان تبلور سازد خود نیز نمونه انضباط است این نکته گویای این منظور نظر است که معلم خود نمونه اخلاق در زندگی کاری و برون کاری باشد زندگی یک معلم به خصوص معلم دبستان و دبیرستان، در محیط کار و در آماده شدن برای ایفای نقش تربیتی او خلاصه نمی شودبلکه او در میان جمع باید خود را نشان داده چون ارتباط با دیگران بخصوص مشارکت در ناراحتی ها و حل مسائل اشخاص نمی تواند قرین راحتی باشد ولی گاهی مسائلی وجود دارد که معلمین نسبت به شغل خود احساس نارضایتی می کنند که می تواند در راستای این مطالب نوع مدیریت مدرسه ، نوع معلمین واقع در مدرسه، ایجاد تسهیلات و نوع تسهیلات و نوع مشکلات حاشیه ای در خانه  عدم رضایت همسر از شغل خانم و نوع تربیت فرزندان که تمام این عناوین می تواند در نوع رضایت و یا عدم رضایت معلمین نقش بسزایی داشته باشد.

فهرست مطالب

مقدمه

طرح مسئله

کلید واژه ها

تعاریف و اصطلاحات و تعریف مفاهیم

روش و تکنیک

محتوای موضوع

نتیجه گیری و پیشنهادات

فهرست منابع

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی علل نارضایتی , نارضایتی شغلی , نارضایتی شغلی در معلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : سه شنبه 21 بهمن 1393
.

طرح مساله:

معلم در هر رده ای که باشد بر وی لازم است یک فرد اجتماعی و نمونه باشد بدین معنی سعی کند روح انضباط را در میام دانش آموزان ودانشجویان تبلور سازد خود نیز نمونه انضباط است این نکته گویای این منظور نظر است که معلم خود نمونه اخلاق در زندگی کاری و برون کاری باشد زندگی یک معلم به خصوص معلم دبستان و دبیرستان، در محیط کار و در آماده شدن برای ایفای نقش تربیتی او خلاصه نمی شودبلکه او در میان جمع باید خود را نشان داده چون ارتباط با دیگران بخصوص مشارکت در ناراحتی ها و حل مسائل اشخاص نمی تواند قرین راحتی باشد ولی گاهی مسائلی وجود دارد که معلمین نسبت به شغل خود احساس نارضایتی می کنند که می تواند در راستای این مطالب نوع مدیریت مدرسه ، نوع معلمین واقع در مدرسه، ایجاد تسهیلات و نوع تسهیلات و نوع مشکلات حاشیه ای در خانه  عدم رضایت همسر از شغل خانم و نوع تربیت فرزندان که تمام این عناوین می تواند در نوع رضایت و یا عدم رضایت معلمین نقش بسزایی داشته باشد.

فهرست مطالب

مقدمه

طرح مسئله

کلید واژه ها

تعاریف و اصطلاحات و تعریف مفاهیم

روش و تکنیک

محتوای موضوع

نتیجه گیری و پیشنهادات

فهرست منابع

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی علل نارضایتی , نارضایتی شغلی , نارضایتی شغلی در معلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : سه شنبه 21 بهمن 1393
.

بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر شامل کرک ، شیشه ، LSD ، اکستاسی و … در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامى واحد ابهر+ پرسشنامه

چکیده :

هدف پژوهش بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر کرک، شیشه، اکستاسی،LSDو… می باشد. جامعه آماری در این تحقیق عبارتند از دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره ورودی ۸۳ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر.

نمونه آماری تحقیق عبارت بود از ۱۰۰ نفر از دانشجویان پسر این دانشگاه.

در تحقیق حاضر برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از پرسشنامه استفاده شده است که پس از تجزیه و تحلیل داده ها به این نتیجه می رسیدیم که بین دختر و پسر رشته مشاوره تفاوت معنی داری وجود ندارد و در فصل پنجم به بحث و نتیجه گیری پرداخته و پیشنهادات و انتقادات ارائه شده را بررسی کردیم.

  فهرست محتوا

     فصل اول :

- مقدمه

- هدف تحقیق

- ضرورت و اهمیت تحقیق

- فرضیه تحقیق

- تعاریف نظری و اصطلاحات

     فصل دوم :

- تاریخچه

- تاریخچه مواد مخدر در ایران (قبل از انقلاب و بعد از انقلاب)

- تاریخچه مواد مخدر در جهان شامل اروپا، آمریکا، آفریقا، آسیا، استرالیا

- تعریف تریاک و عوارض آن

- تعریف هروئین و عوارض آن

- تعریف حشیش و عوارض آن

-  تعریف کوکانین و عوارض آن

- تعریف کرک و عوارض آن

- مخدر های صنعتی شاملCHB , MAGIG(گرَس) ،INHALANTS(حلالها) KETAMIN(کتامین) METHADON(متادون)، AMPHETAMINES(آمفتامین) ،LSD(ال،اس،دی) اکستاسی(X)،MDMA، شیشه یا کریستال (به همراه شکل ظاهری، نحوه استعمال، اثرات آنی و خطرات)

- تعریف نظریه ها شامل نظریات شناختی(دیدگاه کنزبرگ،خودشیفته) نظریات روان کاوی

- عوامل زمینه ساز و مستعد کننده

     فصل سوم :

- جامعه تحقیق

- نمونه تحقیق

- روش نمونه گیری

- روش جمع آوری اطلاعات

- ابزار تحقیق

- اعتبار روایی ابزار تحقیق

- روش آماری

     فصل چهارم :

- یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها

     فصل پنجم :

- خلاصه و نتیجه گیری

- محدودیتها

- پیشنهادها

- فهرست منابع

 

منابع و مأخذ :

۱-    محمد برفی، از میکده تا ماتم کده اعتیاد، نشر احسان، ۱۳۸۳

۲-    احمد صبور اردوبادی، اعتیاد بلای قرن بیستم، تبریز، نشر خورشید،۱۳۵۳

۳-    حسن اسعدی، اعتیاد در آئینه خانواده، نشر کیهان، ۱۳۸۴

۴-    رضا صارمی، انواع مخدر صنعتی و شیمیایی، نشر پرشکوه، ۱۳۸۲

۵-    اداره کل پژوهشهای ستاد مبارزه با مواد مخدر، بررسی مواد مخدر، نشر سازمان تبلیغات اسلامی،۱۳۸۴

۶-     حبیب آقا بخشی، بررسی مواد مخدر، نشر حافظ، ۱۳۷۹

۷-    محمدجواد صاحب زمانی، جوانی پر رنج، نشر اعطایی، ۱۳۵۵

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: علل گرایش جوانان به مواد , مصرف مواد , مصرف مواد در بین دانشجویان , مواد مخدر ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : سه شنبه 21 بهمن 1393
.

چکیده

در این تحقیق،به بررسی عزت نفس بین زنان متأهل و مجرد پرداخته شد بدین ترتیب که میزان عزت نفس را با تست کوپراسمیت مورد سنجش قرار دادیم.

نمونه تحقیق ۳۰ نفر زن متأهل و ۳۰ نفر مجرد در نظر گرفته شد، پس از بدست آوردن نمرات خام، جدول توزیع فراوانی، شاخصهای گرایش مرکزی و پراکنش، نمودارهای چند ضلعی ترسیم شد و در نهایت از طریق آزمونt گروههای مستقل به بررسی تفاوت بین عزت نفس دو گروه پرداختیم .

از آنجائیکه t بدست آمده کوچکتر از t جدول بود به این نتیجه رسیدیم که تفاوتی بین عزت نفس زنان متأهل و مجرد وجود ندارد .

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
موضوع تحقیق
فایده، اهمیت، هدف تحقیق
فرضیه های تحقیق
تعریف عملیاتی
ابعاد عزت نفس
مفهوم خود
نقش خانواده در شکل گیری عزت نفس
عوامل مؤثر در رشد عزت نفس
عزت نفس و عملکرد سودمند
علت اصلی کدام است ؟
دیدگاههای نظری در مورد عزت نفس
تحقیقات انجام شده
مقدمه
جامعه مورد تحقیق
نمونه و روش نمونه گیری
روش جمع آوری اطلاعات
اعتبار و پایایی آزمون
روش تجزیه و تحلیل
محاسبه شاخص های گرایش مرکزی گروه اول
محاسبه شاخص های گرایش مرکزی گروه دوم
محاسبات استنباطی
مقدمه
خلاصه
نتیجه
محدودیتهای پژوهش
پیشنهادات
منابع

منابع:

۱ـ بختیاری ، فرضعلی، بررسی عزت نفس و رابطه آن با هیجان پذیری در بین دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان خدابنده، پایان نامه دانشکده مدیریت و برنامه ریزی،۱۳۷۵

۲ـ بیابانگرد، اسماعیل با مقدمه ای از دکتر غلامعلی افروز، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان ،تهران انجمن اولیای مربیان جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۱ چاپ اول

۳ـ بیابانگرد ،اسماعیل،روان شناسی نوجوانان،تهران دفتر نشر فرهنگ اسلامی ،۱۳۷۶

۴ـ پور شافعی ، هادی، رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دوره متوسطه شهرستان قاین، پایان نامه تهران دانشگاه تربیت معلم،۱۳۷۰

۵ـ ستوده ،هدایت ال..،روان شناسی اجتماعی ، تهران انتشارات آوای نو،۱۳۷۶

۶ـ سادات .محمدعلی،اخلاق اسلامی،انتشارات مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی۱۳۶۹

۷ـ سیاسی ،علی اکبر، نظریه های مربوط به شخصیت، نشر دانشگاهی۱۳۶۶

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی عزت نفس , عزت نفس بین زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : سه شنبه 21 بهمن 1393
.

چکیده

 مقاله حاضر, مقاله تهیه شده از طرح پژوهشی بررسی مبانی نظری و شیوه‌های کاهش تصدی‌گری خدمات پشتیبانی دانشگاه‌های علوم فی ما بین معاونت توسعه مدیریت, منابع و امور مجلس وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی و گروه کارشناسان ایران (به عنوان مجری طرح) می‌باشد.

این طرح در چهار مرحله به شرح زیر به اجرا درآمده است:

مرحله اول ـ  بررسی مبانی نظری

مرحله دوم ـ  بررسی وضعیت موجود

مرحله سوم- طراحی الگوی مفهومی

مرحله چهارم- ارائه الگوی اجرایی

روش پژوهش مطالعه حاضر عمدتاً از طریق (۱) مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی مستندات مکتوب و الکترونیکی در کتابخانه‌های مهم دانشگاهی و سازمان‌های ذیربط (نظیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مرکز آموزش مدیریت دولتی) و نیز شبکه اطلاع رسانی بین المللی (اینترنت)، و (۲) انجام مطالعه میدانی به شیوه پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده انجام شده است.

‌براساس یافته‌های حاصل از بررسی وضعیت موجود، تجارب کشورهای خارجی، بررسی مبانی نظری، تجربیات مجری طرح و همچنین نقطه‌نظرهای کارسناسی گروه طرح، که مشروح آنها در گزارش طرح ارائه شده است، دو الگوی اصلی برای کاهش تصدی‌گری خدمات پشتیبانی دانشگاه‌های علوم پزشکی (الگوی مفهومی، الگوی اجرایی) طراحی شد. همچنین مکانیزم‌های کنترلی و بهسازی کاهش تصدی‌گری (شامل هفت مکانیزم اصلی)، و طرحی برای گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در زمینه کاهش تصدی‌گری (با ذکر فعالیت‌های اصلی، پیش‌نیازها، مسیرهای اصلی، وضعیت پایلوت‌ها، و وضعیت تیپ‌های دانشگاهی در ارتباط با طرح حاضر) تدوین گردید در نهایت کلیه الگوهای فوق بعد از طراحی اولیه از طریق تکنیک دلفی مورد آزمون قرار گرفت و پس از انجام اطلاح‌های لازم، الگوهای نهایی تدوین و ارائه گردید.

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
اهداف
۱- هدف کلی
۲- اهداف ویژه
سئوالات/ فرضیات
۱- سئوالات پژوهش
۲- فرضیات پژوهش
روش پژوهش
۱- نوع پژوهش
۲- محیط پژوهش
۳- جامعه پژوهش
۴- نمونه پژوهش
۵- روش و ابزار گردآوری داده‌ها
۶- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
تعریف واژه‌ها
خلاصه تحلیل یافته‌ها
وضعیت عمومی دانشگاه‌ها از دیدگاه کاهش تصدی‌گری
وضعیت کلی و اهداف واگذاری خدمات
وضعیت کلی پیمانکاران
برنامه‌ریزی واگذاری
سازماندهی واگذاری و روش‌های اجرایی
شیوه‌های کنترلی
نتایج واگذاری
برنامه‌های آتی و سایر برنامه‌ها
بحث و نتیجه‌گیری
۱- الگوی مفهومی
۲- الگوی اجرایی
۳- مکانیزم‌های کنترلی و بهسازی
۴- طرح گذار
پیشنهادها
فهرست منابع

فهرست منابع

- دبیرخانه تحقیقات کاربردی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. گزارش‌های طرح پژوهشی بررسی شیوه‌ها و مبانی نظری کاهش تصدی‌گری خدمات پشتیبانی دانشگاه‌های علوم پزشکی، مجری: گروه کارشناسان ایران، ۸۳-۱۳۸۲٫

- Buehler, Stefan and Haucap, Justus. (July 2003). Strategic Outsourcing Revisited, Socioeconomic Institute, University of Zurich,Working Paper No. 0305.

- Hong Kong Government Efficiency Unit. (October 2003).  Serving the Community By Using the Private Sector: A general guide to outsourcing, Second Edition.

- Mengen, Markus. (2001). Information Systems Outsourcing and ASP in the Health Care Industry, Bayreuth Hospital University, Retrieved 13 Aug. 2003.

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی شیوهها , تصدیگری خدمات , خدمات پشتیبانی , كاهش تصدیگری ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : سه شنبه 21 بهمن 1393
.

چکیده :

هدف از تحقیق حاضر بررسی شیوع همسر آزاری در بین زنان متاهل حدود سنی ۳۵-۳۰ ساله شهرستان ابهر است که فرضیه های عنوان شده عبارت است بین پایگاه اقتصادی خانواده و همسر آزاری شوهر رابطه وجود دارد۲) بین نبود فرزند و همسر آزاری رابطه وجود دارد . ۳) بین ویژگیهای شخصیتی شوهر و همسر آزاری رابطه وجود دارد که جامعه آماری عنوان شده در این تحقیق عبارت است زنان متاهل حدود سنی ۳۵-۳۰ ساله که در یک ماه گذشته در حدود ۴۵۰ نفر به مراکز مشاوره و شورای حل اختلاف مراجعه کرده که ۴۵ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و آزمون مربوط به همسر آزاری و علل شیوع آن دارای ۳۰ سوال دورسه  مبحث مربوط به مسائل اقتصادی به مسائل فرزند و تربیت آنها و مسائل شخصیتی است که دارای دو گزینه بله و خیر است و جواب به سوالات بله به عنوان نمره خام به حساب آمده که جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری استفاده گردیده و نتایج بدست آمده حاکی از آن است که فرضیه ها تایید شده بین منابع اقتصادی و نبود فرزند و ویژگیهای شخصیتی و شیوع همسر آزاری رابطه وجود دارد و سطح معنی داری آن برابر  است .

فهرست مطالب

چکیده

فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مساله

اهداف تحقیق

اهمیت و ضرورت تحقیق

فرضیه های تحقیق

متغیرهای تحقیق

تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم کلیدی

فصل دوم

پیشینه و ادبیات تحقیق

سبکهای زندگی : سوال چند انتخابی

دو نفری زندگی کردن یا تنها زندگی کردن ؟

زندگی مشترک : جنبه ها ی مثبت و منفی

جنبه های مثبت زندگی مشترک : صمیمیت و مشارکت

جنبه های منفی زندگی مشترک : اختلاف به خاطر هیچو پوچ

تنها زندگی کردن : واقعیتهای مختلف

جنبه های مثبت زندگی مجردی : آزادی

و استقلال

جنبه های منفی زندگی مجردی : تنهایی و عدم تداوم

پیدا کردن همسر ایده آل : اقدامی مهم

معیارهای انتخاب : تفاوتها یا تشابه ها ؟

عاشق شدن : پرش بدون نیزه

روابط زن و شوهر : روشن نگهداشتن چراغ

بافتهای زندگی مشترک : واقعیتهای مختلف از دواج

ازدواج در آمریکای شمالی

ازدواج مدنی

زندگی مشترک آزاد

زوج بودن اما جدا زندگی کردن

خانواده هسته ای

بچه خواستن : گذر از حالت زوج به حالت خانواده

آرزوی مشترک و آرزوی شراکت

مسائل ناباروری

چرخه زندگی خانوادگی : تحول خانواده در طول زمان

مراحل چرخه زندگی خانوادگی

استقرار خانواده

گذر به موقعیت والدینی

خانواده با بچه پیش دبستانی

خانواده یا بچه دبستانی

خانواده به عنوان سکوی پرش

خانواده پس والدینی

چرخه زندگی خانوادگی : دید انتقادی

زوجها و خانواده های در حال متارکه

علتهای متارکه

پیامدهای متارکه

تکرار رئوس مطالب

چرا و چگونه تصمیم می گیریم تنها بمانیم یا ازدواج کنیم ؟

مراحل زندگی خانواده هسته ای کدامهاست ؟

متارکه زن و شوهر چه پیامدهایی دارد ؟

کارهای خانگی

جنبشهای طرفداری از حقوق زنان

نخستین جنبشهای زنان در فرانسه

مبارزه در ایلات متحده

تحولات اروپا

تجدید حیات جنبش طرفداری از حقوق زنان

خشونت خانگی آزار و تجاوز جنسی

خشونت خانگی

فصل سوم

تعیین روش تحقیق

جامعه آماری مورد مطلعه

حجم نمونه

روش نمونه گیری

ابزار سنجش و روش جمع آوری اطلاعات

معرفی آزمون

روش اجرای پژوهش

روش آماری جهت تجزیه و تحلیل داده ها و یااطلاعات

فصل چهارم

یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری

پیشنهادات

محدودیت ها

ضمائم

پرسش نامه همسر آزاری

منابع و ماخذ

منابع و ماخذ                                                                                                                

احمدی – سهیل ، خانواده و خانواده درمانی ، انتشارات نور در سال ۱۳۸۲ ، تهران

بیارنی ، احمد ، روش تحقیق در علوم تربیتی ، انتشارات نور ، سال ۱۳۸۰، تهران

پاشا شریفی ، علی ، آسیب روانی ، انتشارات ارجمند ، سال ۱۳۷۹، تهران

رحیمیان ، حوریه بانو، نظریه ها و روان درمانی ، انتشارات قوس ، سال ۱۳۸۰، تهران

دلاور ، علی ، آمار استنباطی ، انتشارات رشد ، سال ۱۳۷۹، تهران

دلاور ، علی ، روش تحقیق در علوم تربیتی ، انتشارات رشد ، سال ۱۳۸۰، تهران

سارعی ، ارعی ، ایرج ، خانواده نابسامان ، انتشارات فرهنگ ، سال ۱۳۸۱، تهران

گنجی ، حمزه ، روانشناسی رشد ، انتشارات سمت سال ۱۳۸۱ ، تهران

قاسم زاده حبیب ، رشد عاطفی زندگی زناشویی ، انتشارات آگاه ، سال ۱۳۸۰، تهران

کاوندی ، سپهر منصور ، حقوق زنان در زندگی زناشویی ، انتشارات نور سال ۱۳۸۲ ، تهران

گروسی ، سینا ، زندگی و نابهنجاریهای آن ، انتشلرات آگاه سال ۱۳۸۰ تهران

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی شیوع همسر آزاری , همسر آزاری , همسر آزاری در بین زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : دو شنبه 20 بهمن 1393
.

چکیده :

هدف از تحقیق حاضر بررسی شیوع همسر آزاری در بین زنان متاهل حدود سنی ۳۵-۳۰ ساله شهرستان ابهر است که فرضیه های عنوان شده عبارت است بین پایگاه اقتصادی خانواده و همسر آزاری شوهر رابطه وجود دارد۲) بین نبود فرزند و همسر آزاری رابطه وجود دارد . ۳) بین ویژگیهای شخصیتی شوهر و همسر آزاری رابطه وجود دارد که جامعه آماری عنوان شده در این تحقیق عبارت است زنان متاهل حدود سنی ۳۵-۳۰ ساله که در یک ماه گذشته در حدود ۴۵۰ نفر به مراکز مشاوره و شورای حل اختلاف مراجعه کرده که ۴۵ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و آزمون مربوط به همسر آزاری و علل شیوع آن دارای ۳۰ سوال دورسه  مبحث مربوط به مسائل اقتصادی به مسائل فرزند و تربیت آنها و مسائل شخصیتی است که دارای دو گزینه بله و خیر است و جواب به سوالات بله به عنوان نمره خام به حساب آمده که جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری استفاده گردیده و نتایج بدست آمده حاکی از آن است که فرضیه ها تایید شده بین منابع اقتصادی و نبود فرزند و ویژگیهای شخصیتی و شیوع همسر آزاری رابطه وجود دارد و سطح معنی داری آن برابر  است .

فهرست مطالب

چکیده

فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مساله

اهداف تحقیق

اهمیت و ضرورت تحقیق

فرضیه های تحقیق

متغیرهای تحقیق

تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم کلیدی

فصل دوم

پیشینه و ادبیات تحقیق

سبکهای زندگی : سوال چند انتخابی

دو نفری زندگی کردن یا تنها زندگی کردن ؟

زندگی مشترک : جنبه ها ی مثبت و منفی

جنبه های مثبت زندگی مشترک : صمیمیت و مشارکت

جنبه های منفی زندگی مشترک : اختلاف به خاطر هیچو پوچ

تنها زندگی کردن : واقعیتهای مختلف

جنبه های مثبت زندگی مجردی : آزادی

و استقلال

جنبه های منفی زندگی مجردی : تنهایی و عدم تداوم

پیدا کردن همسر ایده آل : اقدامی مهم

معیارهای انتخاب : تفاوتها یا تشابه ها ؟

عاشق شدن : پرش بدون نیزه

روابط زن و شوهر : روشن نگهداشتن چراغ

بافتهای زندگی مشترک : واقعیتهای مختلف از دواج

ازدواج در آمریکای شمالی

ازدواج مدنی

زندگی مشترک آزاد

زوج بودن اما جدا زندگی کردن

خانواده هسته ای

بچه خواستن : گذر از حالت زوج به حالت خانواده

آرزوی مشترک و آرزوی شراکت

مسائل ناباروری

چرخه زندگی خانوادگی : تحول خانواده در طول زمان

مراحل چرخه زندگی خانوادگی

استقرار خانواده

گذر به موقعیت والدینی

خانواده با بچه پیش دبستانی

خانواده یا بچه دبستانی

خانواده به عنوان سکوی پرش

خانواده پس والدینی

چرخه زندگی خانوادگی : دید انتقادی

زوجها و خانواده های در حال متارکه

علتهای متارکه

پیامدهای متارکه

تکرار رئوس مطالب

چرا و چگونه تصمیم می گیریم تنها بمانیم یا ازدواج کنیم ؟

مراحل زندگی خانواده هسته ای کدامهاست ؟

متارکه زن و شوهر چه پیامدهایی دارد ؟

کارهای خانگی

جنبشهای طرفداری از حقوق زنان

نخستین جنبشهای زنان در فرانسه

مبارزه در ایلات متحده

تحولات اروپا

تجدید حیات جنبش طرفداری از حقوق زنان

خشونت خانگی آزار و تجاوز جنسی

خشونت خانگی

فصل سوم

تعیین روش تحقیق

جامعه آماری مورد مطلعه

حجم نمونه

روش نمونه گیری

ابزار سنجش و روش جمع آوری اطلاعات

معرفی آزمون

روش اجرای پژوهش

روش آماری جهت تجزیه و تحلیل داده ها و یااطلاعات

فصل چهارم

یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری

پیشنهادات

محدودیت ها

ضمائم

پرسش نامه همسر آزاری

منابع و ماخذ

منابع و ماخذ                                                                                                                

احمدی – سهیل ، خانواده و خانواده درمانی ، انتشارات نور در سال ۱۳۸۲ ، تهران

بیارنی ، احمد ، روش تحقیق در علوم تربیتی ، انتشارات نور ، سال ۱۳۸۰، تهران

پاشا شریفی ، علی ، آسیب روانی ، انتشارات ارجمند ، سال ۱۳۷۹، تهران

رحیمیان ، حوریه بانو، نظریه ها و روان درمانی ، انتشارات قوس ، سال ۱۳۸۰، تهران

دلاور ، علی ، آمار استنباطی ، انتشارات رشد ، سال ۱۳۷۹، تهران

دلاور ، علی ، روش تحقیق در علوم تربیتی ، انتشارات رشد ، سال ۱۳۸۰، تهران

سارعی ، ارعی ، ایرج ، خانواده نابسامان ، انتشارات فرهنگ ، سال ۱۳۸۱، تهران

گنجی ، حمزه ، روانشناسی رشد ، انتشارات سمت سال ۱۳۸۱ ، تهران

قاسم زاده حبیب ، رشد عاطفی زندگی زناشویی ، انتشارات آگاه ، سال ۱۳۸۰، تهران

کاوندی ، سپهر منصور ، حقوق زنان در زندگی زناشویی ، انتشارات نور سال ۱۳۸۲ ، تهران

گروسی ، سینا ، زندگی و نابهنجاریهای آن ، انتشلرات آگاه سال ۱۳۸۰ تهران

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی شیوع همسر آزاری , همسر آزاری , همسر آزاری در بین زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : دو شنبه 20 بهمن 1393
.

چکیده تحقیق:

بعضی از افراد درانتخاب شغل تسلیم حوادث می‌شوند و برخی بدون نقشه و فکر تحت تأثیر اعضای فامیل، شغلی راانتخاب می‌کنند که با خصوصیات فردی آنها منطبق نیست برخی از مردم نیز تحت تأثیر ارزشهای اجتماعی بدون درنظر گرفتن خصوصیات روانی و طرح نقشه خاص شغل خود را انتخاب می‌کنند.

بطور کلی هدف از این پژوهش مقایسه و برسی رغبتها و گرایشات شغلی بین دانش‌آموزان دبیرستانی عادی و ناشنوا می‌باشد. اهمیت این پژوهش از آن جهت است که با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی و گرایشات مختلف افراد بتوان ملاکهایی را که برای هر فرد در هر کشور و با هر فرهنگی مهم می‌باشد تعیین نمود.

فرض صفر در این تحقیق این است که تفاوتی بین رغبتهای شغلی دانش‌آموزان عادی و ناشنوا وجودندارد جامعه تحقیق در این پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر عادی ناشنوا دبیرستانی می‌باشد و نمونه تحقیق شامل ۵۰ نفر عادی و ۵ نفر ناشنوا می‌باشد.

فهرست عناوین

چکیده تحقیق

فصل اول:

مقدمه

بیان مسئله

فرضیه تحقیق

هدف تحقیق

فایده و اهمیت تحقیق

ضرورت اجرای تحقیق

عوارض مشکل مورد تحقیق

تعریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق

فصل دوم:

تاریخ تعلیم و تربیت کرولالها در جهان و ایران

روشهای آموزش و پرورش دانش‌آموزان ناشنوا

تشریح و فیزیولوژی دستگاه شنوایی

 نظریه‌های مختلف در رشد زبان

تئوری مربوط به رغبت

پیشینه تحقیق

فصل سوم:

جامعه تحقیق

نمونه تحقیق

روش نمونه‌برداری

ابزار تحقیق

اعتبار یا پایایی تست

روایی

قصل چهارم

محاسبات آماری

جدول توزیع فراوانی سئوالات(۲۱-۱)

فصل پنجم:

خلاصه یک تا چهار

پیشنهادات و محدودیتهای تحقیق

منابع تحقیق

پرسشنامه

منابع:

۱-   ست‌جان، روشهای تحقیق در علوم تربیتی ورفتاری ترجمه حسن پاشا شریفی – دکتر نرگس طالقانی- انتشارات رشد پائیز ۱۳۷۱

۲-   پاکزاد محمود – هیاهو در دنیای سکوت – انتشارات کانون کرولالها ایران شهریور ۱۳۶۳

۳-   ثنایی- باقر، روان‌درمانی و مشاوره گروهی – انتشارات چهر ۱۳۶۹

۴-   رویس موریس- پیرن‌هانری- تفاوتهای فردی ترجمه دکتر سهرودی . انتشارات علمی آبان ۱۳۶۸

۵-   شریفی، پاشا- اصول روان‌سنجی و روان آزمایی – انتشارات رشد ۱۳۷۲

۶-   شفیع‌آبادی- عبدالله راهنمایی شغلی و حرفه‌ای انتشارات رشد ۱۳۷۱

۷-   میلانی‌فر، بهروز- روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی انتشارات فومس مهرماه ۱۳۶۹

۸-   نیکزاد. محمود زمینه راهنمایی و مشاهده ازتعلیم و تربیت سازمان انتشارات کیهان تابستان ۱۳۷۰

۹-   هالان کافمن- کودکان استثنایی- ترجمه مجتبی جوادیان انتشارات آستان قدس رضوی ۱۳۷۱

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی رغبتهای شغلی , رغبتهای شغل , رغبتهای شغل دانش آموزان , رغبتهای شغلی دانش آموزان ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : دو شنبه 20 بهمن 1393
.

چکیده تحقیق:

بعضی از افراد درانتخاب شغل تسلیم حوادث می‌شوند و برخی بدون نقشه و فکر تحت تأثیر اعضای فامیل، شغلی راانتخاب می‌کنند که با خصوصیات فردی آنها منطبق نیست برخی از مردم نیز تحت تأثیر ارزشهای اجتماعی بدون درنظر گرفتن خصوصیات روانی و طرح نقشه خاص شغل خود را انتخاب می‌کنند.

بطور کلی هدف از این پژوهش مقایسه و برسی رغبتها و گرایشات شغلی بین دانش‌آموزان دبیرستانی عادی و ناشنوا می‌باشد. اهمیت این پژوهش از آن جهت است که با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی و گرایشات مختلف افراد بتوان ملاکهایی را که برای هر فرد در هر کشور و با هر فرهنگی مهم می‌باشد تعیین نمود.

فرض صفر در این تحقیق این است که تفاوتی بین رغبتهای شغلی دانش‌آموزان عادی و ناشنوا وجودندارد جامعه تحقیق در این پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر عادی ناشنوا دبیرستانی می‌باشد و نمونه تحقیق شامل ۵۰ نفر عادی و ۵ نفر ناشنوا می‌باشد.

فهرست عناوین

چکیده تحقیق

فصل اول:

مقدمه

بیان مسئله

فرضیه تحقیق

هدف تحقیق

فایده و اهمیت تحقیق

ضرورت اجرای تحقیق

عوارض مشکل مورد تحقیق

تعریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق

فصل دوم:

تاریخ تعلیم و تربیت کرولالها در جهان و ایران

روشهای آموزش و پرورش دانش‌آموزان ناشنوا

تشریح و فیزیولوژی دستگاه شنوایی

 نظریه‌های مختلف در رشد زبان

تئوری مربوط به رغبت

پیشینه تحقیق

فصل سوم:

جامعه تحقیق

نمونه تحقیق

روش نمونه‌برداری

ابزار تحقیق

اعتبار یا پایایی تست

روایی

قصل چهارم

محاسبات آماری

جدول توزیع فراوانی سئوالات(۲۱-۱)

فصل پنجم:

خلاصه یک تا چهار

پیشنهادات و محدودیتهای تحقیق

منابع تحقیق

پرسشنامه

منابع:

۱-   ست‌جان، روشهای تحقیق در علوم تربیتی ورفتاری ترجمه حسن پاشا شریفی – دکتر نرگس طالقانی- انتشارات رشد پائیز ۱۳۷۱

۲-   پاکزاد محمود – هیاهو در دنیای سکوت – انتشارات کانون کرولالها ایران شهریور ۱۳۶۳

۳-   ثنایی- باقر، روان‌درمانی و مشاوره گروهی – انتشارات چهر ۱۳۶۹

۴-   رویس موریس- پیرن‌هانری- تفاوتهای فردی ترجمه دکتر سهرودی . انتشارات علمی آبان ۱۳۶۸

۵-   شریفی، پاشا- اصول روان‌سنجی و روان آزمایی – انتشارات رشد ۱۳۷۲

۶-   شفیع‌آبادی- عبدالله راهنمایی شغلی و حرفه‌ای انتشارات رشد ۱۳۷۱

۷-   میلانی‌فر، بهروز- روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی انتشارات فومس مهرماه ۱۳۶۹

۸-   نیکزاد. محمود زمینه راهنمایی و مشاهده ازتعلیم و تربیت سازمان انتشارات کیهان تابستان ۱۳۷۰

۹-   هالان کافمن- کودکان استثنایی- ترجمه مجتبی جوادیان انتشارات آستان قدس رضوی ۱۳۷۱

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: رغبتهای شغل دانش‌آموزان , بررسی رغبتهای شغل , شغل دانش آموزان ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : دو شنبه 20 بهمن 1393
.

چکیده:

امروزه پدیده ورزش به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر و نیاز اساسی و زیر بنایی همه جوامع بطور چشمگیری مورد توجه همگان قرار گرفته است و کشورهای مختلف برنامه های وسیعی را برای توسعه ورزش در جوامع خود طراحی و اجرا می کنند، به این منظور به بررسی وضعیت اماکن و تجهیزات ورزشی و منابع انسانی و تاثیر آنها بر میزان مشارکت ورزش دانشجویان پرداخته می شود.

تحقیق حاضر به بررسی رضایتمندی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تبریز از امکانات علمی، عملی و منابع انسانی در سال تحصیلی ۸۸- ۱۳۸۷ می پردازد. جامعه آماری این تحقیق، دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تبریز می باشد و نمونه آماری نیز برابر با جامعه آماری می باشد.

جمع آوری اطلاعات با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان دانشجویان تربیت بدنی صورت گرفت و سپس اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج تحقیق حاکی از آن است که: ۳/۷۴ درصد از دانشجویان تربیت بدنی میزان رضایتمندی‌شان از امکانات علمی، عملی و منابع انسانی در حد متوسط، ۸/۱۷ درصد در حد    ضعیف و ۹/۷ درصد در حد خوب می باشد.

همچنین اختلاف معنی داری در میزان رضایتمندی بین دانشجویان دختر و پسر ورودی سالهای مختلف دیده نمی‌شود.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

فصل اول- مقدمه و طرح تحقیق……………………………………………………………………..

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………

بیان مساله …………………………………………………………………………………………………..

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………

اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………….

- هدف کلی…………………………………………………………………………………………………..

- هدف جزئی……………………………………………………………………………………………….

فرضیه های تحقیق ……………………………………………………………………………………….

محدودیت های تحقیق ……………………………………………………………………………………

- محدودیت های قابل کنترل…………………………………………………………………………..

- محدودیت های غیر قابل کنترل ……………………………………………………………………

تعریف واژگان ……………………………………………………………………………………………..

فصل دوم- مبانی نظری و پیشینه‌ی تحقیق ……………………………………………………..

 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………..

بهره وری ……………………………………………………………………………………………………

آمار ……………………………………………………………………………………………………………

- آمار اماکن و تاسیسات ورزشی ………………………………………………………………….

- زمان بهره برداری از اماکن و تاسیسات ورزشی …………………………………………

- آمار منابع انسانی ……………………………………………………………………………………..

پایه های علمی ……………………………………………………………………………………………..

- تحقیقات انجام شده در داخل کشور …………………………………………………………….

- تحقیقات خارج از کشور …………………………………………………………………………….

فصل سوم …………………………………………………………………………………………………..

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………

روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………..

جامعه آماری و نمونه آماری ………………………………………………………………………..

روش جمع آوری اطلاعات و وسیله جمع آوری ……………………………………………….

روش تجزیه تحلیل اطلاعات …………………………………………………………………………..

فصل چهارم ………………………………………………………………………………………………..

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………

یافته های تحقیق …………………………………………………………………………………………..

بحث و نتیجه گیری

منابع

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی رضایتمندی , بررسی رضایتمندی دانشجویان , رضایتمندی دانشجویان ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : دو شنبه 20 بهمن 1393
.

چکیده:

امروزه پدیده ورزش به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر و نیاز اساسی و زیر بنایی همه جوامع بطور چشمگیری مورد توجه همگان قرار گرفته است و کشورهای مختلف برنامه های وسیعی را برای توسعه ورزش در جوامع خود طراحی و اجرا می کنند، به این منظور به بررسی وضعیت اماکن و تجهیزات ورزشی و منابع انسانی و تاثیر آنها بر میزان مشارکت ورزش دانشجویان پرداخته می شود.

تحقیق حاضر به بررسی رضایتمندی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تبریز از امکانات علمی، عملی و منابع انسانی در سال تحصیلی ۸۸- ۱۳۸۷ می پردازد. جامعه آماری این تحقیق، دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تبریز می باشد و نمونه آماری نیز برابر با جامعه آماری می باشد.

جمع آوری اطلاعات با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان دانشجویان تربیت بدنی صورت گرفت و سپس اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج تحقیق حاکی از آن است که: ۳/۷۴ درصد از دانشجویان تربیت بدنی میزان رضایتمندی‌شان از امکانات علمی، عملی و منابع انسانی در حد متوسط، ۸/۱۷ درصد در حد    ضعیف و ۹/۷ درصد در حد خوب می باشد.

همچنین اختلاف معنی داری در میزان رضایتمندی بین دانشجویان دختر و پسر ورودی سالهای مختلف دیده نمی‌شود.

 فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

فصل اول- مقدمه و طرح تحقیق……………………………………………………………………..

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………

بیان مساله …………………………………………………………………………………………………..

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………

اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………….

- هدف کلی…………………………………………………………………………………………………..

- هدف جزئی……………………………………………………………………………………………….

فرضیه های تحقیق ……………………………………………………………………………………….

محدودیت های تحقیق ……………………………………………………………………………………

- محدودیت های قابل کنترل…………………………………………………………………………..

- محدودیت های غیر قابل کنترل ……………………………………………………………………

تعریف واژگان ……………………………………………………………………………………………..

فصل دوم- مبانی نظری و پیشینه‌ی تحقیق ……………………………………………………..

 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………..

بهره وری ……………………………………………………………………………………………………

آمار ……………………………………………………………………………………………………………

- آمار اماکن و تاسیسات ورزشی ………………………………………………………………….

- زمان بهره برداری از اماکن و تاسیسات ورزشی …………………………………………

- آمار منابع انسانی ……………………………………………………………………………………..

پایه های علمی ……………………………………………………………………………………………..

- تحقیقات انجام شده در داخل کشور …………………………………………………………….

- تحقیقات خارج از کشور …………………………………………………………………………….

فصل سوم …………………………………………………………………………………………………..

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………

روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………..

جامعه آماری و نمونه آماری ………………………………………………………………………..

روش جمع آوری اطلاعات و وسیله جمع آوری ……………………………………………….

روش تجزیه تحلیل اطلاعات …………………………………………………………………………..

فصل چهارم ………………………………………………………………………………………………..

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………

یافته های تحقیق …………………………………………………………………………………………..

بحث و نتیجه گیری

منابع

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی رضایتمندی , بررسی رضایتمندی دانشجویان , رضایتمندی دانشجویان ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : یک شنبه 19 بهمن 1393
.

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ی بین بهداشت روانی وورزش در بین دانشجویان رشته های ادبیات و تربیت بدنی دانشگاه آزاداسلامی واحد ابهر که فرضیه های عنوان شده عبارتند از بررسی  رابطه بین بهداشت روانی وورزش و همین طور مقایسه هریک از متغییرهای عنوان شده در بین دو گروه دانشجویان ادبیات و تربیت بدنی که طبق جامعه مورد مطالعه و برآورد دانش جویان در این دو رشته ۷۲۰ نفر به عنوان جامعه آماری مشخص شده که ۶۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون بهداشت روانی گلدنبرگ ۲۸ سوالی بر روی آنها اجرا گردیده است که جهت آزمون فرضیه ها از خی دو و تی متغییر مستقل استفاده گردیده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین بهداشت روان وورزش  رابطه معنی داری وجود دارد ولی بین بهداشت روان و ورزش در بین دو گروه ادبیات و تربیت بدنی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

فهرست

عنوان                                                                                       صفحه

چکیده                                                                                         ۱

فصل اول : کلیات تحقیق                                                                  ۲

مقدمه                                                                                        ۳

بیان مساله                                                                                  ۴

اهداف تحقیق                                                                               ۵

فرضیه ها                                                                                   ۶

تعاریف عملیاتی                                                                            ۷

فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق                                                    ۹

هدف بهداشت روانی                                                                      ۱۰

ابعاد فعالیتهای بهداشت روانی                                                                   ۱۱

عوامل موثر در تامین بهداشت روانی                                                          ۱۲

بهداشت روانی وورزش                                                                 ۱۹

مراحل رشد و ارتباط آن با ورزش                                                   ۲۷

نقش بزرگسالان در ورزش کودکان و نوجوانان                                  ۲۸

نقش مربی در بهداشت روانی                                                                    ۳۰

پژوهش در انگیزه رضایت و تعارض                                                          ۳۲

بهداشت روانی و اجتماع                                                                 ۳۴

عوامل اجتماعی موثر در بهداشت روانی                                             ۳۸

مرکز راهنمایی کودک                                                                              ۳۹

کودکان و جوانان ناسازگار                                                            ۴۰

علل پیدایش رفتار کودک و جوانان ناسازگار                                                 ۴۱

پشگیری اولیه                                                                              ۴۵

پیشگیری ثالثیه                                                                             ۴۶

اصول بهداشت روانی                                                                              ۴۸

شناختن محدودیت ها                                                                     ۵۰

پی بردن به علل رفتار                                                                              ۵۲

رفتار تابع تمامیت فرد است                                                             ۵۴

نیازهای اولیه                                                                               ۵۵

فصل سوم : روش تحقیق                                                                ۵۶

جامعه مورد مطالعه                                                                       ۵۷

نمره گذاری آزمون                                                                        ۵۹

روش تحقیق                                                                                 ۶۰

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها                                                 ۶۱

جدول ۱-۴ فراوانی ودرصد فراوانی آزمودنیها                                    ۶۳

جدول ۴-۴ مقایسه بهداشت روانی                                                     ۶۶

جدول ۶-۴ مقایسه تمایل به ورزش در بین دانشجویان تربیت بدنی وادبیات          ۶۸

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری                                                       ۶۹

بحث و نتیجه گیری                                                                        ۷۰

محدودیت ها                                                                                ۷۳

پیشنهادات                                                                                   ۷۴

منابع و ماخذ                                                                                ۷۵

منابع و مآخذ

آزاد – حسین – ۱۳۷۹ – روان شناسی فردی – انتشارات بعثت – تهران

آزاد – علی – ۱۳۸۰ – ورزش در نگاه روان شناسان- انتشارات رهاورد – تهران

بیانی – احمد ۱۳۸۱ – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات نی – تهران

شاملو – سعید – ۱۳۸۱ – بهداشت روانی – انتشارات نور – تهران

روح بخش – محمد – ۱۳۸۲ – ورزش و سلامتی – انتشارات تابان – تهران

دلاور – علی – ۱۳۷۹ – آمار استنباطی – انتشارات رشد – تهران

دلاور – علی – ۱۳۷۹ – روش تحقیق در علوم انسانی – انتشارات رشد – تهران

گنجی – همزه -۱۳۷۸ – روان شناسی رشد – انتشارات همت -  تهران

میلانی فر – ۱۳۷۹ – بهداشت روانی – انتشارات ارجمند – تهران

معینی – ۱۳۸۰ – سلامت عمومی – انتشارات فرهنگ – تهران

نور بخش – ۱۳۸۱ – سلامت روان وتنیدگی – انتشارات راهرو – تهران

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بهداشت روانی , بهداشت روانی دانشجویان ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : یک شنبه 19 بهمن 1393
.

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ی بین بهداشت روانی وورزش در بین دانشجویان رشته های ادبیات و تربیت بدنی دانشگاه آزاداسلامی واحد ابهر که فرضیه های عنوان شده عبارتند از بررسی  رابطه بین بهداشت روانی وورزش و همین طور مقایسه هریک از متغییرهای عنوان شده در بین دو گروه دانشجویان ادبیات و تربیت بدنی که طبق جامعه مورد مطالعه و برآورد دانش جویان در این دو رشته ۷۲۰ نفر به عنوان جامعه آماری مشخص شده که ۶۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون بهداشت روانی گلدنبرگ ۲۸ سوالی بر روی آنها اجرا گردیده است که جهت آزمون فرضیه ها از خی دو و تی متغییر مستقل استفاده گردیده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین بهداشت روان وورزش  رابطه معنی داری وجود دارد ولی بین بهداشت روان و ورزش در بین دو گروه ادبیات و تربیت بدنی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

فهرست

عنوان                                                                                       صفحه

چکیده                                                                                         ۱

فصل اول : کلیات تحقیق                                                                  ۲

مقدمه                                                                                        ۳

بیان مساله                                                                                  ۴

اهداف تحقیق                                                                               ۵

فرضیه ها                                                                                   ۶

تعاریف عملیاتی                                                                            ۷

فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق                                                    ۹

هدف بهداشت روانی                                                                      ۱۰

ابعاد فعالیتهای بهداشت روانی                                                                   ۱۱

عوامل موثر در تامین بهداشت روانی                                                          ۱۲

بهداشت روانی وورزش                                                                 ۱۹

مراحل رشد و ارتباط آن با ورزش                                                   ۲۷

نقش بزرگسالان در ورزش کودکان و نوجوانان                                  ۲۸

نقش مربی در بهداشت روانی                                                                    ۳۰

پژوهش در انگیزه رضایت و تعارض                                                          ۳۲

بهداشت روانی و اجتماع                                                                 ۳۴

عوامل اجتماعی موثر در بهداشت روانی                                             ۳۸

مرکز راهنمایی کودک                                                                              ۳۹

کودکان و جوانان ناسازگار                                                            ۴۰

علل پیدایش رفتار کودک و جوانان ناسازگار                                                 ۴۱

پشگیری اولیه                                                                              ۴۵

پیشگیری ثالثیه                                                                             ۴۶

اصول بهداشت روانی                                                                              ۴۸

شناختن محدودیت ها                                                                     ۵۰

پی بردن به علل رفتار                                                                              ۵۲

رفتار تابع تمامیت فرد است                                                             ۵۴

نیازهای اولیه                                                                               ۵۵

فصل سوم : روش تحقیق                                                                ۵۶

جامعه مورد مطالعه                                                                       ۵۷

نمره گذاری آزمون                                                                        ۵۹

روش تحقیق                                                                                 ۶۰

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها                                                 ۶۱

جدول ۱-۴ فراوانی ودرصد فراوانی آزمودنیها                                    ۶۳

جدول ۴-۴ مقایسه بهداشت روانی                                                     ۶۶

جدول ۶-۴ مقایسه تمایل به ورزش در بین دانشجویان تربیت بدنی وادبیات          ۶۸

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری                                                       ۶۹

بحث و نتیجه گیری                                                                        ۷۰

محدودیت ها                                                                                ۷۳

پیشنهادات                                                                                   ۷۴

منابع و ماخذ                                                                                ۷۵

منابع و مآخذ

آزاد – حسین – ۱۳۷۹ – روان شناسی فردی – انتشارات بعثت – تهران

آزاد – علی – ۱۳۸۰ – ورزش در نگاه روان شناسان- انتشارات رهاورد – تهران

بیانی – احمد ۱۳۸۱ – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات نی – تهران

شاملو – سعید – ۱۳۸۱ – بهداشت روانی – انتشارات نور – تهران

روح بخش – محمد – ۱۳۸۲ – ورزش و سلامتی – انتشارات تابان – تهران

دلاور – علی – ۱۳۷۹ – آمار استنباطی – انتشارات رشد – تهران

دلاور – علی – ۱۳۷۹ – روش تحقیق در علوم انسانی – انتشارات رشد – تهران

گنجی – همزه -۱۳۷۸ – روان شناسی رشد – انتشارات همت -  تهران

میلانی فر – ۱۳۷۹ – بهداشت روانی – انتشارات ارجمند – تهران

معینی – ۱۳۸۰ – سلامت عمومی – انتشارات فرهنگ – تهران

نور بخش – ۱۳۸۱ – سلامت روان وتنیدگی – انتشارات راهرو – تهران

 

دانلود فایل

 



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بهداشت روانی , بهداشت روانی دانشجویان ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : یک شنبه 19 بهمن 1393
.

مقدمه

«خداوند وقتی انسان را آفرید از روح خود در آن دمید.» (سوره مبارکه الحِجر، آیه ۲۸).

این بدان معناست که هدف، خلقت موجودی خدا گونه بوده است که دارای صفات و خصوصیاتی باشد تا خلیفه خدا روی زمین شود و برای تربیت انسانها از میان خود آنها راهنمایانی برگزید تا راه راست را به انسانها نشان دهند. نقش تربیتی این راهنمایان به گونه ای بوده که انسانها در تمامی ابعاد وجودیشان رشد کنند. با مشاهده زندگی گذشتگان خواهیم دید که معمولاً زندگی افراد جامعه به سه بخش تقسیم می‌شده است. قسمت اول کار و مشغله روزانه که جهت تأمین معاش خانواده بوده است و قسمت دیگر را خواب و استراحت و تجدید قوای جسمی جهت شروع روزی نو و ادامه کار و تلاش روزانه تشکیل می‌داده است و بین این دو زمان، زمان سومی نیز مشاهده می‌شود که در آن افراد نه کاری انجام می‌دادند و نه در خواب بودند. البته این زمان بسیار کوتاه بود و به مرور زمان مدت آن افزایش یافته است. این مدت زمان از روز را اوقات فراغت (Leisure times) نام نهادند. در زندگی فردی و اجتماعی بسیاری از جوامع و ملتهای امروز جهان، اوقات فراغت بخش مهم و جدانشدنی از برنامه‌های تربیتی جوانان محسوب می‌شود و هر اجتماعی با توجه به این نکته تا چه میزان از تحولات صنعتی و اجتماعی عصر حاضر تأثیر پذیرفته است، از ساعات فراغت به فراخور وضع و موقعیت خویش و بر اساس تواناییهای اقتصادی خود و نیز اعتقادات و درک ویژه ای که از اوقات فراغت دارند، بهره می‌گیرند. واضح است که کم توجهی به این موضوع موجب می‌شود که افراد نتوانند اوقات بیکاری خود را به نحو مطلوب و دلخواه سپری کنند و از نقش سازنده ای که این ساعات در پرورش شخصیت و تکمیل دانش و معلومات دارند بهره ببرند. یکی از اقشار جامعه، جوانان هستند و آنها سرشار از انرژی جوانی می‌باشند که این انرژی باید به گونه ای مورد بهره برداری قرار گیرد (سازمان ملی جوانان، ۱۳۸۱).

فهرست مطالب

فصل اول: ۳

کلیات پژوهش… ۳

مقدمه. ۴

۱-۱: بیان مسأله. ۶

۱-۲: اهداف تحقیق.. ۹

۱-۳: فرضیه‌های تحقیق.. ۹

۱-۴: سئوالهای تحقیق.. ۹

۱-۵: ضرورت و اهمیت تحقیق.. ۹

۱-۶: تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهشی.. ۱۲

فصل دوم : ۱۴

پیشینه پژوهش… ۱۴

مقدمه. ۱۵

۲-۱- پیشرفت تحصیلی : تعریف، معیارها و عوامل تأثیر گذار. ۱۹

۲-۲- معیارهای پیشرفت تحصیلی.. ۲۳

۲-۳ تعریف بهزیستی و مولفه‌های آن.. ۲۶

۲-۴- ویژگی‌های افراد شاد. ۳۲

۲-۵ رویکردهای نظری به بهزیستی.. ۳۴

۱-۲-۵- دیدگاه لذت گرایانه. ۳۵

۲-۲-۵- دیدگاه شناختی.. ۳۶

۳-۲-۵- دیدگاه‌های اهداف و ارزش‌ها ۳۸

۴-۲-۵- دیدگاه مقایسه‌های اجتماعی.. ۴۰

۵-۲-۵ دیدگاه سازگاری.. ۴۱

۶-۲-۵ الگوی چند بعدی ریف… ۴۲

۷-۲-۵- الگوی ویسینگ و وان ادن.. ۴۳

۲-۶-  روش‌های ارزیابی بهزیستی.. ۴۴

۲-۷- عوامل و همبسته‌های بهزیستی.. ۴۸

۲-۸ : مبانی نظری مدیریت زمان.. ۷۱

۲-۹: مبانی نظری اوقات فراغت.. ۸۱

۲-۹-۱:مقدمه. ۸۱

۲-۹-۳: اوقات فراغت از دیدگاه اسلام. ۸۴

۲-۹-۴: اوقات فراغت از نظر فیلسوفان و جامعه شناسان روسی.. ۸۵

سابقه علمی پیشینه تحقیق در ایران و خارج از کشور : ۸۶

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: اوقات فراغت , فراغت جوانان , اوقات فراغت ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : یک شنبه 19 بهمن 1393
.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه میان جهت گیری هدف با خود تنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی شهر شیراز می باشد. بدین منظور به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله ای از ۳۱۱ نفر دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی شهرشیراز  (۱۵۰ پسر و ۱۶۱ دختر) به عنوان نمونه ی پژوهش استفاده شد.

ابزار اندازه گیری شامل دو مقیاس می باشد که عبارتند از: الف) مقیاس جهت گیری هدف، شامل(تسلط، عملکرد و پرهیز از شکست) ب) مقیاس خود تنظیمی یادگیری که در این پژوهش جهت تبیین سهم هر یک از متغیر مستقل در پیش بینی متغیرهای وابسته از روش آماری رگرسیون چند متغیره (شیوه اینتر) استفاده گردید. نتایج بیانگر این است که:جهت گیری هدف یادگیری (تسلط) با خود تنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دارای قدرت پیش بینی کنندگی مثبت و معنادار بوده است و تنها برای گروه پسران در پیشرفت تحصیلی قدرت پیش بینی کنندگی معناداری نداشته است. از سویی جهت گیری پرهیز از شکست دارای قدرت پیش بینی کنندگی منفی و معناداری با متغیرهای وابسته بوده است.

فهرست مطالب :
چکیده
مقدمه
۱-۱- بیان مساله
۲-۱- اهداف تحقیق
هدف کلی
اهداف جزئی
۳-۱- ضرورت تحقیق
۴-۱-فرضیه های تحقیق
۵-۱- تعاریف تحقیق
تعریف ارزشیابی
تعریف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
۱- تعیین هدف‌های آموزشی
حوزه‌ی شناختی
حوزه‌ی عاطفی
حوزه‌ی روانی- حرکتی
معیارهای یک نظام ارزشیابی خوب ( جهت گیری هدف )
۱ – ارزشیابی مهارتهای تفکر و یادگیری دانش آموزان
۲ – ارزشیابی در خارج از مدرسه و کلاس
۳ – ارزشیابی پوشه ای
۴ – ارزشیابی براساس تفکر واگرا
۵ – روش وقایع حساس
۶ – ارزشیابی اطلاعات پایه
۷ – ارزشیابی بدفهمی ها و پیش پندارها
۸ – کاغذ یاد داشت
۹ – مساله های مستند
۱۰ – شبکه رده بندی
۱۱ – فهرست مشاهدات
۱۲- پروژه
۱۳ – خود ارزشیابی
۱۴ – سنجش عملکرد
۱۵ – کارنما
نتیجه گیری و پیشنهادات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
مهمترین عوامل فردی که در پیشرفت تحصیلی ( افت تحصیلی) نقش دارند
۱- هدف
۲- عزت نفس
۳- انگیزه
روشهای ایجاد انگیزه ریاضیات در دانش آموزان
۴- اضطراب
روشهای پیشگیری از اضطراب امتحان
۵- روش مطالعه
۶- هوش
پایداری هوش
۷ – توجه
۸- برنامه ریزی
۹- جنس
۱۰- عوامل جسمانی
۱۱- نارسا خوانی
۱۲- سازش نایافتگی رفتاری
۱۳- شرایط عاطفی و روانی
۱۴- غیبت از مدرسه
تحقیقات انجام شده
۱-۲- الف : تحقیقات خارجی پیشرفت تحصیلی
۲-۲- ب : تحقیقات داخلی پیشرفت تحصیلی
روش تحقیق
۱-۳- افراد نمونه
۲-۳- ابزار تحقیق
۱-۲-۳-مقیاس جهت گیری هدف
۲-۲-۳- مقیاس خود تنظیمی یادگیری
۳-۳- روایی و پایایی مقیاس ها
یافته های تحقیق :
یافته ها
۱-۴- بررسی رابطه ی میان جهت گیری هدف با خودتنظیمی یادگیری در کل گروه مورد پژوهش
۲-۴- بررسی رابطه ی میان جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی در کل گروه مورد پژوهش
۳-۴- بررسی رابطه میان جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی در پسران و دختران
۴-۴- بررسی رابطه ی میان جهت گیری هدف با خودتنظیمی یادگیری در پسران و دختران
بحث و نتیجه گیری
پیشنهادات
یادداشت ها
فهرست منابع

فهرست  منابع:

الف- فارسی

بهرنگی، محمدرضا. (۱۳۷۳).مدیریت آموزشی و آموزشگاهی: کاربرد نظریه های مدیریت در برنامه ریزی  و نظارت. تهران: انتشارات گلچین.

جوکار، بهرام. (۱۳۷۹). بررسی رابطه بین جهت گیری هدف و خودتنظیمی در دانشجویان دانشگاه شیراز.مقاله منتشر نشده.

پی  رابینز،استیفن (۱۳۷۷)، رفتار سازمانی.مترجمان پارسائیان، علی و اعرابی، محمد. تهران: انتشارات دفتر پژوهش های  فرهنگی.

ریو، جان مارشال. (۱۳۸۱). انگیزش و هیجان. ترجمه سید محمدی، یحیی، تهران: موسسه نشر ویرایش.

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: جهت گیری هدف , پیشرفت , یادگیری ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : یک شنبه 19 بهمن 1393
.

۲-۱ تعریف مسئله

ازروزگارباستان تا عصر حاضر، “ارتباط” مورد توجه بسیاری از اندیشمندان در حوزه های گوناگون هنر، فلسفه و سیاست بوده است. تنها در روزگار اخیر است که صاحبنظران و پژوهشگران علوم اجتماعی، خاصه در رشته هایی چون مردم شناسی، علوم سیاسی، روانشناسی اجتماعی وجامعه شناسی، “ارتباط” را موضوع مطالعه علمی قرار داده اند. امروزه گستره نوپای نظریه ارتباط، به صورت یک رشته علمی در آمده است.

بدون شک جهان معاصر، تفاوتی کیفی، نسبت به دو سه دهه پیش دارد که این امر مرهون پدیدآیی و تحول سریع رایانه ها و گسترش و فراگیری دسترسی به آنهاست. یکی ازپیامدهای این گسترش وتحول، ظهور بازیهای رایانه ای ویدیویی می باشد.(اولسون۱۳۷۷)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                 صفحه

 فصل اول: کلیات

۱-۱ مقدمه. ۹

۲-۱ تعریف مسئله. ۱۰

۳-۱  ضرورت و اهمیت انجام تحقیق. ۱۲

۴-۱ اهداف تحقیق. ۱۲

۵-۱ پیشینه تحقیق. ۱۳

فصل دوم: گستره نظری

۱-۲ نوجوانی. ۱۶

۱-۱-۲ اهمیت نوجوانی. ۱۷

۲-۱-۲ اجتماعی شدن. ۱۸

الف) عوامل اجتماعی شدن. ۱۹

ب) رسانه های همگانی و نوجوانان. ۲۱

۲-۲ بازی های رایانه ای-ویدیویی. ۲۲

۱-۲-۲ ارتباط.. ۲۲

۲-۲-۲ ارتباط جمعی. ۲۳

۳-۲-۲ رسانه های گروهی (همگانی) ۲۴

۴-۲-۲ تاریخچه بازی های رایانه ای- ویدیویی. ۲۴

۵-۲-۲ محتوای بازی ها ۲۵

۶-۲-۲ تفاوت های دو جنس در بازی ها ۲۶

۷-۲-۲ پیامد بازی ها ۲۷

الف) خشونت.. ۲۷

ب) عزت نفس… ۲۸

ج) آثار جسمانی. ۲۸

د) تعاملات اجتماعی. ۲۸

۳-۲ مهارت اجتماعی. ۲۸

فصل سوم: روش پژوهش

۱-۳ روش تحقیق. ۳۸

۲-۳ جامعه آماری.. ۳۸

۳-۳ حجم نمونه. ۳۸

۴-۳ ابزار گردآوری اطلاعات.. ۳۸

۵-۳ روش استخراج اطلاعات.. ۴۰

فصل چهارم: یافته های پژوهش

۱-۴ اطلاعات توصیفی. ۴۲

۲-۴ تحلیل داده ها ۴۹

فصل پنجم: نتیجه گیری

۱-۵ نتیجه گیری.. ۵۵

۲-۵ محدودیت ها ۵۶

۳-۵ پیشنهادها ۵۶

فهرست منابع. ۵۷

 

* پیوست ها

پیوست الف- پرسشنامه جمعیت شناسی …… ۵۹

پیوست ب- پرسشنامه مهارت های اجتماعی. ۶۱


فهرست جداول

عنوان                                                                                                      صفحه

جدول ۱-۳ میانگین و انحراف معیار پرسشنامه مهارت های اجتماعی ۴۰

جدول ۱-۴ داشتن وسیله بازی رایانه ای.. ۴۲

جدول ۲-۴ تجربه بازی رایانه ای.. ۴۳

جدول ۳-۴ محل بازی رایانه ای.. ۴۳

جدول ۴-۴ وسیله بازی رایانه ای.. ۴۴

جدول ۵-۴ مدت زمان استفاده از بازی های رایانه ای.. ۴۵

جدول ۶-۴ ترجیح آزمودنی ها در مورد حضور دیگران در محل بازی.. ۴۵

جدول ۷-۴ نحوه انجام بازی های رایانه ای.. ۴۶

جدول ۸-۴ وضعیت شغلی پدران در گروه نمونه. ۴۶

جدول ۹-۴ وضعیت شغلی مادران در گروه نمونه. ۴۷

جدول ۱۰-۴ میزان تحصیلات پدران در گروه نمونه. ۴۸

جدول ۱۱-۴ میزان تحصیلات مادران در گروه نمونه. ۴۸

جدول ۱۲-۴ شاخص های توصیفی نتایج پرسشنامه. ۴۹

جدول ۱۳-۴ تحلیل شماره یک: تحلیل رگرسیون متغیر مهارت های اجتماعی بر متغیر تجربه بازی   ۵۰

جدول ۱۴-۴ اطلاعات مربوط به ضرایب رگرسیون و ضریب تعیین تحلیل شماره یک ۵۰

جدول ۱۵-۴ تحلیل شماره دو: تحلیل رگرسیون متغیر مهارت های اجتماعی بر متغیر     حضور دیگران در محل بازی.. ۵۱

جدول ۱۶-۴ اطلاعات مربوط به ضرایب رگرسیون و ضریب تعیین تحلیل شماره دو. ۵۱

جدول ۱۷-۴ تحلیل شماره سه: تحلیل رگرسیون متغیر مهارت های اجتماعی بر متغیر محل بازی   ۵۲

جدول ۱۸-۴ اطلاعات مربوط به ضرایب رگرسیون و ضریب تعیین تحلیل شماره سه. ۵۲

جدول ۱۹-۴ تحلیل شماره چهار: تحلیل رگرسیون متغیر مهارت های اجتماعی بر متغیر میزان مشغولیت با بازی   ۵۳

جدول ۲۰-۴ اطلاعات مربوط به ضرایب رگرسیون و ضریب تعیین تحلیل شماره چهار. ۵۳

فهرست منابع

۱-امین صارمی، نوروز؛ محصولات و فراوده های فرهنگی، ابزارهای اساسی تحمیل و تهاجم فرهنگی؛ نامه پژوهش سال اول، ش. ۲و۳؛ ۱۳۷۵

۲- امینی، آرزو؛ اعتبار یابی پرسشنامه TISS؛ پایان نامه کارشناسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی تهران، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی،۱۳۷۸

۳-اولسون، دیوید؛ رسانه ها و نمادها؛ ترجمه محبوبه مهاجر، چاپ اول، تهران انتشارات سروش؛ ۱۳۷۷

۴- ای برک، لورا؛ روان شناسی رشد؛ ترجمه یحیی سید محمدی؛ ۱۳۸۰

۵- ببی، ارل؛ روش های تحقیق در علوم اجتماعی؛ ترجمه رضا فاضل؛ انتشارات سمت؛ ۱۳۸۶

۶- ده بزرگی، غلامرضا؛ بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی در درمان افسردگی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه علوم پزشکی ایران، ۱۳۷۲

۷- عناصری کاخکی، محمد؛ مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی و ترکیب آن با دارو درمانی در بیماران زن افسرده خو؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ ۱۳۷۳

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: مهارت اجتماعی , مهارت اجتماعی دانش آموزان , بازی های رایانه ای ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : شنبه 18 بهمن 1393
.

بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان+ پرسشنامه
اهداف تحقیق
با توجه به نیاز جوامع بشری خصوصاً کشور ما به استعدادها و ذهن های خلاق خصوصاً‌ در دفع تنگناهای موجود و ابداع و خلق روش ها و فنون نو،هدف از انجام این پژوهش بهادادن و اهمیت گذاشتن به این ذهنهای خلاق و آگاهی دادن به جامعه خصوصاً‌ والدین و معلمان در رابطه با چگونگی برخورد با این استعدادهای خدادادی و راههای پرورش و رشد خلاقیت آنها می باشد.و همین طور بر آنیم تا مشخص کنیم که خلاقیت با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد و به عبارتی دیگر دانش آموزانی که خلاق هستند از پیشرفت تحصیلی خوبی نیز برخوردارند.

تعریف اصطلاحات
الف)تعایف سازنده و مفهومی
خلاقیت:تورنس (۱۹۵۹) (نقل از کفایت ۱۳۷۳)در تعریف خلاقیت اظهار می‌دارد:خلاقیت فرآیندی است مشتمل بر حساسیت به مسائل،کمبودها،تنگناها و ناهماهنگی ها این حساسیت در پی تشخیص مشکل یا مشکلاتی به وجود می آید و به دنبال آن جستجو ، برای یافتن راه حل هایی جهت رفع آن مشکلات و طرح فریضه هایی برای این منظور آغاز می گردد،پس از آن فریضه های مطرح شده و راه حل های ناشی از آنها مورد آزمایش قرار می گیرد و در صورت لزوم دستکاری می شود و تغییرات لازم در آنها به وجود می آید و بالاخره نتایج حاصل از این آزمایش منتشر می گردد.(کفایت ۱۳۷۳)
پیشرفت تحصیلی:منظور از پیشرفت تحصیلی میزان موفقیت دانش آموزان دردروس مختلف می باشد که برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل و ریزنمرات دروس مختلف دانش آموزان استفاده شد.(کفایت ۱۳۷۳)

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
مسأله پژوهشی
فرضیه پژوهشی
اهداف تحقیق
تعریف اصطلاحات
خلاقیت
پیشرفت تحصیلی
هوش و خلاقیت
مراحل خلاقیت
پرورش خلاقیت در کودکان
نقش مدرسه در بارور کردن خلاقیت
توصیه های کارشناسان آموزشی در باره رفتار مناسب با دانش آموزان خلاق
ویژگیهای کودکان خلاق
نظریه های مربوط به خلاقیت
خلاقیت به عنوان الهام خدایی
خلاقیت به عنوان دیوانگی
خلاقیت به عنوان نبوغ شهودی
خلاقیت به عنوان نیروی حیاتی
نظریه تداعی گرایی
نظریه گشتالت
مکتب شناختی
نظریة روانکاوی
روانکاوی جدید
عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی
تاثیر معلمان بر خلاقیت
نمونه
طرح تحقیق
ابزار اندازه گیری
آزمون مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت(MPPT)
پایانی آزمون MPPT
روش آماری
تجزیه و تحلیل داده ها
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادهای تحقیق
خلاصه تحقیق
منابع
ضمائم

منابع
۱-    افروز،غلامعلی (۱۳۷۱) نوجوانان،استقلال،شخصیت و خلاقیت،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۱۵۸
۲-    افروز،غلامعلی (۱۳۷۱) نقش اعتماد به نفس در خلاقیت نوجوانان و جوانان،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن و اولیاء و مربیان شماره ۱۵۹
۳-    بهروزی،ناصر،(۱۳۷۵) رابطه ویژگی های شخصیتی با خلاقیت و رابطه متغیر اخیر با عملکرد تحصیلی،پایان نامه کارشاناسی ارشد،استاد راهنما،حسین شکر کن،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران
۴-    خانزاده،علی (۱۳۶۳) پرورش خلاقیت در کودکان،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۱۵۸
۵-    عابدی،جمال (۱۳۷۲) خلاقیت و شیوه های نو در اندازه گیری آن،مجله پژوهشهای روان شناختی،دروه دوم.شماره ۱و۲،ص ۵۴-۶۴
۶-    عصاره،علیرضا(۱۳۷۷) یادگیری و خلاقیت.نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۲۳۳
۷-    غفارزادگان،داوود(۱۳۶۸)چگونه می توان به پیشرفت تحصیلی کودکان کمک کرد.نشرهی ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان. شماره ۱۲۳
۸-    کفایت،محمد(۱۳۷۳) بررسی ارتباط شیوه های و نگرش های فرزند پروری با خلاقیت و بررسی رابطه خلاقیت با هوش و پیشرفت تحصیلی.پایان نامه کارشناسی ارشد.استاد راهنما حسین شکرکن.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی .

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: پیشرفت تحصیلی , پیشرفت تحصیلی دانش آموزان , خلاقیت دانش آموزان ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : شنبه 18 بهمن 1393
.

بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان+ پرسشنامه
اهداف تحقیق
با توجه به نیاز جوامع بشری خصوصاً کشور ما به استعدادها و ذهن های خلاق خصوصاً‌ در دفع تنگناهای موجود و ابداع و خلق روش ها و فنون نو،هدف از انجام این پژوهش بهادادن و اهمیت گذاشتن به این ذهنهای خلاق و آگاهی دادن به جامعه خصوصاً‌ والدین و معلمان در رابطه با چگونگی برخورد با این استعدادهای خدادادی و راههای پرورش و رشد خلاقیت آنها می باشد.و همین طور بر آنیم تا مشخص کنیم که خلاقیت با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد و به عبارتی دیگر دانش آموزانی که خلاق هستند از پیشرفت تحصیلی خوبی نیز برخوردارند.

تعریف اصطلاحات
الف)تعایف سازنده و مفهومی
خلاقیت:تورنس (۱۹۵۹) (نقل از کفایت ۱۳۷۳)در تعریف خلاقیت اظهار می‌دارد:خلاقیت فرآیندی است مشتمل بر حساسیت به مسائل،کمبودها،تنگناها و ناهماهنگی ها این حساسیت در پی تشخیص مشکل یا مشکلاتی به وجود می آید و به دنبال آن جستجو ، برای یافتن راه حل هایی جهت رفع آن مشکلات و طرح فریضه هایی برای این منظور آغاز می گردد،پس از آن فریضه های مطرح شده و راه حل های ناشی از آنها مورد آزمایش قرار می گیرد و در صورت لزوم دستکاری می شود و تغییرات لازم در آنها به وجود می آید و بالاخره نتایج حاصل از این آزمایش منتشر می گردد.(کفایت ۱۳۷۳)
پیشرفت تحصیلی:منظور از پیشرفت تحصیلی میزان موفقیت دانش آموزان دردروس مختلف می باشد که برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل و ریزنمرات دروس مختلف دانش آموزان استفاده شد.(کفایت ۱۳۷۳)

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
مسأله پژوهشی
فرضیه پژوهشی
اهداف تحقیق
تعریف اصطلاحات
خلاقیت
پیشرفت تحصیلی
هوش و خلاقیت
مراحل خلاقیت
پرورش خلاقیت در کودکان
نقش مدرسه در بارور کردن خلاقیت
توصیه های کارشناسان آموزشی در باره رفتار مناسب با دانش آموزان خلاق
ویژگیهای کودکان خلاق
نظریه های مربوط به خلاقیت
خلاقیت به عنوان الهام خدایی
خلاقیت به عنوان دیوانگی
خلاقیت به عنوان نبوغ شهودی
خلاقیت به عنوان نیروی حیاتی
نظریه تداعی گرایی
نظریه گشتالت
مکتب شناختی
نظریة روانکاوی
روانکاوی جدید
عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی
تاثیر معلمان بر خلاقیت
نمونه
طرح تحقیق
ابزار اندازه گیری
آزمون مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت(MPPT)
پایانی آزمون MPPT
روش آماری
تجزیه و تحلیل داده ها
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادهای تحقیق
خلاصه تحقیق
منابع
ضمائم

منابع
۱-    افروز،غلامعلی (۱۳۷۱) نوجوانان،استقلال،شخصیت و خلاقیت،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۱۵۸
۲-    افروز،غلامعلی (۱۳۷۱) نقش اعتماد به نفس در خلاقیت نوجوانان و جوانان،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن و اولیاء و مربیان شماره ۱۵۹
۳-    بهروزی،ناصر،(۱۳۷۵) رابطه ویژگی های شخصیتی با خلاقیت و رابطه متغیر اخیر با عملکرد تحصیلی،پایان نامه کارشاناسی ارشد،استاد راهنما،حسین شکر کن،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران
۴-    خانزاده،علی (۱۳۶۳) پرورش خلاقیت در کودکان،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۱۵۸
۵-    عابدی،جمال (۱۳۷۲) خلاقیت و شیوه های نو در اندازه گیری آن،مجله پژوهشهای روان شناختی،دروه دوم.شماره ۱و۲،ص ۵۴-۶۴
۶-    عصاره،علیرضا(۱۳۷۷) یادگیری و خلاقیت.نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۲۳۳
۷-    غفارزادگان،داوود(۱۳۶۸)چگونه می توان به پیشرفت تحصیلی کودکان کمک کرد.نشرهی ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان. شماره ۱۲۳
۸-    کفایت،محمد(۱۳۷۳) بررسی ارتباط شیوه های و نگرش های فرزند پروری با خلاقیت و بررسی رابطه خلاقیت با هوش و پیشرفت تحصیلی.پایان نامه کارشناسی ارشد.استاد راهنما حسین شکرکن.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی .

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: خلاقیت , خلاقیت دانش آموزان , پیشرفت تحصیلی , پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : شنبه 18 بهمن 1393
.

بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر+ پرسشنامه
اهداف تحقیق
با توجه به نیاز جوامع بشری خصوصاً کشور ما به استعدادها و ذهن های خلاق خصوصاً‌ در دفع تنگناهای موجود و ابداع و خلق روش ها و فنون نو،هدف از انجام این پژوهش بهادادن و اهمیت گذاشتن به این ذهنهای خلاق و آگاهی دادن به جامعه خصوصاً‌ والدین و معلمان در رابطه با چگونگی برخورد با این استعدادهای خدادادی و راههای پرورش و رشد خلاقیت آنها می باشد.و همین طور بر آنیم تا مشخص کنیم که خلاقیت با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد و به عبارتی دیگر دانش آموزانی که خلاق هستند از پیشرفت تحصیلی خوبی نیز برخوردارند.

تعریف اصطلاحات
الف)تعایف سازنده و مفهومی
خلاقیت:تورنس (۱۹۵۹) (نقل از کفایت ۱۳۷۳)در تعریف خلاقیت اظهار می‌دارد:خلاقیت فرآیندی است مشتمل بر حساسیت به مسائل،کمبودها،تنگناها و ناهماهنگی ها این حساسیت در پی تشخیص مشکل یا مشکلاتی به وجود می آید و به دنبال آن جستجو ، برای یافتن راه حل هایی جهت رفع آن مشکلات و طرح فریضه هایی برای این منظور آغاز می گردد،پس از آن فریضه های مطرح شده و راه حل های ناشی از آنها مورد آزمایش قرار می گیرد و در صورت لزوم دستکاری می شود و تغییرات لازم در آنها به وجود می آید و بالاخره نتایج حاصل از این آزمایش منتشر می گردد.(کفایت ۱۳۷۳)
پیشرفت تحصیلی:منظور از پیشرفت تحصیلی میزان موفقیت دانش آموزان دردروس مختلف می باشد که برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل و ریزنمرات دروس مختلف دانش آموزان استفاده شد.(کفایت ۱۳۷۳)

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
مسأله پژوهشی
فرضیه پژوهشی
اهداف تحقیق
تعریف اصطلاحات
خلاقیت
پیشرفت تحصیلی
هوش و خلاقیت
مراحل خلاقیت
پرورش خلاقیت در کودکان
نقش مدرسه در بارور کردن خلاقیت
توصیه های کارشناسان آموزشی در باره رفتار مناسب با دانش آموزان خلاق
ویژگیهای کودکان خلاق
نظریه های مربوط به خلاقیت
خلاقیت به عنوان الهام خدایی
خلاقیت به عنوان دیوانگی
خلاقیت به عنوان نبوغ شهودی
خلاقیت به عنوان نیروی حیاتی
نظریه تداعی گرایی
نظریه گشتالت
مکتب شناختی
نظریة روانکاوی
روانکاوی جدید
عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی
تاثیر معلمان بر خلاقیت
نمونه
طرح تحقیق
ابزار اندازه گیری
آزمون مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت(MPPT)
پایانی آزمون MPPT
روش آماری
تجزیه و تحلیل داده ها
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادهای تحقیق
خلاصه تحقیق
منابع
ضمائم

منابع
۱-    افروز،غلامعلی (۱۳۷۱) نوجوانان،استقلال،شخصیت و خلاقیت،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۱۵۸
۲-    افروز،غلامعلی (۱۳۷۱) نقش اعتماد به نفس در خلاقیت نوجوانان و جوانان،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن و اولیاء و مربیان شماره ۱۵۹
۳-    بهروزی،ناصر،(۱۳۷۵) رابطه ویژگی های شخصیتی با خلاقیت و رابطه متغیر اخیر با عملکرد تحصیلی،پایان نامه کارشاناسی ارشد،استاد راهنما،حسین شکر کن،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران
۴-    خانزاده،علی (۱۳۶۳) پرورش خلاقیت در کودکان،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۱۵۸
۵-    عابدی،جمال (۱۳۷۲) خلاقیت و شیوه های نو در اندازه گیری آن،مجله پژوهشهای روان شناختی،دروه دوم.شماره ۱و۲،ص ۵۴-۶۴
۶-    عصاره،علیرضا(۱۳۷۷) یادگیری و خلاقیت.نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۲۳۳
۷-    غفارزادگان،داوود(۱۳۶۸)چگونه می توان به پیشرفت تحصیلی کودکان کمک کرد.نشرهی ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان. شماره ۱۲۳
۸-    کفایت،محمد(۱۳۷۳) بررسی ارتباط شیوه های و نگرش های فرزند پروری با خلاقیت و بررسی رابطه خلاقیت با هوش و پیشرفت تحصیلی.پایان نامه کارشناسی ارشد.استاد راهنما حسین شکرکن.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی .

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: پیشرفت تحصیلی , پیشرفت تحصیلی دانش آموزان , خلاقیت دانش آموزان ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : شنبه 18 بهمن 1393
.

اهداف تحقیق
با توجه به نیاز جوامع بشری خصوصاً کشور ما به استعدادها و ذهن های خلاق خصوصاً‌ در دفع تنگناهای موجود و ابداع و خلق روش ها و فنون نو،هدف از انجام این پژوهش بهادادن و اهمیت گذاشتن به این ذهنهای خلاق و آگاهی دادن به جامعه خصوصاً‌ والدین و معلمان در رابطه با چگونگی برخورد با این استعدادهای خدادادی و راههای پرورش و رشد خلاقیت آنها می باشد.و همین طور بر آنیم تا مشخص کنیم که خلاقیت با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد و به عبارتی دیگر دانش آموزانی که خلاق هستند از پیشرفت تحصیلی خوبی نیز برخوردارند.

تعریف اصطلاحات
الف)تعایف سازنده و مفهومی
خلاقیت:تورنس (۱۹۵۹) (نقل از کفایت ۱۳۷۳)در تعریف خلاقیت اظهار می‌دارد:خلاقیت فرآیندی است مشتمل بر حساسیت به مسائل،کمبودها،تنگناها و ناهماهنگی ها این حساسیت در پی تشخیص مشکل یا مشکلاتی به وجود می آید و به دنبال آن جستجو ، برای یافتن راه حل هایی جهت رفع آن مشکلات و طرح فریضه هایی برای این منظور آغاز می گردد،پس از آن فریضه های مطرح شده و راه حل های ناشی از آنها مورد آزمایش قرار می گیرد و در صورت لزوم دستکاری می شود و تغییرات لازم در آنها به وجود می آید و بالاخره نتایج حاصل از این آزمایش منتشر می گردد.(کفایت ۱۳۷۳)
پیشرفت تحصیلی:منظور از پیشرفت تحصیلی میزان موفقیت دانش آموزان دردروس مختلف می باشد که برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل و ریزنمرات دروس مختلف دانش آموزان استفاده شد.(کفایت ۱۳۷۳)

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
مسأله پژوهشی
فرضیه پژوهشی
اهداف تحقیق
تعریف اصطلاحات
خلاقیت
پیشرفت تحصیلی
هوش و خلاقیت
مراحل خلاقیت
پرورش خلاقیت در کودکان
نقش مدرسه در بارور کردن خلاقیت
توصیه های کارشناسان آموزشی در باره رفتار مناسب با دانش آموزان خلاق
ویژگیهای کودکان خلاق
نظریه های مربوط به خلاقیت
خلاقیت به عنوان الهام خدایی
خلاقیت به عنوان دیوانگی
خلاقیت به عنوان نبوغ شهودی
خلاقیت به عنوان نیروی حیاتی
نظریه تداعی گرایی
نظریه گشتالت
مکتب شناختی
نظریة روانکاوی
روانکاوی جدید
عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی
تاثیر معلمان بر خلاقیت
نمونه
طرح تحقیق
ابزار اندازه گیری
آزمون مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت(MPPT)
پایانی آزمون MPPT
روش آماری
تجزیه و تحلیل داده ها
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادهای تحقیق
خلاصه تحقیق
منابع
ضمائم

منابع
۱-    افروز،غلامعلی (۱۳۷۱) نوجوانان،استقلال،شخصیت و خلاقیت،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۱۵۸
۲-    افروز،غلامعلی (۱۳۷۱) نقش اعتماد به نفس در خلاقیت نوجوانان و جوانان،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن و اولیاء و مربیان شماره ۱۵۹
۳-    بهروزی،ناصر،(۱۳۷۵) رابطه ویژگی های شخصیتی با خلاقیت و رابطه متغیر اخیر با عملکرد تحصیلی،پایان نامه کارشاناسی ارشد،استاد راهنما،حسین شکر کن،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران
۴-    خانزاده،علی (۱۳۶۳) پرورش خلاقیت در کودکان،نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۱۵۸
۵-    عابدی،جمال (۱۳۷۲) خلاقیت و شیوه های نو در اندازه گیری آن،مجله پژوهشهای روان شناختی،دروه دوم.شماره ۱و۲،ص ۵۴-۶۴
۶-    عصاره،علیرضا(۱۳۷۷) یادگیری و خلاقیت.نشریه ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان شماره ۲۳۳
۷-    غفارزادگان،داوود(۱۳۶۸)چگونه می توان به پیشرفت تحصیلی کودکان کمک کرد.نشرهی ماهانه پیوند،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان. شماره ۱۲۳
۸-    کفایت،محمد(۱۳۷۳) بررسی ارتباط شیوه های و نگرش های فرزند پروری با خلاقیت و بررسی رابطه خلاقیت با هوش و پیشرفت تحصیلی.پایان نامه کارشناسی ارشد.استاد راهنما حسین شکرکن.دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی .

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: پیشرفت تحصیلی , خلاقیت دانش آموزان , پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : شنبه 18 بهمن 1393
.

بررسی رابطه بین میزان اضطراب دانش آموزان و نسبت تقلب آنها در مدرسه+ پرسشنامه

چکیده :

 بطور کلی می توان گفت که یکی از دلایل تقلب در نزدیک دانش آموزان اضطراب است لذا بدین جهت دست به این تحقیق دست  زدیم مطالبی که پی می آید خواننده را در فرایند این پژوهش بیشتر آشنا خواهد نمود. وشما را با دلایل و راه حلهای اجرای آگاه خواهد نمود، راه کارهایی جهت کاهش این مسئله ارائه خواهد داد در ضمن در بیشت مواقعدیده شده که توقع بیش حد والدین و اطرافیان ویا رقابت های نا صحیح بین دانش آموزان باعث تقلب می شود و دلیل دیگر عدم توانی فرد در یاد گیری و همچنین عدم تدریس خوب این عوامل را بیشتر تجدید می کند با شناسایی این عوامل وبا تکیه به تجربه های فردی وعلمی ودانشهای روز و کمک گرفتن از نظریات روانشناسان مختلف راه حلهای ارایه شده و تا حدزیادی این تحقیق نتیجه مثبت داشته که امیدوارم در مسایل آموزشی مورد استفاده قرار کیرد .

بیان مسئله

 

ازجمله مشکلاتی که انسان ها در طول زندگی با آن دست پنجه نرم می کنند و همواره در روح و روان آنان تاثیر می گذارد امتحان است و به وسیله امتحان دادن است که فرد می تواند به پیشرفت های بالاتر دست یابد، چرا که بدین وسیله به اطلاعات های وی پی خواهد برد.

به منظور دست یافتن به این پیشرفت ها، ممکن است از روش ها نادرست  بهره جوید که یکی از این روش ها تقلب است.

متاسفانه مشاهده می شود تقلب در قشر بیشتر دانش آموزان شایعه شده ونوع ارزشیابی را تا حدودی زیر سئوال برده است .

این مسئله در بین دانش آموزان در سطوح مختلف دیده می شود واین یک فرهنگ بدی است که در جامعه ما دارد تبدیل به عنوان ارزش اجتماعی می شود  . که با این قضیه بشکل علمی وتجربی باید برخورد کرد نه به شکل قهرآمیز علت هارا شناسایی کرد وبا علل های مختلف بر خورد کرد .

حال این سئوال مطرح است که آیا بین اضطراب و نگرش دانش آموزان نسبت به تقلب چه  رابطه ای وجود دارد؟

اهداف تحقیق

 هدف کلی این تحقیق یررسی رابطه اضطراب و نوع نگرش دانش آموزان مقطع راهنمایی و اینکه آیا اضطراب موجب تقلب می شود یا خیر؟

در صورت تحقق این هدف می توان اضطراب را به عنوان یکی از عوامل همراه تقلب نام برد.

ویا عوامل دیگری باعث این امر می شود ترس از والدین یا دوستان و آشنایان و مدرسه وبا فشارهای روحی و روانی اطرافیان او را مجبور به این کار می کند.

فهرست مطالب

 

۱ چکیده   ………………………………………………………………………………

۲ مقدمه ………………………………………………………………………………….

۳ فصل اول ……………………………………………………………………………..

- بیان مسئله …………………………………………………………………………………………….

- اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………….

- ضرورت انجام تحقیق …………………………………………………………………………….

- فرضیه ها و سئوالهای تحقیق ……………………………………………………………………

- تعیین وتعریف های مورد مطالعه ………………………………………………………………

۴ فصل دوم …………………………………………………………………………….

- پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………..

- پیشینه نظری تحقیق ……………………………………………………………………………….

- پیشینه عملی تحقیق ……………………………………………………………………………….

۵ فصل سوم ……………………………………………………………………………

-  روش تحقیق ……………………………………………………………………………………….

- روش اجرای تحقیق ……………………………………………………………………………….

- جامعه آماری ………………………………………………………………………………………..

- حجم نمونه تحقیق …………………………………………………………………………………

 - شیوه نمونه گیری …………………………………………………………………………………

 - ابزارهای جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………..

  ۶ فصل چهارم ………………………………………………………………………….

 

- تجزیه وتحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………….

- توصیف اطلاعات جمع آوری شده …………………………………………………………..

- آزمون فرضیه ها ……………………………………………………………………………………

۷ فصل پنجم ……………………………………………………………………………

- نتایج تحقیق ………………………………………………………………………………………….

 - پیشنهادها …………………………………………………………………………………………..

- منابع وماخذ …………………………………………………………………………………………

 - ضمائم ………………………………………………………………………………………………..

 

منابع و ماخذ

۱ – جعفر ، حسین ، تقلب در دانش آموزان ، وزارت آموزش وپرورش دایره تحقیقات و تعلیم و تربیت

۲ – قائمی ، علی ، خانواده ودشواری های رفتار کودکان ، تهران ، انجمن اولیاء و مربیان ، ۱۳۷۲

۳ – افروز ، غلامعلی ، روانشناسی کاربردی ، انتشارات رشد ، جاپ سوم ، تهران ، ۱۳۷۱

۴ – نوری ، ناهید ،  بررسی اثرات آموزشی تنیدگی زداییبر عوامل اضطراب شخصیت ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبائی – ۱۳۷۰

۵ – شفیع آبادی ، عبداله- ناصری ، غلامرضا ، نظریه های مشاوره و روان درمانی ، چاپ اول ، ۱۳۶۵

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: اضطراب دانش آموزان , میزان اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : جمعه 17 بهمن 1393
.

بررسی رابطه بین عزت نفس و افکار غیر منطقی در دانش آموزان+ پرسشنامه

مقدمه:

هر انسانی بر اساس ملاک ها و معیارهائی که در اختیار دارد ،همواره خود را مورد ارزیابی و قضاوت قرار می دهد و میزان کا رائی،موفقیت و ارزشمندی خویش را تعیین می نماید . مفاهیمی که در شکل گیری عزت نفس مهم به نظر می رسد عبارتند از: خود ،ادراک هر فرد از خود (شکل گیری تصویر بدن در ذهن)، مفهوم هر فرد از خود (رشد گرایش عاطفی و ارزشی نسبت به بدن و روان خود ، ارزشیابی خود .به موازات تغییر و تحولاتی که در جسم انسان صورت می گیرد روان او هم دستخوش تغییراتی می گردد در این مسیر خود که در مرکز ساختارروانی انسان قرار دارد و به عنوان منبع و مرجع فعالیت های فکری،عاطفی و رفتاری انسان ایفای نقش می کند ، شکل می گیرد ، جسم و روان انسان هر کدام از بخش های متفاوتی تشکیل شده است .تشخیص به موقع نیتزهای کودک و پاسخ به موقع و متعادل به انها در رشد اعتماد به نفس او بسیلر موثر است ، البته این نکته بسیار مهم است که نیازهای انسان در دورانهای مختلف دستخوش تنوع و تغییر می گردد (دکتر اسدالهی،موسوی ۱۳۷۶)در رابطه با افکار غیر منطقی ایس معتقد است که ریشه رفتار غیر انطباقی فرد را باید در ان جستجو کرد ،اضطراب و اختلالات عاطفی نتیجه طرز تفکر غیر منطقی و غیر عقلانی است انسان به وسیله اشیای خارجی مضطرب و اشفته نمی شود بلکه دیدگاه و تصویری که او از اشیا دارد موجب نگرانی و اضطرابش می شوند به نظرایس که از نظریه پردازان اختلالات می باشد افکار و عواطف کنشهای جداگانه ای نیستند از این رو تا زمانیکه تفکر فرد غیر منطقی و غیر عقلانی باشد عواطف فرد نیز مختل خواهد شد و انسان افکار غیر منطقی را به طور مدام برای خود تکرار میکند بنابراین جنبهای از صفات پایدار شخصیت را این باور ها تشکیل می دهند و همواره در رفتار و عواطف او متجلی می شوند .ابرت ایس بنیانگذار نظریه عقلانی –عاطفی معتقد است که اختلالات عاطفی ناشی از باورها واعتقادات غیر منطقی است . بتسون ۱۹۷۲،باور بخشی از تصورات همیشگی یاقضایای تلویحی در ارتبات بین انسان و محیط می دانند که ممکن است این قضایا درست یا نادرست باشد . (شفیع ابادی ، ۱۳۷۱)

طرح مسئله:

مسئله عزت نفس و مقوله خود ارزشمندی از اساسی ترین عوامل و رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است .برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی ، قدرت تصمیم گیری و ابتکار ، خلاقیت و نو اوری ،سلامت فکری و بهداشت روانی ، رابطه مستقیمی با میزان و چگونگی عزت نفس و احساس خود ارزشمندی فرد دارد. امروزه در اصلاح و درمان بسیاری از اختلالات شخصیتی و رفتاری کودکان و نوجوانان نظیر کم روئی و گوشه گیری ، لجبازی و پرخاشگری و تنبلی و کندرویبه عنوان اولین یا مهمترین گام به ارزیابی و پرورش احساس عزت نفس ، تقویت اعتماد به نفس و مهارت های فردی و اجتماعی انان می پردازد.(بیابانگرد۱۳۷۳)

ارضای نیاز به عزت نفس به احساساتی از قبیل :اعتماد به نفس،ارزش ،قدرت ،لیاقت ،کفایت و مفید مثمر ثمر بودن در جهان منتهی خواهد شد . اما بی اعتنائی به نیازها موجب احساساتی از قبیل حقارت ، ضعف و درماندگی می شود این احساس ها به نوبه خود یا به وجود اورنده دلسردی و یاس اساسی خواهندشد ویا این که گرایش های روان    را به وجود خواهند اورد . (بیابانگرد ۱۳۷۳)

فهرست

عنوان                                                                                          صفحه

چکیده                                                                                         ۷

فصل اول                                                                                     ۹

مقدمه                                                                                          ۱۰

طرح مسئله                                                                                  ۱۱

اهداف پژوهش                                                                             ۱۳

فرضیات                                                                                      ۱۴

تعریف نظری                                                                               ۱۵

ضرورت و اهمیت تحقیق                                                               ۱۶

کلید واژه                                                                                     ۱۷

فصل دوم                                                                                    ۱۸

نگاهی به تاریخچه متغییرهای پژوهش                                            ۱۸

مقدمه                                                                                          ۱۹

پیشینه نظری                                                                                ۲۱

مفهوم عزت نفس                                                                          ۲۴

چگونگی پیدایش عزت نفس در افراد                                               ۲۶

عزت نفس از دیدگاه قرآن ، احادیث و دانشمندان اسلامی                  ۲۷

معانی نفس در قرآن کریم                                                             ۲۹

عزت نفس در احادیث و رویات اسلامی                                           ۳۰

نظریه دانشمندان اسلامی درمورد نفس                                           ۳۱

تفکر غیر منطقی                                                                           ۳۲

دیگاههای روان شناختی درباره عزت نفس و افکار غیر منطقی          ۳۶

دیدگاه ادلر                                                                                  ۳۷

دیدگاه اسمیت                                                                              ۳۸

فهرست

عنوان                                                                                          صفحه

تحقیقات انجام شده در خارج از کشور                                            ۴۲

فصل سوم                                                                                   ۴۸

روش تحقیق                                                                                 ۴۸

مقدمه                                                                                          ۴۹

جمعیت هدف                                                                                ۵۰

ابزار اندازگیری                                                                            ۵۱

ویژگی تست افکار غیر منطقی                                                        ۵۲

روش آماری                                                                                ۵۳

فصل چهارم                                                                                 ۵۴

یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها                                                    ۵۴

مقدمه                                                                                          ۵۵

توصیف نتایج                                                                              ۵۶

یافته ها و تجزیه  وتحلیل آنها                                                         ۶۰

جدول ۴-۴ بررسی رابطه عزت نفس یا ضرورت تایید و حمایت از جانب دیگران       ۷۱

جدول ۵-۴ بررسی رابطه بین انتظار بیش از حد خود وعزت نفس در بین دانش آموزان     ۷۲

جدول ۱۳-۴ بررسی رابطه بین عزت نفس و کمال گرائی در بین دانش آموزان            ۸۰

فصل پنجم                                                                                  ۸۱

نتیجه گیری                                                                                  ۸۲

بحث                                                                                            ۸۵

محدودیت های پژوهش                                                                 ۸۶

پیشنهادات پژوهش                                                                       ۸۷

منابع و ماخذ                                                                                ۸۸

منابع و ماخذ :

 ۱٫      اسلامی نسب ، علی ۱۳۷۳ ، روانشناسی اعتماد به نفس ، تهران ، انتشارات مهرداد

  1. ۲٫      اسد الهی، قربانعلی، سید غفور موسوی ۱۳۷۶ ، عزت نفس و سلامت روان ، انتشارات دانشگاه .
  2. ۳٫   بیابانگرد ، اسمائیل ۱۳۷۳ ، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نو جوانان ، تهران ، انتشارات انجمن اولیا و مربیان .
  3. ۴٫   کلمز، هریس و دیگران ۱۳۷۳ ، روشهای تقویت عزت نفس در نوجوانان ترجمه علی پور ، پروین ، مشهد انتشارا ت استان قدس رضوی .
  4. ۵٫      دلاور ، علی ۱۳۸۴ ، روشهای تحقیق درروان شناسی و علوم تربیتی ، انتشارات رشد .
  5. راج رز ، جان و ویلیافر ۱۳۷۵ ، تفکر منفی ترجمه مهدی قرچه داغی ، تهران ، انتشارات شباهنگ.
  6. شفی ابادی ، عبدا… ۱۳۷۴ ، عزت نفس و سلامت روانی ، تهران ، انتشارات رشد.
  7. ماسن ودیگران ۱۳۷۳ ، رشد شخصیت کودک ، ترجمه مهشید پارسایی ، تهران ] انتشارات مرکزی.
  8. نادری ، عزت ا… ، مریم ، سیف نراغی ۱۳۷۴ ، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی ان در علوم انسانی ، تهران ، انتشارات بدر .
  9. نحج البلاغه
  10. هریس کلمز ، امینه کدراک رینولدبین ۱۳۷۸ روشهای تقویت عزت نفس در نو جوانان ، ترجمه پروین علی پو ر ، مشهد ، انتشارات استان قدس رضوی .

۱۲٫ هومن ، حیدرعلی۱۳۸۴ ، استنباط اماری در علوم رفتاری ، تهرات ، انتشارات پارسا .

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: افکار غیرمنطقی , افکار غیرمنطقی در دانش آموزان , عزت نفس ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : جمعه 17 بهمن 1393
.

بررسی رابطه بین عزت نفس و افکار غیر منطقی در دانش آموزان دبیرستان دخترانه+ پرسشنامه

مقدمه:

هر انسانی بر اساس ملاک ها و معیارهائی که در اختیار دارد ،همواره خود را مورد ارزیابی و قضاوت قرار می دهد و میزان کا رائی،موفقیت و ارزشمندی خویش را تعیین می نماید . مفاهیمی که در شکل گیری عزت نفس مهم به نظر می رسد عبارتند از: خود ،ادراک هر فرد از خود (شکل گیری تصویر بدن در ذهن)، مفهوم هر فرد از خود (رشد گرایش عاطفی و ارزشی نسبت به بدن و روان خود ، ارزشیابی خود .به موازات تغییر و تحولاتی که در جسم انسان صورت می گیرد روان او هم دستخوش تغییراتی می گردد در این مسیر خود که در مرکز ساختارروانی انسان قرار دارد و به عنوان منبع و مرجع فعالیت های فکری،عاطفی و رفتاری انسان ایفای نقش می کند ، شکل می گیرد ، جسم و روان انسان هر کدام از بخش های متفاوتی تشکیل شده است .تشخیص به موقع نیتزهای کودک و پاسخ به موقع و متعادل به انها در رشد اعتماد به نفس او بسیلر موثر است ، البته این نکته بسیار مهم است که نیازهای انسان در دورانهای مختلف دستخوش تنوع و تغییر می گردد (دکتر اسدالهی،موسوی ۱۳۷۶)در رابطه با افکار غیر منطقی ایس معتقد است که ریشه رفتار غیر انطباقی فرد را باید در ان جستجو کرد ،اضطراب و اختلالات عاطفی نتیجه طرز تفکر غیر منطقی و غیر عقلانی است انسان به وسیله اشیای خارجی مضطرب و اشفته نمی شود بلکه دیدگاه و تصویری که او از اشیا دارد موجب نگرانی و اضطرابش می شوند به نظرایس که از نظریه پردازان اختلالات می باشد افکار و عواطف کنشهای جداگانه ای نیستند از این رو تا زمانیکه تفکر فرد غیر منطقی و غیر عقلانی باشد عواطف فرد نیز مختل خواهد شد و انسان افکار غیر منطقی را به طور مدام برای خود تکرار میکند بنابراین جنبهای از صفات پایدار شخصیت را این باور ها تشکیل می دهند و همواره در رفتار و عواطف او متجلی می شوند .ابرت ایس بنیانگذار نظریه عقلانی –عاطفی معتقد است که اختلالات عاطفی ناشی از باورها واعتقادات غیر منطقی است . بتسون ۱۹۷۲،باور بخشی از تصورات همیشگی یاقضایای تلویحی در ارتبات بین انسان و محیط می دانند که ممکن است این قضایا درست یا نادرست باشد . (شفیع ابادی ، ۱۳۷۱)

طرح مسئله:

مسئله عزت نفس و مقوله خود ارزشمندی از اساسی ترین عوامل و رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است .برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی ، قدرت تصمیم گیری و ابتکار ، خلاقیت و نو اوری ،سلامت فکری و بهداشت روانی ، رابطه مستقیمی با میزان و چگونگی عزت نفس و احساس خود ارزشمندی فرد دارد. امروزه در اصلاح و درمان بسیاری از اختلالات شخصیتی و رفتاری کودکان و نوجوانان نظیر کم روئی و گوشه گیری ، لجبازی و پرخاشگری و تنبلی و کندرویبه عنوان اولین یا مهمترین گام به ارزیابی و پرورش احساس عزت نفس ، تقویت اعتماد به نفس و مهارت های فردی و اجتماعی انان می پردازد.(بیابانگرد۱۳۷۳)

ارضای نیاز به عزت نفس به احساساتی از قبیل :اعتماد به نفس،ارزش ،قدرت ،لیاقت ،کفایت و مفید مثمر ثمر بودن در جهان منتهی خواهد شد . اما بی اعتنائی به نیازها موجب احساساتی از قبیل حقارت ، ضعف و درماندگی می شود این احساس ها به نوبه خود یا به وجود اورنده دلسردی و یاس اساسی خواهندشد ویا این که گرایش های روان    را به وجود خواهند اورد . (بیابانگرد ۱۳۷۳)

فهرست

عنوان                                                                                          صفحه

چکیده                                                                                         ۷

فصل اول                                                                                     ۹

مقدمه                                                                                          ۱۰

طرح مسئله                                                                                  ۱۱

اهداف پژوهش                                                                             ۱۳

فرضیات                                                                                      ۱۴

تعریف نظری                                                                               ۱۵

ضرورت و اهمیت تحقیق                                                               ۱۶

کلید واژه                                                                                     ۱۷

فصل دوم                                                                                    ۱۸

نگاهی به تاریخچه متغییرهای پژوهش                                            ۱۸

مقدمه                                                                                          ۱۹

پیشینه نظری                                                                                ۲۱

مفهوم عزت نفس                                                                          ۲۴

چگونگی پیدایش عزت نفس در افراد                                               ۲۶

عزت نفس از دیدگاه قرآن ، احادیث و دانشمندان اسلامی                  ۲۷

معانی نفس در قرآن کریم                                                             ۲۹

عزت نفس در احادیث و رویات اسلامی                                           ۳۰

نظریه دانشمندان اسلامی درمورد نفس                                           ۳۱

تفکر غیر منطقی                                                                           ۳۲

دیگاههای روان شناختی درباره عزت نفس و افکار غیر منطقی          ۳۶

دیدگاه ادلر                                                                                  ۳۷

دیدگاه اسمیت                                                                              ۳۸

فهرست

عنوان                                                                                          صفحه

تحقیقات انجام شده در خارج از کشور                                            ۴۲

فصل سوم                                                                                   ۴۸

روش تحقیق                                                                                 ۴۸

مقدمه                                                                                          ۴۹

جمعیت هدف                                                                                ۵۰

ابزار اندازگیری                                                                            ۵۱

ویژگی تست افکار غیر منطقی                                                        ۵۲

روش آماری                                                                                ۵۳

فصل چهارم                                                                                 ۵۴

یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها                                                    ۵۴

مقدمه                                                                                          ۵۵

توصیف نتایج                                                                              ۵۶

یافته ها و تجزیه  وتحلیل آنها                                                         ۶۰

جدول ۴-۴ بررسی رابطه عزت نفس یا ضرورت تایید و حمایت از جانب دیگران       ۷۱

جدول ۵-۴ بررسی رابطه بین انتظار بیش از حد خود وعزت نفس در بین دانش آموزان     ۷۲

جدول ۱۳-۴ بررسی رابطه بین عزت نفس و کمال گرائی در بین دانش آموزان            ۸۰

فصل پنجم                                                                                  ۸۱

نتیجه گیری                                                                                  ۸۲

بحث                                                                                            ۸۵

محدودیت های پژوهش                                                                 ۸۶

پیشنهادات پژوهش                                                                       ۸۷

منابع و ماخذ                                                                                ۸۸

منابع و ماخذ :

 ۱٫      اسلامی نسب ، علی ۱۳۷۳ ، روانشناسی اعتماد به نفس ، تهران ، انتشارات مهرداد

  1. ۲٫      اسد الهی، قربانعلی، سید غفور موسوی ۱۳۷۶ ، عزت نفس و سلامت روان ، انتشارات دانشگاه .
  2. ۳٫   بیابانگرد ، اسمائیل ۱۳۷۳ ، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نو جوانان ، تهران ، انتشارات انجمن اولیا و مربیان .
  3. ۴٫   کلمز، هریس و دیگران ۱۳۷۳ ، روشهای تقویت عزت نفس در نوجوانان ترجمه علی پور ، پروین ، مشهد انتشارا ت استان قدس رضوی .
  4. ۵٫      دلاور ، علی ۱۳۸۴ ، روشهای تحقیق درروان شناسی و علوم تربیتی ، انتشارات رشد .
  5. راج رز ، جان و ویلیافر ۱۳۷۵ ، تفکر منفی ترجمه مهدی قرچه داغی ، تهران ، انتشارات شباهنگ.
  6. شفی ابادی ، عبدا… ۱۳۷۴ ، عزت نفس و سلامت روانی ، تهران ، انتشارات رشد.
  7. ماسن ودیگران ۱۳۷۳ ، رشد شخصیت کودک ، ترجمه مهشید پارسایی ، تهران ] انتشارات مرکزی.
  8. نادری ، عزت ا… ، مریم ، سیف نراغی ۱۳۷۴ ، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی ان در علوم انسانی ، تهران ، انتشارات بدر .
  9. نحج البلاغه
  10. هریس کلمز ، امینه کدراک رینولدبین ۱۳۷۸ روشهای تقویت عزت نفس در نو جوانان ، ترجمه پروین علی پو ر ، مشهد ، انتشارات استان قدس رضوی .

۱۲٫ هومن ، حیدرعلی۱۳۸۴ ، استنباط اماری در علوم رفتاری ، تهرات ، انتشارات پارسا .

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: افکار غیرمنطقی , افکار غیرمنطقی در دانش آموزان , عزت نفس ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : جمعه 17 بهمن 1393
.

ماهیت اخلاق :

اخلاق موضوعی است که با همة‌ دقت و کوششی که در مطالعة آن به کار رفته است دربارة آن اختلاف عقیده بسیار بوده و هنوز هم بسیار است. البته پاره‌ای مسایل هست که دربارة آنها اختلاف چندانی در میان نیست. چنانکه تقریباً همه کس قبول دارد که علی‌القاعده باید در ارتکاب بعضی انواع افعال پرهیز کرد و در بعضی شرایط که مدام پیش می‌آید علی القاعده مرجح است که به شیوه‌های مقرر عمل کرد نه به شیوه‌های دیگر. به علاوه اتفاق نظر وجود دارد بر سر این معنی که‌ای کاش بسیاری از اموری که در جهان روی می‌دهد روی نمی‌داد؛ و ای کاش پاره‌ای دیگر از امور بیش از آنچه روی می‌دهد، روی می‌داد. ولی بر سر بسیاری از مسایل، حتی از این نوع، اختلاف عقیده بسیار است. (جورج ادواردمور، ۱۳۶۶).

اخلاق به معنای تمیز، سنجش یا گزینش طرز رفتار و برخورد به امور بر مبنای حقانیت یا نادرستی احتمالی آنها است. به گاه داوری و کنش،‌ نگرش و تأملی اخلاقی است که به یافتن راه حل و طرز برخوردی بر حق به مسایل و مشکلات توجه نشان می‌دهد. تعیین حقانیت یا نادرستی امور نیز به نوبت خود بر اساس مطابقت یک داوری یا تصمیم با اصل یا اصول معین از پیش داده شده‌ای انجام می‌شود. بدیهی است که در مورد حقانیت یا نادرستی امور باید معیاری کلی وجود داشته باشد، چه بدون آن سنجش و انتخاب خودسرانه انجام خواهد گرفت و دیگر از اعتباری برخوردار نخواهد بود، بدین معنا، که هر کس خواهد توانست تصمیم و کنش خود را بر پایة اصلی خود – گزیده بر حق قلمداد کند.

معیارهایی که در این مورد وجود دارند شکل حکمی را دارند که فرد، چه به طور احساسی

و چه به طور عقلانی خود را مقید به وفاداری بدانها می‌داند. احکام اخلاقی سنخی از هنجارهایی هستند که تنظیم رابطة فرد با دیگری را در دستور کار خود دارند. هنجار، انتظار و دستوری است که خواهنده و بیان کنندة معینی ندارد اما توجه بدان برای همه مطرح است.

هنجارها را به طور کلی می‌توان به دو دستة اجتماعی و اخلاقی تقسیم نمود. هنجارهای اجتماعی هنجارهایی هستند که ریشه در ساختار جامعه یا ارزش‌ها و باورهای اجتماعی دارند و تمامی گسترة زندگی افراد را در بر می‌گیرند. آنها هنجارهایی هستند که فرد در روند رشد و پرورش اجتماعی از وجود و اهمیت آنها مطلع می‌شود و با درونی ساختن آنها بدانها اعتقاد پیدا می‌کند.

فهرست مطالب

فصل اول

مقدمه

مقدمه: جایگاه اخلاق در جهان معاصر:

رشد ملاک‌های اخلاقی:

بیان موضوع:

هدف پژوهش:

ضرورت و اهمیت پژوهش:

تاریخچه مختصر در جهان و ایران

مفهوم اخلاق با چه مفاهیم دیگری در ارتباط است؟

فصل دوم

پیشینه پژوهش

ماهیت اخلاق :

مفهوم رشد اخلاقی در نوجوانی و جوانی

زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی رشد

تعریف واژه‌ها:

نکاتی دربارة چگونگی تحول اخلاقی

دیدگاههای روان شناختی دربارة اخلاق:

دیدگاه بد سرشت بودن ذاتی انسان:

رشد اخلاق در کودک:

روش آموزش اخلاق:

تعریف اخلاق:

شاخص اخلاق:

رشد اخلاق:

رشد شناختی:

تحول شناختی از دیدگاه پیاژه:

رشد اخلاقی از دیدگاه پیاژه

رشد اخلاقی از دیدگاه کهلبرگ

مرحله دوم: اخلاق ابزار گونة نسبی

مرحلة سوم: اخلاق پسر خوب، دختر خوب

مرحلة چهارم: اخلاق بر اساس قانون و نظم

مرحله پنجم: اخلاق بر اساس پیمان اجتماعی

مرحلة ششم: اخلاق بر اساس اصول جهانی

محدوده سنی در رشد قضاوت اخلاقی

مفاهیم مهم در نظریه کهلبرگ

مقایسه نظام‌های اخلاقی پیاژه و کهلبرگ

تعریف اخلاق:

شاخص اخلاق:

رشد اخلاق:

روش تحقیق در اخلاق:

آموزش اخلاق:

پیشینة مطالعاتی در جهان و ایران:

فصل سوم

روش شناسی

موضوع پژوهش:

سؤال‌های پژوهش:

فرضیه‌های پژوهش:

تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش:

روش پژوهش:

نوع پژوهش:

ابزار پژوهش

شیوه نمره گذاری

جمعیت پژوهش

نمونة پژوهش:

روش انتخاب آزمودنی:

تجزیه و تحلیل آماری:

تجزیه و تحلیل کیفی:

روش‌های جدید در سنجش قضاوتهای اخلاقی

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل نتایج

توصیف اطلاعات:

فصل پنجم

تبیین فرضیه

تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش

محدودیت‌ها:

پیشنهادها:

فهرست منابع

 

فهرست منابع

۱- ریتا دیکسن – نلسون/ آلن سی ایزرائیل، ترجمه؛ منشی طوسی، محمد تقی، اختلال‌های رفتاری کودکان، انتشارات آستان قدس، ۱۳۷۸٫

۲- مور، جورج ادوارد، ترجمه؛ سعادت، اسماعیل، اخلاق، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول، ۱۳۶۶٫

۳- راسل، برتراند، ترجمه؛ حیدریان، اخلاق و سیاست در جامعه، انتشارات بابک، ۱۳۴۹٫

۴- محمودیان، محمد رفیع، اخلاق و عدالت، انتشارات طرح نو، چاپ اول، ۱۳۸۰٫

۵-‌هاپتیان، الیزابت، بررسی اخلاق فاعلی در کودکان ایرانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران، ۱۳۶۴٫

۶- محمدی، نوراله، بررسی تحول اخلاقی و دیگر دوستی در نوجوانان سرآمد و عادی، پایان نامة کارشناسی ارشد عمومی، تهران، ۱۳۷۳٫

۷- مکتبی غلامحسین، بررسی تحول اخلاقی و نوعدوستی در دانشجویان تیزهوش و مستعد واقع در دانشگاه‌های شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، ۱۳۷۵٫

۸- رمضانی، پریوش، بررسی رشد قضاوت‌‌های اخلاقی کودکان و نوجوانان، پایان نامه درجة کارشناسی، قزوین، ۱۳۷۸٫

۹- قایمی، علی، پرورش مذهبی و اخلاقی کودکان، انتشارات پژمان، چاپ سوم، ۱۳۶۴٫

۱۰- فدایی، فرید، پیشگامان روان شناسی رشد، انتشارات اطلاعات، ۱۳۶۷٫

۱۱- پیاژه، ژان، ترجمه: منصور، محمود و دادستان، پریرخ، تربیت به کجا ره می‌سپرد؟ انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، ۱۳۶۹٫

۱۲- وارد، استفن، ترجمه: پویان، حسن، درآمدی تاریخی به اخلاق، نشر مرکز، چاپ اول، ۱۳۷۴٫

۱۳- منصور، محمود و دادستان، پریرخ، دیدگاه پیاژه در گسترة تحول روانی و آزمون‌های عملیاتی، انتشارات ژرف، چاپ اول،‌ تهران، ۱۳۶۷٫

۱۴- لطف آبادی، حسین، رشد اخلاقی، ارزشی و دینی در نوجوانی و جوانی، انتشارات نسل سوم، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۰٫

۱۵- ماسن – پاول هنری، ترجمه یاسایی، مهشید، رشد شخصیت کودک، نشر مرکز، تهران، ۱۳۷۰٫

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: تحول قضاوت اخلاقی , قضاوت اخلاقی , قضاوت اخلاقی دانشجویان ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : جمعه 17 بهمن 1393
.

مقدمه:

تعامل اجتماعی با والدین در طول مراحل رشد نفس یا خود اهمیت بسزایی دارد.آنچه اهمیت زیادی دارد رابطه والد – فرزند است که می تواند نگرانیها را کاهش یا افزایش دهد اگر مادر یا مراقب اصلی، محبت و امنیت کافی تأمین کند، نفس به تدریج و به طور منظم رشد خواهد کرد و کودک به رشد روان شناختی مثبت کافی دست خواهد یافت انگیزهای کودکی آزاد خواهند بود تا به تلاشهای خودمختاری بزرگسالی تبدیل شوند و الگوی آمادگیهای شخصی شکل خواهد گرفت و نتیجه آن بزرگسال پخته و سالم خواهد بود.در صورتی که نیازهای کودکی ناکام شده باشند ، نفس به قدر کافی پخته نخواهد شد و کودک ناامن، متوقع ، حسود و خودخواه خواهد شد و از رشد روان شناختی او جلوگیری می شود که تمام این مراحل می تواند باعث اضطراب شود.سبکهای دلبستگی نشانگر شخصیت است و این سبکها نه تنها منشاء اثرات مهمی بر روی روان شناسی شخصیت و روان شناسی تحولی بوده بلکه تأثیر غیرقابل اغماضی بر آسیب شناسی روانی و ابعاد مختلف روان درمانگری مانند خانواده درمانی و زناشویی و روان درمانگری نوجوان داشته است.امروز این نظریه الهام بخش هزاران پژوهش درباره نقش نوع دلبستگی به تحول شخصیت، رشد اجتماعی، انواع اختلالهای روانی مانند اضطراب ، اضطراب جدایی، مدرسه هراسی، اختلالهای تغذیه ای …. بوده است.

مسألة اصلی در این پژوهش بررسی رابطه هویت خود، سبکهای دلبستگی و ویژگی های شخصیتی است و برای دست یابی به این هدف سؤال هایی مطرح شده است سبک های دلبستگی نقش مهمی در کنترل روابط نزدیک عاطفی و بخصوص روابط زوجین ایفا می کنند و هم چنین پیشنهاد شده است که برای فهم بهتر کیفیت رابطه زوجین بررسی سبک های دلبستگی در همسران مهم تر است و همین موضوع در بین نوجوانان و سبک های دلبستگی که بین نوجوانان و خانواده ها ایجاد می شود و گاهی اوقات ممکن است که وابستگی به این سبک ها باعث مشکلات روحی و روانی در فرد شود.

بیان مسأله:

ما انسانها در کودکی از بابت تأمین نیازهای اولیه و داشتن امنیت روانی و مادی کافی وابستگی زیادی به نزدیکان خود داریم.اگر با وجود این نزدیکان ما مانند پدر و مادرمان (بجای محیط امن و راحت) باعث ایجاد محیط پر از فشار و تنش و نگرانی و ترسهای خفقان آور شوند ( بدلیل عدم شکل گیری واکنشهای دفاعی در کودکان) این امر باعث شکل گیری خشم و عصبانیت زیاد در ما می شود، همچنین تعرضات جنسی که از سوی نزدیکان به کودک می شود نقش بسیار مهمی در شکل گیری چنین تعارضی در وی می شود.گر چه فردی که دارای سبک دلبستگی اجتنابی است در صورت از بین رفتن رابطه، احساس «بد بودن» نمی کند اما کسانی که این سبک دلبستگی را دارند، بهای سنگینی پرداخت می کنند، چرا که از روابط شان هرگز لذت نمی برند، سبکهای دوست داشتن و دلبستگی که افراد در روابط خود به کار می گیرند بستگی به زمینه های فرهنگی و الویت های فردی و تفاوت های جنسیتی آنها دارند.( محمدی، ۱۳۸۳)

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات تحقیق

 مقدمه

 بیان مسأله

  سئوال مسأله

 اهمیت و ضرورت تحقیق

 اهداف تحقیق

 فرضیه تحقیق

 متغیرهای تحقیق

 تعاریف نظری و عملیاتی واژها و مفاهیم

 فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق

 تأثیر پذیری روان بر شیوة دلبستگی

 نقش سبک های دلبستگی در روابط عاطفی

 شیوه های دلبستگی

 رابطة احساس اضطراب در سبک دلبستگی اضطرابی

 نگرش های مضطربانه دلبستگی توأم با اضطراب

 “اضطراب دلبستگی” چیست؟

 کردار شناختی دلبستگی

 نظریات فروید در مورد دلبستگی

 مراحل دلبستگی

 مراحب دلبستگی

 آشنایی با اضطراب

 علائم اضطراب

 ۱- تعریف اضطراب

 ۲- علل بروز و ریشه های اضطراب

 ۳- آثار و علایم اضطراب

 ۳-۱- علایم جسمانی

 ۳-۲- علایم روانی

 ۴-۲- اضطراب بیمارگونه

 ۴- انواع اضطراب

 ۴-۱- اضطراب طبیعی

 ۵- نقش اضطراب

 ۶- ترس و اضطراب

 ۷- رابطه اضطراب با جنس

 ۸- دیدگاههای نظری درباره اضطراب

 ۸-۱- دیدگاه روان تحلیلگری

 ۸-۲- دیدگاه رفتارگرایی

 ۸-۳- دیدگاه وجودی

 ۸-۴- دیدگاه زیست شناختی

 تأثیرپذیری روان برشیوة دلبستگی

 نقش سبک های دلبستگی در روابط عاطفی

 شیوه های دلبستگی

 رابطة احساس اضطراب در سبک دلبستگی اضطرابی

 نگرش های مضطربانه دلبستگی توأم با اضطراب

 رضایت مندی از ارتباط

 “اضطراب دلبستگی” چیست؟

 تعریف دلبستگی

 نظریه فروید در مورد دلبستگی

 کردار شناختی دلبستگی

 مراحل دلبستگی

 مرحله پیش دلبستگی (تولد تا ۶ هفتگی)

 مرحله دلبستگی در حال انجام (۶ هفتگی تا ۸-۶ ماهگی)

 مرحله دلسبتگی واضح (۸-۶ ماهگی تا ۱۸ ماهگی -۲ سالگی)

 آشنایی با اضطراب

 اضطراب طبیعی

 تفکیک ترس از اظطراب

 تظاهرات محیطی اضطراب

 آیا اظطراب انطباقی است ؟

 علائم اضطراب

 فصل سوم : تعیین روش تحقیق

 جامعه مورد مطالعه

 حجم نمونه

 روش نمونه گیری

 ابزار اندازه گیری در تحقیق

 روش تحقیق

 روش آماری مربوط به فرضیه

 فصل چهارم : یافته ها و تجزیه و

 تحلیل دادها

 مقدمه

 جدول ۱ – ۴نمرات خام آزمودنیها از آزمون پرسش نامه اضطراب سبکهای دلبستگی در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستان

 جدول ۲-۴بررسی رابطه بین اضطراب و سبکهای دلبستگی دانش آموزان سوم دبیرستان

 فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

 پیشنهادات

 محدودیت ها

 منابع و مآخذ

 بحث و نتیجه گیری

منابع و مآخذ:

آزاد – حسین ۱۳۸۲ -  آسیب شناسی روانی -  انتشارات رشد، تهران.

احدی – منوچهر ۱۳۸۰ – روان شناسی شخصیت، انتشارات فرهنگ، تهران.

احمدی – اصغر ۱۳۷۹ – اضطراب و دلبستگی آن – انتشارات نور، تهران.

راجرز – کارل  ۱۳۸۲ – خویشتن یابی – ترجمه محسن سرمد – انتشارات نی، تهران.

راو – روان شناسی شخصیت – ترجمه علی وهاب زاده – انتشارات نی ، تهران.

تیلیش – اردوارد ۱۳۸۰ – اضطراب چندگانه – ترجمه احمد فرهادپور – انتشارات راه، تهران.

دلاور – علی ۱۳۸۳ – آمار استنباطی – انتشارات رشد ، تهران.

دلاور – علی ۱۳۸۱ – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات رشد، تهران.

جی – هنت ۱۳۸۵ – نظریه های شخصیت ترجمه سیدیحیی محمدی – انتشارات سمت، تهران.

کریمی – یوسف ۱۳۸۰ – روان شناسی شخصیت – انتشارات البرز، تهران.

کاپلان و سادوک ۱۳۸۱ -  نظریه های روان شناسی – ترجمه نصرالله پورافکاری – انتشارات رشد، تهران.

محمدی، سید یحیی ۱۳۸۲ – اضطراب و راهکارهای درمان – انتشارات نور ، تهران.

 

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: سبکهای دلبستگی , اضطراب دانش آموزان , بررسی اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : arman
ت : جمعه 17 بهمن 1393
.
موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی